دسته‌بندی نشده

روش های بتن ریزی زیر آب، نحوه بتن ریزی در دریا برای ساخت پل

بتن ریزی زیر آب

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه ستون های پل در کف اقیانوس ساخته می شوند؟

ساخت پل ها با ریسک های زیادی همراه است و برخی از آنها شامل مرگ کارگران ، افزایش بودجه ، تغییر قرارداد و غیره است. برخی از عظیم ترین و گسترده‌ترین پروژه های مهندسی در تاریخ ساخت یک پل بوده است. اگرچه فیزیک کلی پل سازی مدتی است که ایجاد شده است، هر پروژه ساخت پل عوامل پیچیده ای را ارائه می دهد که باید در هنگام ساخت پل در نظر گرفته شود. برخی از این عوامل شامل زمین شناسی منطقه اطراف، میزان ترافیک مورد انتظار، آب و هوا، انواع مصالح ساختمانی و غیره است. گاهی اوقات این عوامل اشتباه محاسبه می شوند یا اتفاقی رخ می دهد که مهندسان و شرکت پل سازی انتظار نداشتند و در نتیجه منجر به فروریختن پل می شود برای جلوگیری از فروریختن پل، ساخت یک پل مستحکم به یکی از اولویت های اصلی در ساخت زیرساخت ها تبدیل شده است. از این رو، مهندسانی که این پل ها را طراحی می کنند باید به طور کامل آنچه را که از پل انتظار می رود، شامل پیچیدگی های سایت و سایر نیازها، درک کنند. برای طراحی و ساخت پلی که نه تنها ایمن است، بلکه طولانی مدت نیز باشد.

یکی از مهمترین اقدامات هنگام طراحی یک پل ، مهندسان و شرکت ساخت و ساز پل برای درک الزامات پروژه ساخت یک پل است. بدون درک و دانش مناسب ، تمام تکنیک های ساختمان پل که برای ساخت یک پل استفاده می شود ممکن است نا کارآمد باشد. به عنوان مثال ، اگر مهندسان هدف این پل را درک نکنند ، می تواند برای هدف این پل کاملاً بی ربط باشد. اگر به مهندسان فقط گفته شد که این پل برای عبور از بدنه آب لازم است ، می توانند این پل را برای قطار طراحی کنند. با این حال ، اگر این پل در واقع برای عابران پیاده و دوچرخه سواران در نظر گرفته شود ، احتمالاً بیش از حد طراحی شده و غیر ضروری گران خواهد بود. از این رو ، برای اینکه یک طراحی پل مناسب ، کارآمد و اقتصادی باشد ، مهندسان باید قبل از طراحی آن ، ابتدا مشکل و هدف این پل را کاملاً درک کنند.

تعیین بار یک پل چه گونه انجام میشود؟

مقادیر بار در یک پل به استفاده و محل پل بستگی دارد. بیشتر مهندسان سه نوع بار را در نظر می گیرند. بارهای مرده ، بارهای زنده و بارهای محیطی:

بارهای مرده شامل وزن خود پل ، به علاوه هر شیء دائمی دیگر است که روی این پل قرار دارد. این وسایل می تواند شامل غرفه های عوارض ، علائم بزرگراه ، نگهبان ، دروازه یا هر سطح جاده بتونی دیگری باشد.

بارهای زنده بارهای موقتی هستند که روی پل عمل می کنند. این بارها می تواند از اتومبیل ، قطار ، کامیون ، عابر پیاده و غیره متفاوت باشد.

بارهای محیطی بارهای موقت هستند که به دلیل آب و هوا یا سایر تأثیرات زیست محیطی در یک پل عمل می کنند. اینها شامل باد از طوفان ها ، گردبادها است. برف ، زمین لرزه و غیره. جمع‌آوری آب باران نیز ممکن است عاملی باشد در صورت عدم ارائه زهکشی مناسب.

پل ها با روش های مختلف (بسته به سطح آب و کیفیت خاک) روی آب ساخته می شوند.

روش اول برای پل هایی که در آب عمق کم ساخته شده اند استفاده می شود. در آب با عمق کم ، پایه و اساس پل با پر کردن مکان خاص برای یک دوره موقت ، که بر روی آن اسکله ها (نوعی ستون ساخته می شود) قرار می گیرد. در غیر این صورت هنگامی که خاک در لایه بالا برای ساخت یک پل مطلوب نیست ، به طور موقت سکوها برپا می شوند و شمع ها در اعماق بستر رودخانه ساخته می شوند. سپس این پل را می توان با پشتیبانی از اسکله های قبلاً ساخته شده ، یا توسط سکوهای موقت / گل های گل و لای موجود در آب ، یا از طریق بارها (هرچند که به ندرت در آبهای عمق کمتری) ساخته شود.

روش بعدی برای ساخت پل بر روی بدنه آب عمیق (رودخانه یا دریا) است. در این روش ، دیواری که یک منطقه را در آن محاصره می کند در داخل آب ساخته می شود و آب به طور مداوم از منطقه پمپ می شود. از آنجا که مکان ساخت و ساز خود دریا یا رودخانه است. بنابراین ، نظارت 24 ساعته لازم است تا جزر و مد زیاد آب را بررسی کند. پل های ساخته شده با استفاده از این تکنیک قوی هستند و بارهای سنگین دارند.

این تکنیک آخرین تکنیک نامیده می شود. این پیشرفته‌ترین تکنیک است. یک محفظه محکم آب با کمک فشار هوا آب را از بین می برد. سپس یک محفظه لوله بسته شده در داخل محفظه نصب می شود. پس از آن یک مته بلند در داخل لوله قرار می گیرد و سپس فرآیند حفاری شروع می شود. آب پر شده در طی این فرآیند پمپ می شود. پس از آن یک مورد در سوراخی قرار می گیرد که در داخل آن حفر می شود تا پشتیبانی بیشتری داشته باشد. در این روش یک قاب پایدار ایجاد می شود. این قاب پر از بتن است. سپس ستون ها ساخته می شوند و پل به تدریج کامل میشود تا مورد استفاده قرار گیرد.

بازگشت به لیست