دسته‌بندی نشده

ملات ترمیمی چیست؟

عنوان:

« ملات ترمیمی چیست؟ »

 

تعمیرات در ساختمان های بتنی با چالش‌های مربوط به حفاظت سروکار دارد و باید به صورت یک ترمیم یکپارچه انجام شود. علاوه بر عملکرد فنی مواد، باید از سازگاری زیبایی بین  قسمت تعمیر شده و سازه اصلی از نظر رنگ و بافت اطمینان حاصل شود.

بنابراین، تعریف ملات ترمیمی در مورد تطابق رنگ و سن، و عملکرد مکانیکی و دوام آن، ضروری است. معمولا در تهیه ملات ترمیمی این موارد در نظر گرفته می شود: جذب مویرگی آب، کربناته شدن تسریع شده، مهاجرت یون های کلرید، مقاومت الکتریکی، و میزان انقباض ملات. قابل ذکر است که نسبت w/c  نه تنها بر اکثر پارامتر های مشخص شده، بلکه بر نوع ومحتوای رنگدانه نیز تاثیر می گذارد.

 

ترمیم بتن چیست و چه تاثیری بر عایق کاری ساختمان­ های  تجاری دارد؟

بتن نقش بسیار زیادی در ظاهر، ساختار و پایداری ساختمان شما دارد. هنگامی که بتن آسیب می بیند، توانایی آن برای حمایت از ساختمان شما ضعیف می شود. این نگرانی برای ساختمان های تجاری یک مشکل بزرگتر است زیرا آنها معمولاً بزرگتر از املاک مسکونی هستند. همچنین آیا می دانستید که بتن آسیب دیده می تواند بر خواص عایق ساختمان شما نیز تأثیر بگذارد ؟

یک تعریف آسان برای ترمیم بتن همان روند و فرآیند ترمیم بتن قدیمی و آسیب دیده است. ترمیم بتن به بازگرداندن آن به ظاهر اولیه کمک می کند، از این روش می توان در پیاده روها و معابر نیز استفاده کرد. با این حال، بین تعمیر بتن و ترمیم بتن تفاوت وجود دارد. در حالی که تعمیر بتن آسیب دیده ممکن است مشکلات ساختاری بتن را برطرف کند، اما به زیبایی شناسی توجه زیادی نمی کند. اما با ترمیم بتن، هر دو مزیت را خواهید داشت.

 

چرا ترمیم بتن را انتخاب می کنیم؟

یکی از بزرگترین مزایای ترمیم بتن این است که هزینه کمتری نسبت به ساخت و ساز جدید دارد. با وجود این، ترمیم بتن ظاهری به شما می دهد که انگار بتن کاملاً جدیدی در ساختمان خود دارید. همراه با بهبود ظاهر کلی، ترک هایی که مشکلات سازه ای بودند را نیز ترمیم می کند. با توجه به هزینه ارزان‌تر، برای کسب ‌وکارهایی که در حال فعالیت هستند انتخاب بسیار مناسبی است، چرا که موجب می شود مشکلات احتمالی از کنترل خارج نشوند و مشتریان و کارمندان یک کسب و کار در معرض خطر قرار نگیرند.

 

مرمت و عایق کاری بتن

همانطور که می دانید عایق هایی که به درستی نصب شده اند ، ساختمان را در زمستان گرم و در تابستان خنک نگه می دارند. و دلیل این کار این است که اجازه نمی دهد هوا از دیوارها یا سقف خارج شود. اگر بتن آسیب دیده باشد، هوا آزادانه به داخل و خارج ساختمان شما عبور می کند و خاصیت عایق بودن آن را تضعیف می کند . و به همین دلیل است  که ترمیم بتن اجازه نمی دهد هوا از شکاف ها خارج شود.

با توجه به حجم عظیمی از سازه‌های بتنی که روزانه ما را احاطه کرده‌اند، می‌توان ترمیم بتن را امری بدیهی دانست که ما را قادر می‌سازد تا زندگی‌ بهینه ای داشته باشیم.  بتن نیز مانند سایر ملزومات زندگی نیاز به نگهداری دارد چراکه بتن هم  تحت تأثیر استرس ها و فشارهای زندگی روزمره خود قرار می گیرد. خرابی بتن ممکن است به دلیل خوردگی، آسیب سازه، نفوذ آب، فعالیت لرزه ای یا بسیاری از دلایل دیگر اتفاق بیفتد.  سال‌ها تحقیق و دهه‌ها تجربه عملی، ما را قادر ساخته تا راه‌ حلی کاملاً جامع برای ترمیم و بازسازی سازه‌های بتنی ایجاد کنیم. مشاوره و پشتیبانی مشتری Tiss از پایه کار تا تکمیل موفقیت آمیز پروژه حائز اهمیت است که حاصل سال ها تجربه در اثر شرکت در پروژه های بزرگ و کوچک در سراسر کشور است.

 

علل اصلی آسیب بتن

خرابی بتن عمدتاً به دلایل زیر است:

 

تخریب شیمیایی: به عنوان مثال قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، واکنش‌های قلیائی، عمل باکتریایی و…

خوردگی فولاد تقویت کننده: به عنوان مثال کربناته شدن، کلریدها، جریان الکتریکی سرگردان و…

آسیب مکانیکی: به عنوان مثال ضربه، اضافه بار، حرکت، زلزله، انفجار.

آسیب فیزیکی ، به عنوان مثال عمل انجماد یا ذوب، تغیرات حرارتی، انقباض، سایش، اصطکاک و…

عوامل پایه ای: به عنوان مثال ساخت و ساز ضعیف، خطاهای طراحی، عدم نگهداری.

 

دلایل تعمیر بتن:

جایگزین کردن بتن سالم به جای بتن معیوب

بازیابی یکپارچگی ساختاری پروژه

باز گرداندن زیبایی ظاهری پرژه

بازیابی ظاهر هندسی پروژه

بازگرداندن دوام سازه

 

محصولات و سیستم ها برای بسیاری از برنامه های تعمیر بتن

تعمیر و نوسازی ساختمان‌ها و زیرساخت‌های بتنی یک فرآیند مهم است که به ما کمک می‌کند تا رویکردی پایدار برای ساختمان ارائه دهیم، همچنین عمر یک سازه را طولانی‌تر کرده و از تخریب و ساخت و ساز مجدد جلوگیری می‌کند. انتخاب استراتژی مقاوم سازی مناسب، بر اساس علت اصلی شکست بتن، می تواند عملکرد کلی سازه را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.  Tiss دارای مجموعه گسترده ای از محصولات جانبی و ملات های ترمیم برای رفع بسیاری از نیازهای تعمیر بتن است. نمونه ی از ترمیم بخش آسیب دیده بتن را در شکل زیر می بینید.

 

 

 

انواع ترمیم کننده ها:

 

1 تقویت کننده حفاظت در برابر خوردگی و باندینگ آغازگر

پرایمرهای محافظ در برابر خوردگی و برای چسباندن ملات های تعمیر بتن به بسترهای سیمانی یا فولادی موجود استفاده می شود و همچنین  برای ایجاد حفاظت بیشتر در برابر خوردگی فولاد آرماتور، به ویژه در مناطقی که پوشش بتن کم است و کلریدها وجود دارند، استفاده می شود. میلگردهای فولادی تقویت کننده در معرض دید باید به درستی آماده شده و با دوغاب ضد خوردگی محافظت شوند تا روند تعمیر بهتر و درست تر پیش رود.

 

 

ویژگی های پرایمرهای محافظ:

  • استفاده آسان و آماده برای مخلوط کردن
  • قوام قابل تنظیم
  • بازدارنده های خوردگی فعال برای محافظت بیشتر
  • می توان به دوصورت: اسپری کردن و یا به صورت دستی آن را اعمال کرد.

 

2- ملات تعمیری

ملات های تعمیری به طور خاص برای بازسازی یا بازگرداندن مشخصات و عملکرد اصلی بتن آسیب دیده طراحی شده اند. آنها به ترمیم عیوب بتن، بهبود ظاهر، بازیابی یکپارچگی سازه، افزایش دوام و افزایش طول عمر سازه کمک می کنند. ملات های ترمیم بتن Tiss برای کارهای مرمتی، ترمیم ریزش بتن و بتن آسیب دیده در انواع سازه ها اعم از ساختمان ها، پل ها، زیرساخت ها و ابرسازه ها مناسب هستند.

 

 

 

ویژگی های ملات های تعمیر:

  • اعمال آسان با مخلوط کردن
  • تنها اضافه کردن آب مورد نیاز است.
  • خواص مکانیکی بالایی دارند.
  • با ملات ترمیمی می توان هم پوشش و هم تسطیح سطح را انجام داد.
  • می توان آن ها را اسپری کرد و یا به صورت دستی اعمال کرد.
  • مواد ملات تعمیری مبتنی بر سیمان، اصلاح شده با پلیمر و پایه اپوکسی در دسترس هستند.

 

3- پرکننده های منافذ و ملات های تسطیح:

هنگامی که بتن نیاز به پوشش یا تراز کردن دارد، استفاده از ملات های مخصوص برای پر کردن منافذ سطح ضروری است. پرکننده‌های منافذ و ملات‌های تسطیح لایه نازکی هستند که برای ترمیم عیوب جزئی مانند ترمیم منافذ بتن و بتن لانه زنبوری طراحی شده‌اند.

 

 

 

ویژگی های ملات های تسطیح:

  • قابلیت مخلوط کردن و اعمال آسان
  • تنها اضافه کردن آب مورد نیاز است.
  • قابل پوشش با لایه های محافظ هستند.
  • می توان آن ها را اسپری کرد یا به صورت دستی اعمال کرد

شایع ترین علل خوردگی آرماتورهای فولادی در بتن ناشی از ورود کربن یا کلرید با آب است. درک اینکه علت اصلی خوردگی فولاد چه بوده است موثرترین استراتژی تعمیر و حفاظت را تعیین می کند.

 

 

 

Tiss طیف کاملی از محصولات را برای جلوگیری از خوردگی بیشتر آرماتورهای فولادی با محافظت مناسب از بتن اطراف آن ارائه می دهد.  محصولات ما امکان انعطاف پذیری را برای انتخاب مقرون به صرفه ترین و مناسب ترین راه حل ها برای نیازهای پروژه شما فراهم می کند. انواع تولیدات Tiss رادر اینجا ببینید.

 

نمونه پروژه های تعمیر بتن

برای دهه‌های زیادی، راه‌حل‌های تعمیر بتن در بسیاری از پروژه‌های نوسازی در سراسر جهان، از استادیوم‌های فوتبال گرفته تا پل‌ها، از تونل‌ها تا ساختمان‌هایی که در آن زندگی و کار می‌کنیم، استفاده شده است. مانند نمونه های زیر:

    

            

        

   Cassell Coliseum Renovation، ویرجینیا، ایالات متحده – قبل و بعد از ترمیم بتن

 

 

انواع ملات های ترمیمی شرکت سفید بام کرمانیان با نام تجاری TISS

 

1- ملات ترمیمی دوجزیی  Tiss در سه سایز مختلف:

Tiss P 1040 (معمولی)

 

Tiss P 1043 (نرم)

Tiss p 1046 (زبر

ملات ترمیمی بتن (ملات آماده مصرف) جهت ترمیم بتن های قدیمی، ستون ها و پایه های بتنی و پر نمودن و ترمیم هر نوع بتن کرمو شده با چسبندگی عالی به بتن قدیمی می باشد. ملات فوق دارای دو جزء پودر و رزین می باشد که دارای مقاومت فشاری و کششی مناسبی بوده و به راحتی بر روی تمام سطوح بتنی اعم از داخلی و خارجی ساختمان و سازه ها قابل اجرا می باشد.

 

 

موارد کاربرد:

  • آب بندی سطوح زیرین کاشیکاری سرویس های ساختمان ها
  • مرمت و تعمیر کلیه سازه های بتنی، پل ها و استخرها و منابع آبی
  • اصلاح و برطرف کردن ترک خوردگی، شکستگی و بریدگی دیوارها و سطوح بتنی
  • زیر سازی نماهای ساختمان

 

2- ملات ترمیمی تک جزیی نرم Tiss P 1041

ملات آماده مصرف جهت ترمیم بتن های قدیمی، پر نمودن و ترمیم هر نوع بتن کرمو شده با چسبندگی عالی به بتن قدیمی می باشد. دارای مقاومت فشاری و کششی مناسبی بوده و به راحتی بر روی تمام سطوح بتنی اعم از داخلی و خارجی ساختمان و سازه ها قابل اجرا می باشد.

 

موارد کاربرد:

  • مرمت و تعمیر کلیه سازه های بتنی
  • اصلاح و برطرف کردن ترک خوردگی، شکستگی و بریدگی دیوارها و سطوح بتنی
  • زیرسازی نماهای ساختمانی

 

منابع:

sika.com

researchgate.net

usiinc.com

 

 

گردآوی شده توسط تیم ترجمه سفید بام کرمانیان

 


برای اطلاع بیشتر پیرامون انواع دیگر محصولات سفید بام و بخش پشتیبانی و فروش این جا را کلیک کنید.


بازگشت به لیست