دسته‌بندی نشده

انواع عایق فلزات

عایق فلزات

انواع عایق فلزات ، 5 نوع رایج از پوشش های فلزی که همه باید درباره آنها بدانند

درک مزایا و معایب هر نوع پوشش فلزی برای انتخاب بهترین نوع پوشش در جهت کاربرد دلخواه شما ضروری است. شما قبل از هر چیزی باید بدانید عایق چیست و در چند مدل وجود دارد.

برای قرن‌ها، فلزات به دلیل دوام، شکل پذیری و استحکام، زیاد مورد استفاده برای کاربردهای متعدد بوده‌اند. با این حال، در میان چالش‌هایی که مردم هنگام استفاده از فلزات با آن مواجه هستند، احتمالاً خوردگی رایج‌ترین و شناخته شده‌ترین مشکل بین مشکلات دیگر است.

راه حل های متعددی برای افزایش طول عمر سازه های فلزی و افزایش مقاومت در برابر خوردگی آنها پیشنهاد شده است. در این میان، انواع پوشش فلزی به عنوان یکی از موثرترین و راحت ترین روش های حفاظتی برجسته می شوند.

روش های متعددی برای پوشش سطوح فلزی وجود دارد که هر کدام مجموعه ای از محدودیت ها و مزایای خاص خود را دارند. در بخش های بعدی نگاهی دقیق به برخی از رایج ترین انواع عایق خواهیم داشت و مناسب بودن آنها برای کاربردهای مختلف را مورد بحث قرار می دهیم.

چگونه پوشش های فلزی از سطوح و سازه ها محافظت می کنند؟

خوردگی فلزات یک فرآیند تخریب کننده است که در شرایط خاص رخ می دهد. رایج‌ترین نوع خوردگی زمانی اتفاق می‌افتد که فلزات با رطوبت و اکسیژن واکنش می‌دهند و نتایج خوردگی مختلفی ایجاد می‌کنند. برای مثال آهن با آب و اکسیژن موجود در جو واکنش داده و اکسید آهن (III) یا زنگ زدگی رخ می‌دهد.

بنابراین، روش کار پوشش‌های فلزی، ایجاد یک مانع بی اثر (غیر واکنشی) در اطراف جسم فلزی، و محافظت از آن جهت جلوگیری از واکنش با رطوبت و هوا است.

عایق کردن نرده ها

انواع متداول پوشش های فلزی و مزایای آنها

در زیر لیستی از رایج ترین انواع پوشش های فلزی مورد استفاده در صنایع مختلف و مزایا و معایب هر کدام ارائه شده است.

1.آندایز کردن

آندایز کردن فرآیندی است که برای سرعت بخشیدن به تشکیل یک لایه اکسید محافظ روی سطح فلز استفاده می شود. لایه اکسید حاصل با سرعت بیشتری تشکیل می شود و معمولاً ضخیم‌تر از زمانی است که به طور طبیعی تولید می شود. در حالی که انواع فلزات غیر آهنی را می توان آندایز کرد، اما آلومینیوم به طور موثرتری به این فرآیند پاسخ می دهد.

آندایز کردن با غوطه ور کردن جزء آلومینیومی در یک مخزن پر از محلول الکترولیتی، همراه با یک کاتد (معمولا آلومینیوم یا سرب) انجام می شود. جریان الکتریکی از آلومینیوم عبور می کند و باعث اکسید شدن آن و تشکیل یک سد محافظ می شود.

پوشش های آندایز شده شاید ساده‌ترین روش نگهداری از تمام پوشش های ذکر شده باشد. سطوح آندایز شده را می توان به راحتی به صورت دوره ای با استفاده از مواد شوینده ملایم تمیز کرد. سطوح آندایز شده از نظر شیمیایی نیز پایدار هستند و در شرایط عادی تجزیه نمی شوند، که اجازه می دهد یک سطح پوشش داده شده بادوام داشته باشد. علاوه بر این، از آنجایی که آندایز کردن یک فرآیند طبیعی است، غیر سمی است و هیچ محصول جانبی مضر یا خطرناکی تولید نمی کند.

مهم ترین اشکال این روش این است که فقط برای تعداد انگشت شماری از فلزات مفید است. این فرآیند برای فلزات آهنی نامناسب است ، به این معنی که مواد معمولی مانند فولاد و آهن را نمی توان آندایز کرد. علاوه بر این، با توجه به روش های مورد استفاده، تعداد رنگ هایی که می توان با آندایز کردن به دست‌آورد محدود است.

2.گالوانیزه کردن

گالوانیزه کردن شامل غوطه ور کردن فلز (بیشتر فولاد یا آهن) در حمام روی مذاب است. پس از بیرون آوردن آن از روی، فلز پوشش داده شده با اکسیژن و دی اکسید کربن موجود در اتمسفر واکنش داده و یک لایه کربنات روی محافظ تشکیل می دهد.

فرآیند گالوانیزه مزایای متعددی دارد که آن را به یک انتخاب محبوب برای کاربردهای متنوع تبدیل می کند. به عنوان مثال، پوشش اکسید روی بسیار پایدار است و محکم به بستر فلزی می‌چسبد. بسیار بادوام است و به راحتی پوسته نمی شود.

گالوانیزه به دلیل ویژگی محافظت گالوانیکی خود نیز مشهور است. به عبارت دیگر، اگر سطح فلز که در معرض دید قرار دارد دچار خراش، بریدگی یا فرورفتگی شود، پوشش روی با خوردگی ترجیحاً خود را قربانی می کند. این فرآیند به محافظت از بستر فولادی بین عملیات تعمیر و نگهداری کمک می کند.

بزرگترین نقطه ضعف فرآیند گالوانیزه هزینه زیاد آن است. در حالی که گالوانیزه گرم (HDG) ممکن است برای پوشش سازه های فولادی بزرگ ارزان‌تر باشد، اما برای قطعات کوچکتر مانند مهره ها و بست ها می تواند کم هزینه تر باشد. به علاوه، سطوح گالوانیزه ظاهر خاکستری مات دارند که ممکن است از نظر زیبایی برای برخی کاربردها خوشایند نباشد؛ بنابراین بهتر است در خرید عایق دقت کنید و این محصول را از شرکت های معتبر تهیه کنید.

3.آبکاری

آبکاری که به عنوان رسوب الکتریکی نیز شناخته می شود، شامل رسوب یک لایه نازک از یک فلز بر روی سطح فلز دیگر است. در طول آبکاری، هر دو فلز در یک محلول الکترولیتی قرار می گیرند. فلزی که قرار است پوشش داده شود به عنوان آند عمل می کند، در حالی که فلز پوشش دهنده به عنوان کاتد عمل می کند. جریان الکتریکی به سلول الکترولیتی اعمال می‌شود و باعث می‌شود یون‌های فلزی از کاتد به آند حرکت کنند و در نتیجه پوشش تشکیل شود.

آبکاری مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی دارد و می تواند برخی از خواص مکانیکی فلز را افزایش دهد. آبکاری سطحی نیز از نظر زیبایی ظاهری دلپذیر ایجاد می کند و آن را برای پوشش دادن جواهرات و زیور آلات ایده آل می کند.

با این حال، آبکاری الکتریکی می تواند یک پوشش با ضخامت غیریکنواخت ایجاد کند، که آن را برای کاربردهای ظریف تر و با دقت بالا نامناسب می کند. همچنین، این فرآیند دارای الزامات متعددی است و برای استفاده در مقیاس صنعتی بسیار پرهزینه است.

از ترکیبات بالقوه سمی و مضر به عنوان الکترولیت در فرآیند آبکاری استفاده می شود. بنابراین، هنگام دور ریختن مواد شیمیایی الکترولیتی باید مراقب بود تا از آلودگی محیطی جلوگیری شود.

4.پوشش پودری

پوشش پودری ، همانطور که از نامش پیداست، شامل پوشاندن یک جسم با یک ماده پودری است. این پوشش یک فرآیند الکترواستاتیک است که به موجب آن، ذرات پوشش با قطبیتی مخالف با قسمتی که قرار است پوشش داده شود، دچار بار الکتریکی می شوند. تفاوت بار باعث می شود که ذرات پودر شده به سطح فلز بچسبند. سپس جسم پوشش داده شده در یک کوره تحت عملیات حرارتی قرار می گیرد تا پوشش سخت شود.

پوشش های پودری به دلیل دوام و ظاهر زیبای خود مشهور هستند. علاوه بر این، از آنجایی که پوشش‌های پودری حاوی حلال نیستند، انتشار ترکیبات آلی فرار (VOC) در آن ها بسیار کم است.

در حالی که پوشش های پودری ممکن است در دراز مدت مقرون به صرفه باشند، اما هزینه های اولیه راه‌اندازی می تواند قابل توجه باشد. فرآیند پوشش دهی نیاز به اسپری های مخصوص، اجاق ها و تجهیزات سمپاشی دارد. که می تواند اندازه اشیایی را که می توان پوشش داد را محدود کند.

همچنین دستیابی به لایه های پوشش نازک دشوار یا حتی غیرممکن است. علاوه بر این، سطح تمام شده در مقایسه با سایر روش های پوشش، صاف ترین سطح نیست. پروژه هایی که به یک ضخامت پوشش کمتر از شش میل نیاز دارند باید به فرآیند پوشش دیگری متکی باشند.

5.پوشش رنگ

پوشش رنگ شده اساساً استفاده از یک رنگ مایع است. در دسترس ترین و مقرون به صرفه ترین نوع پوشش است. بسته به نوع فلز، محیط عملیاتی و الزامات عملکرد می توان از فرمول های رنگ مختلف استفاده کرد.

در کاربردهای صنعتی، پوشش های رنگ به آرامی در حال جایگزینی با دیگر روش های پوشش هستند. برخی از رنگ ها ممکن است حاوی عناصر سمی و سایر ترکیبات فرار (VOCs) باشند که آنها را برای محیط زیست مضر می کند. دوام آنها نیز نسبت به سایر روش های پوشش کمتر است، زیرا به دلیل قرار گرفتن در معرض طولانی مدت محیطی احتمالاً محو، کم رنگ یا پوسته می شوند.

عایق فلز (عایق متال) Tiss MI.250

عایق متال تیس TISS MI250  یک مایع امولسیونی به صرفه می باشد که جهت عایق کاری با عایق رطوبتی سقف های شیروانی، ایرانیت و عایق سطوح فلزی و گالوانیزه و … مورد استفاده قرار می گیرد و قابلیت آن را دارد عمر ورق های فلزی سقف های شیروانی را چندین برابر کند و همزمان از تبادل انرژی در گرما و سرما جلوگیری نموده و قطعا هزینه های مصرف انرژی در ساختمان را کاهش خواهد داد. با توجه به اینکه نیاز به تعویض ورق های پوسیده سقف های شیروانی مخصوصا در مناطق شرجی بسیار زیاد احساس می شود، بهترین گزینه و راه حل عایق نمودن این ورق ها جهت جلوگیری از پوسیدگی وزنگ خوردگی آنهاست.

موارد کاربرد عایق فلزی:

عایق کاری ساختمان نیاز به دقت فراوان دارد بنابراین بهتر است با کاربردهای این محصول آشنا شوید.

  • مناسب ترین برای عایق انواع ورق های ایرانیت فلزی و ورق های گالوانیزه است.
  • سطح روی پیچ ها و حفره ها و درزهای موجود بر روی ورق های ایرانیت را با استفاده از آن می توان به خوبی عایق کرد.
  • عایقی رایج و به صرفه انواع سقف های شیروانی فلزی محسوب می شود.

نتیجه نهایی

صنایع تنها در ایالات متحده امریکا سالانه حدود 7 میلیارد دلار به دلیل خوردگی متحمل ضرر می شوند. پوشش های فلزی در صورت استفاده صحیح می توانند در افزایش عمر مفید بسیاری از فلزات مؤثر باشند. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که همه پوشش ها مستعد شکست هستند. بنابراین، درک مزایا و معایب هر نوع پوشش برای انتخاب بهترین نوع پوشش ضروری است.

بازگشت به لیست