دسته‌بندی نشده

اجرای گروت اپوکسی

روش مصرف و اجرای گروت اپوکسی :

  1. آماده سازی بستر بتنی:

بستر بتنی که قرار است تزریق شود باید عاری از چربی، روغن، خاک، زباله، کربناته و سایر آلودگی ها باشد. یک بستر سالم و خشک استخوانی مورد نیاز است. بستر بتن را زبر کنید تا مقادیر زیادی سنگدانه درشت در معرض دید قرار گیرد.

  1. آماده سازی پایه ها و صفحات زیره:

صفحه پایه/صفحه کفی که قرار است گروت کاری شود باید سمباده یا سندبلاست شود تا حالت فلزی سفید یا روشن داشته باشد. مشخص شده است که سندبلاست بهترین مشخصات برای اتصال اپوکسی را ایجاد می کند. تمام روغن، گریس، رنگ و سایر آلودگی ها باید پاک شوند. برای اطمینان از اینکه زنگ‌زدگی رخ نمی‌دهد، بهتر است که سنباده یا سندبلاست حداقل 24 ساعت قبل از شروع کارانجام شود. سطحی که باید روی آن گروت کشی شود باید همیشه عاری از رطوبت باشد

  1. شکل دهی برای قرار دادن گروت اپوکسی:

گروت های اپوکسی نسبت به گروت های سیمانی نیاز به تلاش فیزیکی بیشتری برای قرار دادن دارند. قالب باید بسیار سفت باشد. تمام شکل دهی ها باید با آب بندی تمام درزها و اتصالات با درزبندی یا ترکیب آب بند ساخته شوند. قالب باید از قدرت چسبندگی گروت اپوکسی محافظت شود. دو روشی که موفقیت آمیز بوده اند عبارتند از: قرار دادن ورق های پلی اتیلن بین قالب و گروت و پوشش دادن فرم ها با موم خمیری. در صورت استفاده از روش موم باید دو لایه موم خمیری زده و جلا داده شود. لایه سوم باید اعمال شود و جلا داده نشود. این برای اجازه دادن به موم اضافی در سطح فرمی است که قرار است با گروت اپوکسی تماس پیدا کند.

  1. تزریق در هوای سرد:

در دماهای کمتر از 15 درجه سانتیگراد (60 درجه فارنهایت) ویسکوزیته بایندر اپوکسی می تواند بسیار زیاد باشد که باعث می شود گروت بسیار سفت شود. در این محدوده دما، زمان کار و پخت افزایش می یابد. افزایش قدرت کندتر از دمای 20 درجه سانتیگراد (70 درجه فارنهایت) خواهد بود. در دوره های هوای سرد ممکن است لازم باشد که اجزای گروت اپوکسی، صفحه پایه/صفحه زیره و فونداسیون را از قبل گرم کنید. رزین و هاردنر، در حالی که هنوز در ظروف خود هستند، ممکن است با نگهداری در یک اتاق گرم محافظت شده یا با غوطه ور کردن در آب گرم (دمای آب نه بیشتر از 40 درجه سانتیگراد (100 درجه فارنهایت) گرم شوند. دمای رزین و سخت کننده را نباید اجازه داد تا بیش از 30 درجه سانتیگراد (85 درجه فارنهایت) افزایش یابد. سنگدانه باید حداقل به مدت 24 ساعت در یک منطقه گرم نگهداری شود، تا حد امکان به دمای 20 درجه سانتیگراد (70 درجه فارنهایت) برسد. صفحه پایه/صفحه زیره و فونداسیون در زمان تزریق باید به دمایی بین 10 درجه سانتیگراد (50 درجه فارنهایت) تا 20 درجه سانتیگراد (70 درجه فارنهایت) برسد. این کار را می توان با گرم کردن با پتوهای گرمایش الکتریکی یا با چادر زدن به دست آورد. منطقه و گرمایش، با استفاده از بخاری های مادون قرمز یا هوای خشک و اجباری، عاری از آلاینده های نفتی صورت گیرد.

  1. تزریق در هوای گرم:

با نزدیک شدن دمای گروت به 30 درجه سانتیگراد (85 درجه فارنهایت) زمان کار گروت تقریباً نیمی از زمان کار در 20 درجه سانتیگراد (70 درجه فارنهایت) خواهد بود. در دمای 30 درجه سانتی گراد (85 درجه فارنهایت) و بالاتر، قرار دادن ممکن است بسیار دشوار شود و مراحل کنترل دمای گروت و محیط نزدیک آن ضروری خواهد بود. صفحه پایه و زیره و فونداسیون نباید در مقابل نور خورشید قرار گیرند تا دمای صفحه پایه و پایه تا حد امکان به 20 درجه سانتیگراد (70 درجه فارنهایت) نزدیک شود. سنگدانه باید حداقل به مدت 24 ساعت در محیط خشک و خنک قرار گیرد. قوطی های باز نشده مخلوط نشده رزین اپوکسی و هاردنر ممکن است با قرار دادن در یک وان آب یخ دمای آنها کاهش یابد. در هوای بسیار گرم ممکن است لازم باشد که برای خنک‌ترین قسمت روز یا شب، گروت را برنامه ریزی کنید.

  1. پیش اختلاط رزین و سخت کننده:

گروت اپوکسی یک محصول سه جزئی رزین، هاردنر و سنگدانه است. ضروری است که رزین و هاردنر ابتدا جدا از سنگدانه مخلوط شوند. نسبت مخلوط رزین و هاردنر رابطه بسیار دقیقی است. اگر رزین و هاردنر مخلوط نشده در حضور سنگدانه مخلوط شوند، به احتمال بسیار زیاد بخشی از هر یک از اجزاء در سنگدانه گم می شود و هرگز واکنشی نشان نمی دهد و در نتیجه کارایی و استحکام را از دست می دهد.

برای به دست آوردن حداکثر کارایی از محصول، در حالی که میکسر در حال کار است، ابتدا رزین را قرار داده، سپس هاردنر (کاتالیست) را در ظرف اختلاط نگهدارنده رزین ریخته و مخلوط کنید. تمام ظروف خالی رزین و هاردنر را به دقت بررسی کنید تا از وجود باقیمانده اطمینان حاصل کنید تا مطمئن شوید که نسبت مخلوط رزین و هاردنر متعادل است. رزین و هاردنر باید حداقل 2 دقیقه قبل از افزودن جزء سنگدانه با هم مخلوط شوند. یک مته با سرعت متغیر نیم اینچی، مته برقی برگشت پذیر، مجهز به میکسر ، برای این عملیات بهترین است. سرعت و جهت چرخش مته برقی باید برای جلوگیری از گیر افتادن هوا در حین عملیات اختلاط تنظیم شود. جهت چرخش مته الکتریکی باید به گونه ای تنظیم شود که عمل اختلاط گردابی ایجاد کند که مایع را از پایین ظرف به سمت بالا می کشد. گردابی که به سمت پایین جریان دارد هوا را به دام می اندازد.

با اندازه گیری صحیح مقطع مورد نظر برای اجرای گروت اپوکسی و دانستن وزن مخصوص گروت اپوکسی به راحتی می توان مقدار مورد نیاز گروت اپوکسی را به دست آورد . پیشنهاد می شود قبل از ترکیب اجزاء گروت اپوکسی حتما میزان مورد نیاز بر اساس حجم مقطع را به دست آورید و به اندازه نیاز میکس نمایید. چون به سرعت خشک شده و کارایی خود را از دست خواهد داد. پس از میکس اجزاء گروت اپوکسی 15 دقیقه زمان برای اجرای آن در دسترس است . مقطعی که قرار است گروت اپوکسی روی آن اجرا شود باید بتن آن به سن 28 روزه رسیده باشد و کاملا سطح عمل آوری شده باشد . توجه نمایید که رطوبت موجود در بتنی که گروت اپوکسی در تماس با آن اجرا می شود باید کمتر از 6 درصد باشد . چنانچه گروت اپوکسی قرار است در مجاورت فلزات قرار گیرد باید پیش از اجرای گروت اپوکسی ، مقاطع فلزی مطابق استاندارد ISO 8504 آماده سازی شوند و چنانچه سطوح فلزات مورد تماس با گروت اپوکسی چربی داشته باشد به روش حلال شویی مطابق استاندارد SSPC-SP1 تمیز شوند . کلیه سطوحی که گروت اپوکسی قرار است با آنها در تماس باشد باید عار از هرگونه آلودگی ، چربی ، گرد و غبار ، روغن و ذرات سست باشند. چنانچه ذرات سست روی سطح وجود دارد باید با روشهای مکانیکی از بین برده شود . پیشنهاد می شود قبل از اجرای گروت اپوکسی سطح مورد نظر کمی زبر شود تا چسبندگی بهتری صورت پذیرد. دقت نمایید که اجرای گروت اپوکسی بصورت پیوسته و با ارتفاع مناسب باید انجام شود .

  1. افزودن سنگدانه به بایندر اپوکسی مایع:

دسته اول – دستورالعمل های ویژه: در طول اولین دسته، مقداری از چسب اپوکسی در پوشش داخلی ظرف مخلوط از بین می رود. کاهش محتوای کل دسته اول یک تمرین خوب است. مقدار کاهش سنگدانه به اندازه دسته و اندازه ظرف اختلاط بستگی دارد. این کاهش دانه‌بندی دسته اول، نیازهای پوشش ظرف اختلاط را برآورده می‌کند و تعادل حجمی خوبی بین بایندر اپوکسی و سنگدانه ایجاد می‌کند، در حالی که ویژگی‌های کار و قرار دادن خوب را حفظ می‌کند.

  1. تنظیم سازگاری مکان:

تنظیم نسبت حجمی جزء سنگدانه به اپوکسی مایع، جریان گروت اپوکسی را کنترل می کند. با کاهش جزء سنگدانه به عنوان درصدی از حجم کل، جریان افزایش می یابد. کاهش متوسط ​​سنگدانه ها، تا 25% بسته به سازنده، به جاگذاری کمک می کند و به طور کلی مجاز است. توجه: کاهش حجم اجزای سنگدانه، حجم گروت در محل را به مقدار متناسب کاهش می دهد.

  1. مخلوط کردن:

اپوکسی از قبل مخلوط شده را دستگاه مخلوط کن ملات قرار دهید. در حالی که همزن ملات کار می کند به آرامی سنگدانه ها را اضافه کنید. باید مراقب بود که مخلوط کن با سنگدانه های بیش از حد به یکباره بارگذاری نشود تا جایی که گیر کند. بعد از اینکه تمام سنگدانه ها وارد شد، به مدت 3 تا 5 دقیقه به هم زدن ادامه دهید تا تمام سنگدانه ها به طور یکنواخت با چسب اپوکسی پوشانده شود.

  1. مخلوط کردن دسته های کوچک:

تمام چسب اپوکسی از قبل مخلوط شده را در یک سطل قرار دهید. در حالی که تجهیزات اختلاط (مته برقی مجهز به میکسر در حال کار است، سنگدانه را به آرامی در وان یا سطل اضافه کنید. عملیات اختلاط باید ادامه داشته باشد تا زمانی که سنگدانه به طور یکنواخت با چسب اپوکسی پوشانده شود. این عمل باید 3 تا 5 دقیقه طول بکشد. در طول عملیات اختلاط ممکن است لازم باشد گهگاهی سنگدانه های خشک در قسمت بالایی وسط به داخل سطل یا وان فشار داده شود.

احتیاط: تمام مواد تشکیل دهنده در هر واحد گروت اپوکسی به طور دقیق تناسب دارند. هر گونه تغییر از این نسبت های تنظیم شده می تواند گروت با کیفیت پایین تولید کند. واحدهای شکسته یا جزئی اجزای گروت اپوکسی نباید استفاده شوند. فقط موادی که در واحدهای از پیش بسته بندی شده سازنده یافت می شوند را می توان با گروت اپوکسی مخلوط کرد. هیچ افزودنی دیگری مجاز نیست.

  1. قرار دادن گروت اپوکسی:

تمام قالب ها، بستر بتن، صفحات پایه / زیره ها را از نظر مطابقت با الزامات این راهنما بررسی کنید. تمام تجهیزات، مواد و پرسنل برنامه ریزی شده را در محل قرار دهید تا از تولید مداوم و قرار دادن گروت به موقع اطمینان حاصل شود. برای اطمینان از مطابقت با الزامات، خوانش دما را انجام دهید. ابتدا همه سوراخ ها، سوراخ های پیچ و مهره ها را تمیز کنید. سپس تزریق را از یک انتهای قالب شروع کنید و تا زمانی که کل فضای خالی پر شود ادامه دهید – از سمت مخالف قرار ندهید. از گروت زدن از دو جهت باید اجتناب شود، زیرا این روش هوا را به دام می اندازد و فضای خالی هوای نامطلوبی را در زیر صفحه ایجاد می کند. استفاده دقیق از تسمه های نواری ممکن است برای انتقال گروت به مناطق محدود استفاده شود. باید از لرزش بیش از حد یا تسمه بیش از حد خودداری شود.

  1. نگهداری و جابجایی اجزای گروت اپوکسی:

تمام اجزای گروت اپوکسی باید در ساختمان ها یا انبارهایی که شرایط جوی مناسبی ندارند نگهداری شوند. اجباری است که رزین و هاردنر در محدوده دمایی بین 10 درجه سانتیگراد (50 درجه فارنهایت) و 30 درجه سانتیگراد (85 درجه فارنهایت) نگهداری شوند. اگر دمای رزین به 4 درجه سانتیگراد (40 درجه فارنهایت) یا کمتر برسد، ممکن است کریستالیزاسیون رخ دهد. اگر کریستالیزاسیون رخ دهد، رزین در حضور سخت‌کننده نامحلول خواهد بود و اجزاء به درستی واکنش شیمیایی نمی‌دهند و توده سخت شده را تشکیل نمی‌دهند. اگر این تبلور آشکار باشد، ابتدا باید رزین را با حرارت غیرمستقیم (قرار دادن رزین در ظرف آن در آب داغ) تا دمای 70 درجه سانتیگراد (160 درجه فارنهایت) گرم کرد و تا زمانی که کریستال ها حل شوند، هم زد. رزین باید قبل از اختلاط با هاردنر اجازه داده شود تا تا محدوده دمای معمولی تزریق خنک شود.

جزء سنگدانه باید از نقطه تولید تا زمان اختلاط با بایندر اپوکسی پیش مخلوط شده کاملاً خشک بماند. اگر اجازه داده شود که جزء سنگدانه خیس (یا مرطوب شود)، وجود رطوبت باعث ایجاد کف در بایندر اپوکسی می شود که به نوبه خود هزاران فضای خالی کوچک و نامطلوب را در سطح بین صفحه پایه و گروت اپوکسی ایجاد می کند. .

  1. تجهیزات تمیز کردن:

یک روش بسیار مقرون به صرفه و کارآمد برای تمیز کردن تجهیزات از حلال و سنگدانه ساینده استفاده می کند. حلال اپوکسی را نرم و حل می کند در حالی که سنگدانه باعث گسترش حلال می شود و با عمل ساینده، سطوح پوشش داده شده را به صورت مکانیکی تمیز می کند.

باقی مانده اپوکسی:

میکسرهای ملات را می توان با قرار دادن حدود 25 کیلوگرم (55 پوند) شن و ماسه بتن خشک مخلوط با شن نخودی یا سنگ نخود و مقدار کمی حلال معطر مانند زایلول یا رقیق کننده لاک در میکسر تمیز کرد و به مدت 3 تا 5 دقیقه مخلوط کرد. دقایق. پس از تخلیه این مخلوط، باید از محلول صابون، آب و شن استفاده کرد و سپس با آب تمیز شستشو داد. میکسرها و سایر تجهیزات ممکن است با استفاده از همین روش تمیز شوند.

توجه: تمیز کردن بین دسته ها توصیه نمی شود، مگر اینکه تاخیر زیادی وجود داشته باشد. به مخلوط گروت اپوکسی حلال اضافه نکنید.

محصولات شرکت سفید بام کرمانیان

گروت اپوکسی Tiss G.1004

موارد کاربرد:

نصب بیس پلیت ستون ها و انواع صفحه ستون
• نصب انواع میله گرد و انکربولت
• پر نمودن فضای خالی زیر شاسی و بیس پلیت ها
• نصب انواع ماشن آلات و تجهیزات دقیق و فوق سنگین
• نصب بولت های تحت تنش و کشش فوق العاده زیاد
• ثابت سازی ماشین آلات صنعتی با بار دینامیک روی فونداسیون
• ثابت سازی ریل جرثقیل ها
• کف سازی انبارهای پر تردد

بازگشت به لیست