دسته‌بندی نشده

ضد یخ بتن چیست؟

 

عنوان:

«ضد یخ بتن چیست؟»

 

ضد یخ برای بتن

هنگامی که بتن تازه در معرض یخبندان قرار می گیرد، انجماد مقاومت بتن را بین 20 تا 40 درصد کاهش می دهد. در سال های اخیر استفاده از مواد افزودنی ضد یخ در بتن، و نیز خواص و کاربردهای آن در بتن ریزی در هوای سرد، بسیار مورد بحث قرار گرفته است. مقاومت بتن تازه در برابر چرخه یخ زدگی و ذوب، توسط محاسبه ضریب دوام به دست می آید، که این مقاومت در شرایط انجماد بتن، بین 40 تا 60 درصد کاهش می یابد. همچنین در پیوند بین آرماتور و بتن که به طور معمول پخت می شود 70% کاهش وجود دارد. از این رو در طول بتن ریزی در شرایط آب و هوایی سرد بسیار ضروری است که اطمینان حاصل شود که بتن در حالت پلاستیکی خود دچار یخ زدگی نمی شود.

 

دو روش برای انجام بتن ریزی در هوای سرد وجود دارد:

1- تامین دمای معمولی محیط برای بتن.  این کار را می توان از طریق حرارت دادن اجزای بتن یا با تهیه محفظه های گرمایشی در اطراف آن انجام داد.

2- افزودن مواد افزودنی شیمیایی به بتن

 

 

 

مواد افزودنی شیمیایی متداول برای بتن در هوای سرد

بتن معمولی از کلرید کلسیم به عنوان مواد افزودنی تسریع کننده، برای جبران اثرات تاخیری هیدراتاسیون آهسته ، در دماهای پایین استفاده می­کند. اما این مخلوط در دمای انجماد موثر نیست. که این یک اشکال در انواع معمولی مواد افزودنی است. از این رو، برای مناطقی با شرایط آب وهوایی سرد و یخبندان، افزودنی های ویژه ای لازم است.  یکی از این مواد افزودنی ضد یخ است.

 

مواد افزودنی ضد یخ برای بتن

افزودنی های ضد یخ بر وضعیت فیزیکی آب مخلوط مورد استفاده در بتن ریزی تأثیر بسیار می گذارند و می توانند نقطه انجماد آب را تا حد زیادی کاهش دهند و در دمای کمتر از منفی 30 درجه سانتیگراد قابل استفاده هستند. و این خود می تواند باعث طولانی شدن دوره فعالیت ساخت و ساز بتن شود.

 

ترکیب شیمیایی و عملکرد ضد یخ

دو گروه از افزودنی های ضد یخ وجود دارد که ویژگی های ضد یخ و خاصیت گیرش و سفت شدن سریع بتن را ارائه می دهند. آنها عبارتند از:

 1- گروه اول شامل مواد شیمیایی، الکترولیت های ضعیف، نیتریت سدیم، کلرید سدیم و ترکیبات آلی غیرالکترولیتیک است که نقطه انجماد آب مصرفی در بتن را کاهش می دهد. اما این گروه به عنوان شتاب دهنده های ضعیف برای تقویت گیرش و سخت شدن عمل می کنند.

 2- گروه دوم شامل ترکیبات دوتایی و سه تایی است که حاوی پتاس و مواد افزودنی مبتنی بر کلرید کلسیم، نیتریت سدیم، ترکیب کلرید کلسیم با نیتریت سدیم،  نیتریت کلسیم – نیترات – اوره و سایر مواد شیمیایی است. آن ها دارای خواص ضد یخ موثر و خاصیت تسریع کننده برای افزایش گیرش و سفت شدن در بتن هستند. این مواد در دوزهای بزرگتر در مقایسه با مواد افزودنی معمولی استفاده می شوند. بر اساس میزان دوز موجود در مخلوط، افزودنی بدون کلرید باعث می شود که مخلوط (بتن یا ملات) در دمای زیر انجماد قرار گیرد. این امر نیاز به اقدامات حفاظتی مورد نیاز در طول کار، در شرایط آب و هوای سرد را کاهش می دهد. این روش کیفیت بتن را بهبود می بخشد و چون گیرش زود هنگام را تسهیل می کند، جداسازی قالب ها نیز بهتر انجام می شود. این عمل در نهایت به استفاده مجدد از قالب ها در مدت زمان کمی کمک می کند و در نتیجه سرعت ساخت و ساز را افزایش می دهد. جدول زیر تفاوت قابل توجه افزایش مقاومت، برای بتن ساده و مواد افزودنی ضد یخ در بتن را که در 3، 7 و 28 روز استفاده شده است را نشان می دهد.

 

مقاومت فشاری بتن همراه با افزودنی ضد یخ و بدون افزودنی ضد یخ

 

این امکان وجود دارد که افزودنی‌های دیگری که حاوی فوق روان‌کننده‌ها هستند با افزودنی‌های ضد یخ ترکیب شوند. مزیت اصلی چنین ترکیبی این است که در کل کاهش آب وجود خواهد داشت. کاهش آب باعث کم شدن محتوای آب آزاد قابل انجماد در مخلوط بتن می شود. این محتوای آب قابل انجماد همان چیزی است که به عنوان هیت سینک برای گرمای آزاد شده توسط واکنش های هیدراتاسیون اولیه عمل می کند. این امر خود باعث کاهش تعداد مواد افزودنی ضد یخ می شود.

 

انتخاب مواد افزودنی ضد یخ

عواملی که بر اساس آن­ها انتخاب مواد افزودنی ضد یخ انجام می شود عبارتند از:

1- نوع ساختار

2- شرایط عملیاتی

3- روش های حفاظتی به کار رفته در بتن ریزی زمستانه

4- برند سیمان و انواع سنگدانه

 

باید یک آزمایش دقیق و علمی با مواد عملیاتی که برای استفاده در سایت در نظر گرفته شده است، و مقدار دوز متفاوت افزودنی­ های ضد یخ، در محیط آزمایشگاهی انجام شود. ادغام سایر افزودنی ها مانند کندکننده ها، فوق روان کننده ها با افزودنی های ضد یخ در بتن ریزی در هوای سرد محدودیتی ندارد. دوز تمام مواد افزودنی مورد استفاده باید به صورت تجربی تعیین شود.

 

کاربرد و مزایای افزودنی های ضد یخ

افزودنی های ضد یخ از نظر فناوری ساده بوده و برای بتن ریزی در هوای سرد بسیار مفید هستند. این مخلوط در بهبود چسبندگی، در به حداقل رساندن مفاصل سرد، درکم شدن رگه های شنی و نیز به انعطاف پذیری بتن کمک می کند. تخمین زده می شود که این روش ها، صرفه جویی زیادی در هزینه ها، نسبت به روش های دیگر عمل آوری، مثل عمل آوری با بخار و یا استفاده از محفظه های بتنی ایجاد می کنند. ترکیب مواد ضد یخ با مواد کاهنده آب یا حباب ساز به افزایش مقاومت بتن در برابر یخ زدگی و خوردگی کمک می کند.

 

 

ضد یخ بتن مسلح  Tiss AF 313

این افزودنی کاربردی و مهم بدون کلراید و بر پایه ترکیبات نیتروژنی می باشند. ضد یخ Tiss AF 313 دارای ترکیباتی جهت جلوگیری از خوردگی فولاد می باشد که برای بتن های مسلح ساخته شده و با غلظت زیادی که دارد باعث می شود با کمترین میزان مصرف از آن، نتیجه ای مطلوب و بدون عوارض جانبی ایجاد گردد. در ساخت این ضدیخ ها به هیچ عنوان از مواد کلرایدی کمک گرفته نشده است.

 

ضد یخ بتن مسلح  Tiss AF 313

 

موارد کاربرد:

  • این ضد یخ به دلیل قابلیت سازگاری بالایی که دارد با انواع مختلف سیمان سازگار بوده و قابل استفاده در انواع سازه های بتنی مسلح در شرایط هوای سرد است. همچنین در دمای زیر صفر درجه از تخریب بتن جلوگیری می کند.
  • ضد یخ  Tiss AF 313 قابلیت گیرش تسریع شده دارد و نیز در تولید قطعات بتنی به منظور تسریع در باز کردن قالب ها بسیار موثر است.
  • در انواع کارهای ترمیمی و ساخت ملات ها در هوای سرد و یخبندان مفید بوده همچنین موجب افزایش مقاومت بتن در سیکل ذوب و انجماد است.

 

برند TISS ، علاوه بر این انواع دیگری از ضد یخ را با کاربرد های متفاوت با برترین کیفیت تولید نموده است مانند :

 

 

 

 

 

 

مشخصات و کاربرد هر کدام ازاین ضد یخ ها را در قسمت محصولات، و همچنین مشاوره برای خرید و دریافت اطلاع از قیمت و نحوه ارسال محصولات را در بخش پشتیبانی شرکت سفیدبام ببینید.

 

منبع:

theconstructor.org

 

گردآوری شده توسط تیم ترجمه سفید بام کرمانیان


پیشنهاد همکاری :

مجموعه بزرگ تیس با سابقه درخشان در صنعت عایق های رطوبتی مایع، افزودنی های بتن، نماهای داخلی و خارجی ساختمان آمادگی دارد با کارفرمایان محترم و شرکت ها در همکاری با پروژه های بزرگ و همچنین در زمینه مشاوره و آموزش رایگان در زمینه  استفاده از محصولات خود ، همراه با تضمین کیفیت برتر همکاری نماید. پروژه های شرکت سفید بام (تیس) را در اینجا ببینید.

بازگشت به لیست