دسته‌بندی نشده

افزودنی بتن در هوای سرد، مواد افزودنی بتن در سرما

 

در دوره ای که میانگین دمای روزانه محیط برای بیش از 3 روز متوالی کمتر از 40 درجه فارنهایت (5 درجه سانتیگراد) است.با کاهش دما، واکنش های گرمازا که سیمان را هیدراته می کند و آن را به بتن سخت و بادوام تبدیل می کند، به طور قابل توجهی کند می شود. این می تواند به معنای تاخیرهای طولانی در پروژه ها باشد زیرا منتظر بتن ریزی هستید.

علاوه بر این، زمانی که سیمان یخ می زند، منبسط می شود و فشار مضری روی مخلوط ایجاد می کند. این می تواند به طور قابل توجهی بتن پخت نهایی را تضعیف کند. هنگام قرار دادن بتن در هوای سرد، مهم است که اقدامات لازم را انجام دهید تا زمان پخت را تسریع کرده و از اثرات مضر یخ زدگی جلوگیری کند. افزودنی ها می توانند راه حل موثری باشند. جالب است بدانید که بتن هوای سرد دارای خواص برتری نسبت به بتن در هوای گرم است. اگر بتن یخ نزند و به درستی عمل آوری شود، به مقاومت نهایی بالاتری می رسد، دوام بیشتری دارد و کمتر در معرض ترک های حرارتی است. بتن در حالت پلاستیک زمانی یخ می زند که دمای مخلوط کمتر از -2 درجه سانتیگراد باشد و بتن به اندازه کافی توزیع نشده بماند تا کریستال های یخ تشکیل شود. هنگامی که یخ تشکیل شد، هیدراتاسیون متوقف می شود و رشد قدرت به طور جدی مختل می شود. بتن تازه یخ زده در 24 ساعت اول می تواند 50 درصد مقاومت بالقوه 28 روزه خود را از دست بدهد. با افزودن مواد افزودنی به بتن می توان بر تعدادی از این مشکلات غلبه کرد. لازم به ذکر است قیمت ضد یخ بتن و سایر افزودنی ها با توجه به کیفیت محصولات تعیین می شود.

مواد افزودنی چیست؟

افزودنی ها مواد خاصی هستند که علاوه بر سیمان، آب و سنگدانه به بتن اضافه می شوند. از آنها برای اصلاح و افزایش خواص بتن استفاده می شود. این افزودنی ها اغلب برای تضمین کیفیت بتن در شرایط غیر ایده آل (مانند هوای سرد) استفاده می شوند.

اکثر مواد افزودنی به صورت مایع آماده برای استفاده هستند و در کارخانه یا محل کار به بتن اضافه می شوند. برخی از افزودنی ها مانند رنگدانه ها، مواد منبسط کننده و کمک پمپاژ تنها در مقادیر بسیار کم استفاده می شوند. این مواد افزودنی معمولاً با دست از ظروف از قبل اندازه گیری شده تهیه می شوند.

اثر افزودنی به عوامل مختلفی از قبیل: نوع و مقدار سیمان، محتوای آب، زمان اختلاط، اسلامپ، دمای بتن و دمای محیط بستگی دارد.

مواد افزودنی زیر به سخت شدن سریع بتن و رسیدن به استحکام کافی در هوای سرد کمک می کنند:

زود گیر بتن چیست؟

– افزودنی های کلرید کلسیم رایج ترین نوع زود گیر ها هستند و برای سرعت بخشیدن به فرآیند پخت با افزایش سرعت هیدراتاسیون سیمان استفاده می شوند. مقدار اضافه شده به مخلوط سیمان به شرایط محیطی بستگی دارد. شتاب دهنده های غیر کلریدی در شرایطی استفاده می شود که افزودنی های کلرید کلسیم ممنوع است.

عوامل حباب هوا- هوای حباب شده مقاومت بتن را در برابر آسیب ناشی از یخ زدگی و ذوب شدن بهبود می بخشد. عوامل جذب کننده هوا میلیون ها حباب ریز را در مخلوط سیمان ایجاد می کنند. این حباب ها به مقابله با فشار اضافه ای که دمای انجماد در خمیر سیمان ایجاد می کند، کمک می کند. آنها حجم بیشتری را برای سازگاری با طبیعت در حال گسترش یخ ایجاد می کنند.

فوق روان کننده ها – اینها کاهنده آب با برد بالا هستند. انواع فوق روان کننده بتن می توانند محتوای آب مخلوط بتن را بین 10 تا 30 درصد کاهش دهند. از آنجایی که این افزودنی به سیمان اجازه می دهد تا کارایی خود را حفظ کند، زمانی که بتن آسان برای قرار دادن هنوز ترجیح داده می شود، گزینه بسیار خوبی است. با این حال، اثرات فقط حدود 45 دقیقه طول می کشد، بنابراین پروژه ها باید بر این اساس برنامه ریزی شوند.

کلرید کلسیم قدیمی ترین و پرمصرف ترین شتاب دهنده است. صرف نظر از نحوه افزودن آن به بتن، وزن کلرید کلسیم نباید از 2 درصد وزن سیمان تجاوز کند.

افزودنی های تسریع کننده حاوی کلرید کلسیم کاهنده آب هستند که کلرید کلسیم کافی برای تسریع در گیرش اضافه شده است.

در مواقعی که افزودنی های کلرید کلسیم ممنوع است از افزودنی های تسریع کننده غیرکلریدی به عنوان تسریع کننده استفاده می شود.

افزودنی‌های تسریع‌کننده غیرکلریدی که محافظت در برابر یخ زدگی را نیز فراهم می‌کنند، به بتن اجازه می‌دهند تا در دمای زیر یخ‌زدگی قرار گیرد و ممکن است نیاز به سایر اقدامات حفاظتی مانند پتوهای عایق و محفظه‌های گرم را کاهش داده یا از بین ببرد.

بازگشت به لیست