دسته‌بندی نشده

انواع افزودنی های بتن و مواد مکمل بتن

افزودنی های بتن:

توسعه صنعت ساخت و ساز باعث ظهور انواع مواد افزودنی بتن و افزودنی های مدرن به طور فزاینده ای برای بتن در بازار می شود. آنها طیف گسترده ای از محصولات را با ساختار و خواص مختلف شیمیایی نشان می دهند. این مواد به مقدار کمی به مخلوط های بتنی اضافه می شوند و با اجزای آن در تعامل هستند و از اثر مطلوب اطمینان می دهند. در نتیجه ، بتن اصلاح شده ویژگی هایی را بهبود بخشیده است که به قابلیت های ساختاری و طراحی بیشتری تبدیل می شود. مواد افزودنی بلافاصله قبل یا در هنگام مخلوط کردن بتن به دسته های بتنی اضافه می شوند. افزودنیهای بتنی می توانند کیفیت بتن، قابلیت مدیریت، شتاب یا عقب ماندگی زمان تنظیم را بهبود بخشند ، از جمله سایر خصوصیاتی که می توانند برای به دست آوردن نتایج خاص تغییر کنند.

مخلوط های بتنی امروزه حاوی یک یا چند ترکیب بتنی هستند که به روند ریختن شما کمک می کنند و ضمن افزایش بهره وری، هزینه را کاهش می دهند. هزینه این ترکیبات بسته به کمیت و نوع ترکیب مورد استفاده متفاوت خواهد بود.

ترکیبات بتنی : دیرگیر

برای تأخیر در واکنش شیمیایی که هنگام شروع بتن فرآیند تنظیم را شروع می کند ، این نوع ترکیبات بتنی معمولاً برای کاهش تأثیر درجه حرارت بالا که می تواند یک تنظیم اولیه سریعتر برای بتن ایجاد کند ، استفاده می شود.

مجموعه های دیرگیر در ساخت و سازهای پیاده رو بتنی استفاده می شود و زمان بیشتری را برای اتمام روکش های بتنی ، کاهش هزینه های اضافی برای قرار دادن یک کارخانه دسته ای بتنی جدید در محل کار و کمک به از بین بردن اتصالات سرد در بتن استفاده می کند. از تاخیر گیرش همچنین می توان برای مقاومت در برابر ترک خوردگی به دلیل انحراف فرم استفاده کرد که می تواند هنگام قرار دادن صفحات افقی در بخش ها رخ دهد. اکثر کند گیر ها همچنین به عنوان کاهش دهنده آب عمل می کنند و ممکن است مقداری هوا را در بتن وارد کنند.

ترکیبات بتنی: هواده

بتن با ترکیبات هواده می تواند دوام یخ زدگی بتن را افزایش دهد. این نوع ترکیبات ضمن کاهش آب انداختگی و تفکیک بتن تازه ، بتن کارآمدتری نسبت به بتن غیر ورودی تولید می کند. مقاومت بهبود یافته بتن در برابر عمل شدید یخبندان یا چرخه یخ زدگی/ذوب. مزایای دیگر این ترکیب عبارتند از: مقاومت زیاد در برابر چرخه های مرطوب و خشک کردن درجه بالایی از دوام

حباب های هوای وارد شده به عنوان یک بافر فیزیکی در برابر ترک خوردگی ناشی از فشارهای ناشی از افزایش حجم آب در دمای انجماد عمل می کنند. مواد افزودنی ورودی هوا تقریباً با تمام ترکیبات بتنی سازگار است. به طور معمول برای هر یک درصد از هوای ورودی ، استحکام فشاری حدود پنج درصد کاهش می یابد.

ترکیبات بتنی کاهش دهنده آب

مواد افزودنی کاهش دهنده آب محصولات شیمیایی هستند که وقتی به بتن اضافه می شود می تواند یک رکود مورد نظر را با نسبت سیمان آب پایین تر از آنچه که معمولاً طراحی شده است ایجاد کند. از افزونه های کاهش دهنده آب برای به دست آوردن استحکام بتنی خاص با استفاده از محتوای سیمان پایین استفاده می شود. محتوای سیمان پایین منجر به انتشار CO2 پایین تر و مصرف انرژی در هر حجم بتن تولید شده می شود.

با استفاده از این نوع ترکیبات، خواص بتنی بهبود می یابد و به قرار دادن بتن در شرایط دشوار کمک می کند. از کاهش دهنده آب در درجه اول در عرشه های پل ، پوشش های بتنی کم ضخامت و بتن ترمیمی استفاده شده است. پیشرفت های اخیر در فناوری ترکیب منجر به توسعه کاهش دهنده آب میان رده شده است.

ترکیبات بتنی:زودگیر

تسریع در ترکیبات بتنی برای افزایش سرعت توسعه مقاومت بتن یا کاهش زمان تنظیم بتن استفاده می شود. کلرید کلسیم را می توان به عنوان رایج ترین مؤلفه شتاب دهنده معرفی کرد. با این حال ، این می تواند باعث افزایش فعالیت خوردگی تقویت فولاد شود.

با این وجود ، بهترین شیوه های بتن، مانند ادغام مناسب ، پوشش کافی و طراحی مناسب مخلوط بتن می تواند از مشکلات خوردگی جلوگیری کند. تسریع در ترکیبات به ویژه برای اصلاح خواص بتن در هوای سرد مفید است.

ترکیبات بتنی: کاهش انقباض

ترکیبات بتنی کاهش دهنده کوچک در طول مخلوط اولیه به بتن اضافه می شود. این نوع ترکیبات می تواند انقباض خشک کن زودرس و طولانی مدت را کاهش دهد. کاهش میزان مصرف منبسط کننده ها می تواند در شرایطی باعث ترک خوردگی انقباض شود منجر به مشکلات دوام شود یا در جایی که تعداد زیادی از اتصالات انقباض به دلایل اقتصادی یا فنی نامطلوب هستند. ترکیبات کاهش دهنده کاهش در برخی موارد می توانند در سنین پایین و بعد از رشد قدرت را کاهش دهند.

ترکیبات بتنی: فوق روان کننده ها

هدف اصلی استفاده از فوق روان کننده ها تولید بتن جاری با اسلامپ بالا در محدوده هفت تا نه اینچ است که در ساختارهای به شدت تقویت شده و در مکان هایی که در آن ادغام کافی با لرزش قابل استفاده نیست ، استفاده می شود. کاربرد اصلی دیگر تولید بتن با استحکام بالا در W/C است که از 0.3 تا 0.4 است.

مشخص شده است که برای بیشتر انواع سیمان ، فوق روان کننده ها عملکرد بتن را بهبود می بخشد. یکی از مشکلات مرتبط با استفاده از یک کاهش دهنده آب با برد بالا در بتن ، از بین رفتن روانی بتن است. بتن کارآیی بالا حاوی فوق روان کننده می تواند با مقاومت در برابر یخ زدگی بالا ساخته شود ، اما مقدار هوا باید نسبت به بتن بدون ابررسانه ساز افزایش یابد.

ترکیبات بتنی:ضد خوردگی

ترکیبات ضد خوردگی در رده های خاص مواد افزودنی قرار می گیرند و برای کند شدن خوردگی فولاد تقویت شده در بتن استفاده می شوند. مهارکننده های خوردگی می توانند هزینه های نگهداری ساختارهای بتنی مسلح را در طول عمر خدمات معمولی 30 – 40 سال کاهش دهند. سایر مواد افزودنی تخصصی شامل ترکیبات کاهش دهنده کوچک شدن و مهار کننده های واکنش قلیایی-سیلیکا است.

ترکیبات ضد خوردگی تأثیر کمی در قدرت در سنین بعدی دارد اما ممکن است رشد قدرت اولیه را تسریع کند. مهارکننده های خوردگی مبتنی بر نیتریت کلسیم ، زمان تنظیم بتن ها را در طیف وسیعی از دمای هیدراتاسیون تسریع می کنند ، مگر اینکه آنها با یک عقب نگهدارنده تنظیم شوند تا اثر شتاب دهنده را جبران کنند.

بازگشت به لیست