چسب ها

چسب کاشی چیست؟ انواع چسب کاشی

 

عنوان:

(چسب کاشی چیست؟و انواع چسب کاشی)

چسب کاشی نوع خاصی از چسب است که برای چسباندن کاشی های اطراف خانه استفاده می شود. چسب کاشی برای تثبیت کاشی روی دیوار، کف، استخر که ممکن است دارای هر نوع بستری مانند سیمان، چوب، شیشه و غیره باشد استفاده می شود که اساساً بر پایه سیمان، اپوکسی و پلیمر است.
 
تفاوت دوغاب و چسب کاشی در چیست؟
اگر تا به حال حمام یا آشپزخانه خود را کاشی کاری کرده اید، یا اگر می خواهید خودتان این کار را انجام دهید، ممکن است با اصطلاحاتی مانند دوغاب، ملات، چسب کاشی، ماستیک و بسیاری موارد دیگر برخورد کرده باشید. همه آنها برای چسباندن کاشی های شما به دیوار استفاده می شوند، درست است؟ اما منظورشان چیست؟ و به هر حال تفاوت بین چسب کاشی و دوغاب چیست؟ پاسخ ساده است آنها برای چیزهای مختلف استفاده می شوند. تفاوت اصلی بین چسب کاشی و دوغاب در هدف آنها است. آنها اساساً دو مرحله جداگانه از یک فرآیند کامل هستند. چسب کاشی ترکیبی است که برای چسباندن کاشی ها به دیوار یا کف استفاده می شود. از سوی دیگر، دوغاب، ملاتی است که برای پر کردن شکاف بین کاشی ها و ایجاد ظاهری یکنواخت و همچنین محافظت از سطح استفاده می شود. برای درک بهتر تفاوت این دو مخلوط، بیایید نگاهی دقیق‌تر به چیستی آنها بیندازیم.
چسب کاشی چیست؟
چسب کاشی یا ملات در اولین مرحله برای کاشی کاری جدید استفاده می شود. اساساً این چسباست که کاشی ها را در جای خود نگه می دارد. سه نوع اصلی ملات وجود دارد: چسب کاشی پودری، ماستیک یا خمیری و چسب کاشی اپوکسی(رزینی).
 
1.چسب کاشی پودری
چسب کاشی پودری شاید رایج ترین نوع باشد. به طور سنتی، بر پایه سیمان است و به صورت پودر در می آید. وقتی مخلوط می شود، یک قوام صاف و چسبناک پیدا می کند. ملات رقیق کننده یک پیوند قوی بین کاشی و سطح ایجاد می کند و آن را به یک انتخاب محبوب تبدیل می کند. همچنین می تواند در برابر حرارت و رطوبت مقاوم باشد و همچنین در برابر کپک ایمن باشد. این باعث می شود که برای مناطق مرطوب مانند حمام گزینه خوبی باشد. با این حال، مستعد ترک خوردن است، بنابراین افزودنی های لاتکس را می توان برای بهبود انعطاف پذیری آن مخلوط کرد. چسب کاشی می تواند به صورت پودر یا از قبل مخلوط شده باشد که دومی گران تر است.
2.ماستیک کاشی(چسب کاشی خمیری)
ماستیک کاشی یک چسب چسبنده است که از قبل مخلوط شده و بعد عرضه می شود. این در اصل چسب اکریلیک بر پایه آب است. برای مناطق خشک بهترین است، زیرا در برابر رطوبت یا حرارت مقاوم نیست. استفاده از مواد بسیار ساده است و به راحتی تمیز می شود. همچنین دارای ماندگاری طولانی است، به این معنی که می توان آن را قبل از استفاده طولانی تر از انواع دیگر نگهداری کرد. نقطه ضعف آن این است که نمی توان آن را با کاشی های شیشه ای استفاده کرد.
3.ملات اپوکسی
این قوی ترین نوع چسب کاشی است. این چسب بر پایه رزین است و معمولاً دارای سه جزء است رزین، هاردنر و پودر. این محصول گیرش خیلی سریعی دارد و چسبندگی قوی به سطح ایجاد می کند. همچنین ضد آب و مقاوم در برابر مواد شیمیایی و چربی است و به همین دلیل برای کف‌های صنعتی انتخابی ارجح است. معایب آن این است که نسبت به انواع دیگر گران تر است، در حین استفاده بوی قوی دارد و استفاده از آن بسیار مشکل است. به طور کلی، ملات اپوکسی بهتر است به دست متخصصان سپرده شود.
 
دوغاب چیست؟
دوغاب کاشی معمولاً یک ملات بر پایه سیمان است که فضای بین کاشی ها را پر می کند. این یک ظاهر تمیز و تمام شده را فراهم می کند و به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در برابر ایجاد کپک و باکتری عمل می کند. طیف رنگ‌های آن به این معنی است که می‌توانید آن را با کاشی‌های خود مطابقت دهید و ظاهری یکدست ایجاد کنید. برای محافظت بیشتر از دوغاب، می توان یک درزگیر روی آن اعمال کرد. انواع اصلی دوغاب سنباده ای، سمباده نخورده و اپوکسی است.
 
1.دوغاب سنباده ای
همانطور که از نام آن پیداست، این یک ترکیب ملات است که برای دوام بهتر، ماسه ریز با آن مخلوط شده است. بیشتر برای پرکردن فضاهای وسیع تر از 3 میلی متر استفاده می شود. استحکام افزوده آن، آن را به انتخاب خوبی برای تزریق کف تبدیل می کند. این ماده برای سنگ، مرمر و گرانیت و همچنین برای کاشی‌هایی که در سمت سنگین‌تر قرار دارند ایده‌آل است.
2.دوغاب سمباده نخورده
این مخلوط ملات حاوی شن و ماسه نیست، اگرچه می توان افزودنی های دیگری را در آن مخلوط کرد. بهتر است از آن برای پر کردن خطوط نازک دوغاب تا 3 میلی‌متر استفاده شود، زیرا کمبود ماسه باعث می‌شود ترکیب به فضای تنگ‌تر آسان‌تر وارد شود. استفاده از این محصول آسان تر است و دوغاب ترجیحی برای کاشی های دیواری است.
3.دوغاب اپوکسی
همانند چسب کاشی اپوکسی، دوغاب اپوکسی بادوام ترین و سخت ترین ملات جهت بند کشی کاشی می باشد. با این حال، ضد آب و مقاوم در برابر مواد شیمیایی است که آن را برای حمام و سرویس بهداشتی عالی می کند. برای کاشی های سرامیکی، چینی و شیشه ای بهترین است.
چرا برای کاشی کاری باید از چسب کاشی استفاده کنیم، چه فوایدی دارد؟
چسب کاشی به صورت آماده مخلوط شده و به طور ویژه از ماسه ریز انتخاب شده و مواد افزودنی برای بهبود خواص ضروری آن برای کاشی‌کاری فرموله شده است. چسب کاشی با کارایی بالا را می توان برای کاشی روی کاشی های موجود، سیمان صیقلی، زیرلایه های چوبی (با استفاده از پرایمر) یا سایر بسترهای خاص استفاده کرد.
1-استفاده ی آسان
استفاده از چسب کاشی بسیار آسان است، پس از مخلوط کردن با آب از قابل استفاده خواهد بود. محصول بسته بندی آن را برای فرآیند حمل و نقل راحت می کند، گرد و غبار کم و فضای کاری تمیز را فراهم می کند. خیس کردن کاشی ها لازم نیست، فقط آنها را از جعبه بیرون آورده و می چسبانید.
2-کیفیت کار
زمان گیرش مطلوب چسب کاشی باعث می شود کاشی ها به راحتی در مدت زمان مشخصی تنظیم شوند. کاشی‌ها را در یک ردیف قرار می‌دهد و ظاهر نهایی زیبایی‌شناختی را می بینید. استفاده از چسب کاشی با ماله شیاردار باعث پخش شدن کامل پشت کاشی ها می شود و بسیاری از مشکلات مانند کاشی های شکسته را کاهش می دهد. در گوشه، آب نشت نمی کند و لکه یا گل بر روی دیوار باقی نمی گذارد. تماس کامل چسب روی پشت و زیرلایه کاشی ها استحکام اتصال قوی به وجود می آورد و کار کاشی کاری طولانی مدت را ایجاد می کند.
3-تنوع کار
چسب های کاشی با توجه به کاربردهای خاصی مانند کاشی کاری، موزاییک شیشه ای، گرانیتی سایز بزرگ (از 60 در 60 سانتی متر)، برای گذاشتن کاشی بر روی بسترهای صیقلی، روی سیستم دیوار خشک، روی کاشی های موجود بدون برداشتن آنها، فرموله می شوند. مناطق خارجی، مناطق پارکینگ، مناطق صنعتی، در استخرهای شنا، و بسیاری دیگر.
4-دلایل اقتصادی
کاشی کاری با استفاده از چسب کاشی با ماله شیاردار به مواد کمتری نیاز دارد. لایه چسب بسیار نازک تر از مخلوط ماسه و سیمان است و این منجر به بار سبک تر به سازه ساختمان می شود. از یک کیسه چسب کاشی 20 کیلوگرمی می توان برای کاشی کاری در مساحت متوسط ​​4 تا 5 متر مربع استفاده کرد. از یک کیسه چسب 25 کیلوگرمی می توان برای کاشی کاری به طور متوسط ​​6 تا 7 متر مربع استفاده کرد. پوشش سطح به صافی بستر، ابزار کار و مهارت کاشی کار بستگی دارد.
5-سریع و کارآمد
مخلوط چسب کاشی را با استفاده از ماله داندانه دار بر روی مساحت حدود یک متر مربع بمالید. پس از اعمال، کاشی را شروع کنید و به سرعت در خطوط تنظیم کنید.
6-انواع سطوح
از آنها برای کاشی کاری بر روی سطوح مختلف مانند موزاییک شیشه ای، زیرلایه های صیقلی، سیستم های دیوار خشک، روی کاشی های موجود بدون برداشتن آن ها، محوطه های پارکینگ، استخرها، مناطق صنعتی و موارد دیگر استفاده می شود.
7-کار با کیفیت
استفاده از چسب می تواند از شکستگی کاشی ها، لکه ها یا ترک ها جلوگیری کند و همچنین باعث ایجاد استحکام اتصال و مقاوت برشی بالا و ماندگاری و استحکام بیشتر کاشی کاری شود.
در حال حاضر انواع مختلفی از چسب ها بسته به نسبت مخلوط و کیفیت مواد در بازار موجود است. با این حال، چسب های کاشی در کف سازی بسیار مهم هستند و یافتن مواد مناسب به شما کمک می کند پروژه خود را با موفقیت انجام دهید.
 
از دهه‌ها قبل، کاشی‌ها و سنگ‌های طبیعی را با استفاده از شن، سیمان و آب نصب کرده‌ایم. همانطور که زمان در حال پیشرفت است، و همچنین تکنیک های ساخت و ساز، خوشبختانه با استفاده از چسب ها همه چیز آسان و سریع به نظر می رسد.
چه کاشی دیوار باشد یا کاشی کف، کاشی باید به طور مناسب به سطح پایه بچسبد. پیش بینی می شود که چسب کاشی را برای مدت طولانی در جای خود بدون مشکل جدا کردن چسب نگه دارد.
چسب کاشی، چسب آماده ای است که برای کاشی کاری در سازه های ساختمانی استفاده می شود. این به طور خاص از سیمان پرتلند، سنگدانه های ریز انتخاب شده، با برخی مواد افزودنی برای بهبود خواص آن برای کاشی کاری فرموله شده است.
چسب کاشی برای تثبیت انواع کاشی بر روی سطوح بنایی افقی و عمودی، سطوح دیوارهای داخلی و خارجی، کف، استخرها، بسترهای چوبی و سایر بسترها استفاده می شود.
موارد استفاده از چسب کاشی:
کفپوش:
چسب های کاشی در مقایسه با ملات شن و ماسه سیمان معمولی استحکام اتصال بهتری دارند. همچنین دارای خاصیت ضدآب هستند و می توانند در مناطق مرطوب مانند آشپزخانه، حمام، استخر و غیره استفاده شوند. برای بهبود خاصیت چسبندگی آن از پلیمرهای مختلفی مانند اکریلیک، لاتکس، اپوکسی همراه با چسب استفاده می شود.
روکش دیوار:
چسب های کاشی اصلاح شده با پلیمرهایی که دارای خاصیت لغزش ناپذیری هستند برای اعمال کاشی های ثابت بر روی دیوار یا روکش دیوار استفاده می شود.
تثبیت شیشه و موزاییک:
چسب های مورد استفاده برای تثبیت شیشه و موزاییک گران هستند که از استحکام بالایی برخوردار هستند. به دلیل افزودن سیمان، این چسب ها به رنگ سفید در می آیند و همچنین می توانند در مناطق مرطوب یا زیر آب استفاده شوند.
کاربرد کاشی روی کاشی:

چسب های مورد استفاده برای این منظور از ترکیب پلیمرهای مخصوص با مخلوط سیمانی ساخته می شوند. آنها دارای خواص ضد لغزش و عدم انقباض هستند.

تثبیت کاشی روی سطوح چوبی:

چسب هایی که برای تثبیت کاشی روی تخته چندلا یا پایه چوبی استفاده می شود، به صورت مایع هستند که قبل از اجرا با چسب های ضد لغزش مخلوط می شوند. آنها دارای خاصیتی مانند استحکام پیوند چسبندگی بالا هستند که می تواند در مناطق مستعد ارتعاش استفاده شود.

چسب کاشی و سرامیک، مصالحی پرکاربرد و به صرفه

جدای از ویژگی های منحصر به فردی که استفاده از انواع چسب کاشی و سرامیک در ساخت و ساز دارد، نحوه اجرا و به کارگیری این ملات پرکاربرد باعث محبوب شدن آن در میان فعالان حیطه ساختمان سازی شده است.

انواع چسب های خمیری کاشی و سرامیک و همچنین پودرهای چسب کاشی با صرف کمترین هزینه در ساخت و ساز اجرا می شوند. به کارگیری چسب های کاشی و سرامیک به علت سهولت قابل توجهی که دارد، نیاز به مهارت خاصی ندارد. یک نیروی کار ساده می تواند در کمترین زمان ممکن حجم زیادی از دیوار یا کف را با استفاده از چسب کاشی و سرامیک، بنا کند.

 

کاربردهای چسب کاشی و سرامیک

چسب کاشی در اتصال بخش زیادی از مصالح ساختمانی کاربرد دارد. کاشی کاری، موزاییک کاری، سرامیک کاری، سنگ کاری و … از مواردی است که با استفاده از چسب کاشی صورت می گیرد. این مصالح ساختمانی به علت قابلیت زیادی که دارد و همچنین نفوذناپذیری آن در مقابل رطوبت، در قسمت های مختلف یک ساختمان به کار می آیند. بخش های مختلف یک ساختمان که از چسب کاشی و سرامیک در آن استفاده می شود شامل؛ سرویس های بهداشتی، حمام، استخر، پارکینگ، واحدهای صنعتی و فضاهای بیرونی به کار گرفته می شود.  

بسیاری از مسئولان اجرایی ساخت و ساز و پیمانکاران بر این عقیده هستند که چسب کاشی فراورده ای بسیار کاربردی و مهم برای نصب و اتصال می باشد. امروزه در بیشتر ساخت و سازها و فعالیت های عمرانی برای اتصال و چسباندن کاشی ها ازاین فراورده استفاده می شود. اکنون که تا حدودی با پاسخ این پرشس که چسب کاشی چیست؟ آشنا شدید به معرفی محصولات شرکت سفید بام خواهیم پر داخت از دیگر مزیت های بسیار بهینه چسب کاشی این است که کیفیت اتصال بین کاشی و سطوح زیرین را بالا می برد. نکته مهم دیگر اینکه فاکتورهای متفاوتی بر روی کیفیت اتصال و نصب کاشی ها موثر است که سطح زیر کار یکی از آنها می باشد.  به عنوان مثال استعمال این فراورده ها بر روی دیوار یا کف سازه ها در عملکرد آنها بسیار موثر خواهد بود.

از دیگر معیارهای مهم و تاثیر گذار بر خاصیت و عملکرد چسب کاشی چگونگی وضعیت و شرایط سطوح زیر کار می باشد. قطع به یقین سطوح صاف و یک دست که عملیات زیر سازی بهینه ای بر آن اجرا شده است از سطح ناهموار نتیجه بسیار بهتری را به دنبال خواهد داشت. بنابراین در شرایطی که سطوح زیر کار شرایط مناسب و بهینه ندارد باید عملیات زیر سازی بر روی آن انجام گردد تا بتوان کاشی ها را به بهتربن صورت بر این سطوح اتصال داد.

 

محصولات چسب کاشی شرکت سفید بام کرمانیان:

چسب کاشی الیاف دار Tiss FA.520

چسب کاشی الیافدار تیس تنها چسب کاشی ضد آب خمیری آماده مصرف می باشد که جهت چسباندن کاشی و سرامیک بر روی دیوار و کف با چسبندگی فوق العاده زیاد به کار می رود. پس از خشک شدن به دلیل وجود الیاف و رزین پلیمری موجود در آن با مقاومت خمشی فوق العاده در مقابل لرزش های ساختمان مانع لق شدن، ترک خوردن و یا کنده شدن کاشی ها می گردد.

 

 
موارد کاربرد:
  • برای نصب هر نوع کاشی و سرامیک ، سنگ قطعات گچی و سیمان روی سطوح بتنی، پانلهای گچی، چوبی، ایرانیت و یونولیت
  • امکان نصب کاشی برروی کاشی های قدیمی
  • نصب کاشی برروی سطوح عمودی وکف
چسب کاشی پودری استار Tiss T.S 521
چسب کاشی استار متشکل از سیمان سفید ، مواد معدنی ورزین های پودری است . این چسب کاشی جهت چسباندن کاشی ، سرامیک بر روی دیوار و کف مورد استفاده قرار می گیرد. این چسب به دلیل مقاومت چسبندگی بالا در برابر لرزش های ساختمان از لق شدن کاشی و و سرامیک  جلوگیری می کند.
 
موارد کاربرد:
مخصوص چسباندن کاشی های بزرگ
مخصوص چسباندن کاشی های پرسلانی
مخصوص چسباندن کاشی های سرویس بهداشتی، استخر و آشپزخانه
مخصوص چسباندن کاشی برروی کاشی قدیمی
چسب کاشی کف Tiss TF 530
چسب کاشی کف متشکل از سیمان پرتلند و مواد معدنی و رزین های پودری برای چسبندگی بیشتر ، این چسب کاشی جهت چسباندن کاشی و سرامیک و موزاییک برروی کف با چسبندگی عالی مورد استفاده قرار میگیرد این چسب بدلیل مقاومت چسبندگی بالا در برابر لرزش های ساختمان از لق شدن کاشی و سرامیک جلوگیری می کند.
 
موارد کاربرد:
نصب انواع کاشی، سرامیک، موزائیک، سنگ بر روی کف
امکان نصب کاشی بر روی کاشی (لعاب روی کاشی قدیمی تراشیده شود)
نصب قطعات گچی وسیمانی
چسب کاشی خمیری Tiss.TA 500
این محصول جهت چسباندن کاشی و سرامیک بر روی دیوار و کف با چسبندگی عالی می باشد. این نوع چسب بر پایه رزین های پلیمری طراحی شده که دارای چسبندگی قابل توجه به انواع مصالح می باشد. دارای نشان استاندارد ISIRI 12492
موارد کاربرد:
  • نصب انواع کاشی، سرامیک، موزائیک، سنگ، قطعات گچی، پلاستوفوم و…
  • امکان نصب بر روی سطوح گچی، بتنی، سیمان، قطعات پیش ساخته، چوبی و…
  • امکان نصب کاشی روی کاشی
چسب کاشی سوپر Tiss TS.590
این چسب از قدرت چسبندگی بالایی برخوردار است که بر پایه رزین های پودری واکر آلمان می باشد برای انواع کاشی ها از جمله: کاشی پرسلان و کاشی های ابعاد بزرگ استفاده می شود. چسب کاشی سوپر جهت چسپاندن کاشی دیوار و کف، بر روی سمنت برد، گچ برگ و کلیه دیوار های بتنی پیش ساخته استفاده می شودچسب کاشی سوپر تیس کاملا ضد آب بوده و نیز بهترین گزینه جهت چسباندن کاشی های پرسلانی حتی در استخر ها می باشد.
 
چسب کاشی سوپر Tiss TS.590
موارد کاربرد:
  • مخصوص چسباندن کاشی های بزرگ
  • مخصوص چسباندن کاشی های پرسلانی
  • مخصوص چسباندن کاشی های سرویس بهداشتی، استخر و آشپزخانه
  • مخصوص چسباندن کاشی برروی کاشی قدیمی
چسب کاشی پودری پول Tiss TP 580 (عایق رطوبت)
از این محصول جهت چسباندن کاشی های بزرگ و متوسط و کوچک بر روی صفحات سمنت برد، گچ برگ و کلیه دیوارهای پیش ساخته استفاده می شود. این چسب کاشی ضمن چسباندن کاشی، عایق رطوبتی استخرها و سرویس های بهداشتی و مخازن آب می باشد و تنها چسب کاشی عایق رطوبت در ایران است.
چسب کاشی پودری فلکس (فیکس فلکس Tiss GFF.570)
چسب کاشی فلکس تشکیل شده از سیمان ، پودرهای معدنی و رزین های پودری که موجب بالا بردن وقدرت چسبندگی می شود و همچنین  مخصوص چسباندن کاشی های بزرگ بر روی صفحات سمنت برد،گچ برگ و کلیه دیوار های پیش ساخته وکاشی های پرسلانی  طبق استاندارد
EN12004 , ISIRI12492
 
چسب کاشی پودری فلکس (فیکس فلکس Tiss GFF.570)
موارد کاربرد:
  • مخصوص چسباندن کاشی های سرویس بهداشتی وآشپزخانه
  • مخصوص چسباندن کاشی و سرامیک بزرگ یرروی کف و دیوار
  • استفاده به عنوان ملات در محل اتصال دیوارهای پیش ساخته به یکدیگر
  • برای چسباندن کاشی و سرامیک جدید بر روی سطوح لعابدار و  قدیمی
  • امکان نصب کاشی بر روی کاشی ها و موزاییک قدیمی
  • جهت چسباندن کاشی های پرسلانی
چسب کاشی پودری پلاس Tiss GFP.560
جهت چسباندن کاشی های کوچک و متوسط بر روی صفحات سمنت برد، گچ برگ و کلیه دیوارهای پیش ساخته،  دیوارهای آجری، بلوکی و سیمانی به عنوان ملات در محل اتصال دیوارهای پیش ساخته به یکدیگر به کار می رود. این محصول برپایه سیمان ورزینهای پودری فرموله شده است و کاملا ضدآب می باشد.
چسب کاشی پودری پلاس کاملا ضدآب می باشد.
موارد کاربرد:
مخصوص چسباندن کاشی های سرویس بهداشتی وآشپزخانه
مخصوص چسباندن کاشی و سرامیک کوچک ومتوسط یر روی کف و دیوار
استفاده به عنوان ملات در محل اتصال دیوارهای پیش ساخته به یکدیگر
برای چسباندن کاشی و سرامیک جدید بر روی سطوح لعابدار و قدیمی
امکان نصب کاشی بر روی کاشی ها و موزاییک قدیمی
جهت چسباندن کاشی های پرسلانی تا اندازه حداکثر ۶۰*۴۰
 
منابع: buildersmart/

بازگشت به لیست