دسته‌بندی نشده

خوردگی فلزات و عایق متال

« سفید بام کرمانیان »

« بزرگترین و اولین تولید کننده در جنوب و شرق کشور»



 

عنوان:

« خوردگی فلزات و عایق متال »

 

 

آشنایی با علل و راه های درمان خوردگی فلزات

خوردگی کلرید، گالوانیکی، اسیدی یا قلیایی می تواند باعث خوردگی فلزات یا همان (CUI) شود، اما درک کامل انواع خوردگی و اقدامات پیشگیرانه در برابر آن ها  می تواند مشکل را تا حد زیادی کاهش دهد.

با توجه به گزارش سازمان اقتصاد جهانی هزینه خوردگی فلزات در سراسر جهان 2.2 تریلیون دلار در هر سال است. از این میان، تخمین زده می‌شود که 40 تا 60 درصد آن نیز شامل هزینه‌های نگهداری و تعمیر آن ها به دلیل خوردگی فلزات زیر عایق ها، یا همان (CUI) است .

خوردگی زیر عایق یک پدیده پنهان است.بنا بر به دلایل عملی، ممکن است همیشه نتوان بهترین ترکیب عایق و پوشش را اعمال کرد یا از روش های کاربردی و مناسب بازرسی استفاده کرد.

نفوذ آب مشکل اصلی ایجاد CUI است . خوردگی فلزات بجز در موارد خوردگی سقف ها و ورق های ایرانیت و گالوانیزه، ممکن است حمله به عایق سخت افزار ها و یا لوله کشی ها و یا تجهیزات زمینه ای باشد. خوردگی ممکن است در یکی از چندین نوع مختلف مانند خوردگی کلریدی، گالوانیکی، اسیدی یا قلیایی ظاهر شود. با درک انواع خوردگی که ممکن است در فلزات اتفاق بیفتد، می توان از مصالح و روش های ساخت مناسب، برای جلوگیری از آن استفاده کرد.

 

شرایط محیطی که منجر به خوردگی فلزات می شوند

پیش‌بینی نرخ یا میزان CUI دشوار است، خوردگی ها می‌توانند ماهیتاً وابسته به شرایط خاص محیطی و محلی باشند و یا در همه موقعیت ها یکسان باشند. در زیر برخی از شرایط محیطی که منجر به نرخ‌های CUI بالاتر می‌شوند ذکر شده است:

محیط های دریایی                                                                                                                                                     

محیط های گرم یا مرطوب

اقلیم هایی با بارندگی بیشتر

محیط هایی که نشتی بخار دارند.

محیط های دارای شرایط متناوب خشک و تر

وجود آلاینده های جوی (مانند کلریدها و سولفیدها) که در آب حل می شوند.

استفاده از سیستم های عایقی که اجازه تخلیه رطوبت را نمی دهند

وجود مواد خاصی در عایق که رطوبت را در خود نگه می دارند

 

CUI   تهدیدی برای بسیاری از صنایع است. در صورت غفلت، در زیر سیستم عایق پنهان می ماند و تنها پس از خرابی های شدید آشکار می شود.

CUI  از طریق نفوذ آب یا رطوبت و آلودگی از طریقی چون تراکم بخار یا منابع خارجی (به عنوان مثال، باران، سیستم آبپاش) رخ می دهد. به همین دلیل است که بازرسی های معمولی بعید است که بتواند این موارد را پیدا کنند.

خوردگی گالوانیکی، خوردگی اسیدی قلیایی و ترک خوردگی ناشی از تنش همگی در شرایط خاصی اتفاق می‌افتند. اما در عین حال راه هایی برای کاهش حمله وجود دارد.

اگرچه میزان و هزینه حاصل از خوردگی تحت عایق (CUI) دقیقاً مشخص نیست، JF Delahunt  در “کنترل خوردگی تحت عایق حرارتی و ضد حریق” جدی بودن مشکل را با ارائه تاریخچه ای موردی نشان می دهد. و در مورد حفره های عمیق و همچنین خوردگی عمومی را که روی مخازن فولادی گالوانیزه تحت فوم پلی اورتان 12 ساله رخ داده است، صحبت می کند.

Delahunt  توصیه می کند که از دست دادن فلز می تواند کمترین مشکل باشد. به عنوان مثال، یک خط لوله فولادی کربنی هشت اینچی که نفت کوره سنگین را حمل می کرد، با بلوک سیلیکات کلسیم عایق بندی شده بود و با یک ژاکت فلزی آب و هوا محافظت می شد، لوله دچار خوردگی شد و در نتیجه نشتی داد، نفت مشتعل شد و آتش سوزی بزرگی رخ داد که صدها هزار دلار خسارت به تجهیزات وارد کرد.

 

انواع خوردگی فلزات

با درک انواع خوردگی که می تواند در فلزات و در زیر عایق ایجاد شود، می توان از مصالح و همچنین ساخت و ساز مناسب برای جلوگیری از آنها استفاده کرد. نفوذ آب مشکل اصلی در CUI است. در حین طراحی باید دقت خاصی صورت گیرد تا به آب اجازه داده نشود به طور مستقیم یا غیرمستقیم از طریق عمل مویرگی وارد سیستم شده و موجب خوردگی شود. البته رطوبت ممکن است خارجی باشد یا ممکن است در عایق وجود داشته باشد.

خوردگی ممکن است به پوشش ها، سخت افزارها،  عایق ها ، لوله ها یا تجهیزات زیرین حمله کند. بسته به عوامل دیگر، کلرید و خوردگی گالوانیکی، اسیدی یا قلیایی ممکن است رخ دهد.

 

خوردگی گالوانیکی

خوردگی گالوانیکی عموماً از طریق ترکیب رطوبت موجود در عایق، با الکترولیت یا نمک موجود حاصل می‌شود که جریانی را بین فلزات غیرمشابه تولید میکند (مثل سطح فلز با روکش و یا با لوازم جانبی خارجی دیگر). میزان و شدت حمله به فلز کمتر نجیب نه تنها به اختلاف پتانسیل دو فلز، بلکه به مناطق نسبی آنها نیز بستگی دارد. سری کامل گالوانیکی و پتانسیل ولتاژ برای هر فلز یا آلیاژ در کتابچه های راهنما و سایر مراجع استاندارد آمده است. همچنین مکانیسم خوردگی گالوانیکی توسط G. Butler و HC Ison در “خوردگی و پیشگیری از آن در آب ها” به تفصیل شرح داده شده است.

 

  

از آنجایی که خوردگی گالوانیکی ناشی از هجوم آب در یک جو مرطوب است، انتخاب عایق سلولی ممکن است تنها راه حل باشد. همچنین توصیه می شود از جک پلاستیکی یا لاستیک مصنوعی مقاوم در برابر آتش و آب و هوا استفاده کنید.

همچنین می توان فلزات پایه را رنگ کرد تا واکنش های کاتدی و آندی را در آن ها مهار کند و مانعی با مقاومت بسیار بالا در مقابل جریان ایجاد کند. با این حال، برخی از رنگدانه های موجود در رنگ، مانند اکسیدهای قرمز و گچ، می توانند باعث خوردگی شوند، به خصوص در اولین لایه پرایمر.

 

خوردگی قلیایی یا اسیدی

 خوردگی قلیایی یا اسیدی زمانی ایجاد می شود که یک عامل قلیایی یا اسید و نیز رطوبت در عایق های فیبری یا دانه ای خاص وجود داشته باشد. در سرویس های گرم بالای 250 درجه فارنهایت، بخار بیشتری از آب خارج می شود. این بخار آب ممکن است در لبه عایق متراکم شود و مواد شیمیایی قلیایی یا اسیدی را در آنجا حل کند و در نتیجه باعث خوردگی روکش آلومینیومی یا فولادی شود.

 

 

 

برخی از آب های قلیایی همراه با آلومینیوم باعث ایجاد حکاکی و حفره می شوند. حفره شدن می تواند شدید باشد، به خصوص زمانی که یون های کلرید وجود داشته باشد. همچنین سیمان بعنوان عایق ممکن است حاوی مواد شیمیایی قلیایی و آب باشد (در حالی که سیمان هنوز در حال خشک شدن است). در دمای زیر 250 درجه فارنهایت، اگر زیرلایه یا سطح عایق شده از فولاد ضد زنگ، مس، برنج یا آلومینیوم باشد، آب قلیایی ممکن است باعث خوردگی شود. فولاد معمولاً در زمان مورد نیاز برای خشک شدن سیمان تحت تأثیر قرار نمی گیرد. هنگام مخلوط کردن سیمان عایق، استفاده از آب تازه و آشامیدنی توصیه می شود.

Delahunt  در مورد آزمایشات لیچینگ انجام شده، بر روی عایق فوم پلی یورتان حاوی مواد شیمیایی بازدارنده آتش (یعنی ترکیبات برومه یا کلردار)، گزارشی را ارئه داد.که در آن از آب مقطر استفاده شد و محلول های اسیدی تهاجمی تشکیل شد. همین امر در مورد فوم های فنلی نیز صادق است pH محلول ها اغلب دو تا سه بود. نرخ خوردگی آزمایشگاهی بین 15-20 میل در سال نشان داده شده است. از بین دو فوم، فنولیک ها به مراتب خورنده تر هستند.

 

خوردگی کلرید

خوردگی کلرید، اغلب به دلیل ترکیب عایق حاوی کلریدهای قابل شستشو با سطوح فولاد ضدزنگ آستنیتی سری 300، در دمای بالاتر از 60 درجه سانتیگراد (140 درجه فارنهایت) ایجاد می شود. غلظت یون کلرید معمولاً از تبخیر آب باران یا آبی که برای مقابله با آتش سوزی و یا آبی که برای پردازش استفاده می شود، حاصل می شود. در مناطق ساحلی، ترک خوردگی حاصل از تنش ژاکت های عایق یک مسئله رایج است و دلیل آن هم نمک های موجود در هوا است.

احتمال شکست و سرعت انتشار ترک، توسط دو فاکتور: دمای فولاد ضد زنگ و غلظت کلرید در سطح فلز، کنترل می شود. محلول های حاوی کمتر از 1 پی پی ام به طور معمول ایمن در نظر گرفته می شوند. سطوح حاوی  100 پی پی ام،در دمای زیر 80 درجه سانتیگراد، در صورت مرطوب شدن مداوم سطح خطرناک نیستند، اما در دماهای بالاتر حتی سطوح پایین تر پی پی ام نیز می تواند منجر به خرابی شوند.

 

   

 در عمل، باید فرض کرد که تبخیر محلول به طور اجتناب ناپذیری رخ خواهد داد. از آنجایی که غلظت موضعی کلریدها در سطح فلز اتفاق می افتد، غلظت توده ممکن است اهمیت کمی داشته باشد. در دمای بالاتر از 390 درجه فارنهایت، ترک خوردگی تنشی خارجی معمولاً تجربه نمی شود. تنش مورد نیاز برای ایجاد ترک خوردگی فولاد ضد زنگ ممکن است ناشی از ساخت یا عملیات (یا مثلا خاموش شدن دستگاه ها و سیستم) باشد.

آبی که جذب عایق می شود و به داخل و زیر آن پخش می شود در نهایت به منطقه ای مانند لوله های داغ یا دیواره تجهیزات می رسد که در آنجا خشک می شود. در کنار این ناحیه خشک شده، ناحیه ای وجود دارد که در آن منافذ عایق با محلول نمک کلرید اشباع شده پر شده است. هنگامی که خاموشی رخ می دهد و دمای دیواره فلزی کاهش می یابد، محلول نمک اشباع شده به دیواره فلزی منتقل می شود. پس از گرم شدن مجدد، دیوار به طور موقت با محلول کلرید اشباع شده در تماس خواهد بود و ممکن است ترک خوردگی ناشی از تنش شروع شود.

 

اسپری حرارتی آلومینیوم به صورت محلول

اسپری حرارتی آلومینیوم می تواند برای محافظت از فلزات و تجهیزات در برابر خوردگی استفاده شود. که بوسیله پاشش شعله با قوس الکتریکی یا با استفاده از سیم فلزی جامد اعمال می شود. این روش پوشش اغلب برای فولاد کربن در برنامه های کاربردی و برای رسیدن به طول عمر بیش از 25 سال توصیه می شود.

اسپری آلومینیوم همچنین برای پوشش‌های آلی در شرایط بسیار بد ، مانند چرخه دمای بالاتر و پایین‌تر از 149 درجه سانتی‌گراد (300 درجه فارنهایت) به خوبی کار می‌کند. فولاد به صورت کاتدی توسط آلومینیوم محافظت می شود. آلومینیوم به عنوان یک مانع قرار گرفته و به عنوان یک آند قربانی عمل می کند، بنابراین از بستر در برابر هر گونه خراش یا شکستگی در پوشش محافظت می کند.

 

توصیه هایی برای جلوگیری از خوردگی

خوردگی فلزات و تجهیزات یک خوردگی الکتروشیمیایی است که مانند سایر انواع خوردگی قابل کنترل است. به طور خلاصه دو رویکرد برای جلوگیری از آن وجود دارد:

رویکرد یک که اساساً استفاده از عایق روی تجهیزات و فلزات است.

رویکرد دو که استفاده از یک پوشش زیر عایق است.

داشتن پوشش زیر عایق بهترین استراتژی برای کنترل خورگی در نظر گرفته می شود. یکی از پرکاربردترین گزینه های پوشش برای فلزات  تجهیزات، عایق متال تیس TISS MI250 است که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

 

جلوگیری از خوردگی

عامل اصلی در جلوگیری از  خوردگی، جلوگیری از نفوذ مایع است. آب کارایی عایق را کاهش می دهد و منجر به خوردگی فلزات، لوله یا تجهیزات می شود. شرایط بد ناشی از رطوبت می تواند در اثر آب و هوا، لرزش ها یا خطاهای انسانی تشدید شود.

پنج عامل در جلوگیری از خوردگی وجود دارد: (1) انتخاب عایق مناسب. (2) طراحی درست تجهیزات؛ (3) رنگ ها و پوشش های محافظ؛ (4) موانع آب و هوا؛ و (5) شیوه های نگهداری. اگر منطقه ای در معرض نشت یا رطوبت زیاد باشد، باید توجه ویژه ای به انتخاب عایق شود. برخی از عایق‌ها، سیستم را نسبت به هوا یا لایه‌های رنگ حساس‌تر می‌کنند، زیرا این نوع عایق‌ها غیرجاذب هستند و از نظر شیمیایی واکنش‌پذیر نیستند.

متأسفانه، در انتخاب و استفاده از عایق کافی برای ساختمان معمولاً صرفه‌جویی می‌شود و هزینه‌های نگهداری یا خوردگی در نظر گرفته نمی‌شود. لازم است موارد زیر در نظر گرفته شود:

  • هزینه تعمیر عایق در صورت تشخیص خوردگی

عایق باید در بخش های محدود برای بازرسی برداشته شود. اگر آسیب عایق شدید باشد، هزینه تعویض دوره ای برای آن باید در نظر گرفته شود.

  • هزینه رنگ محافظ

در مورد عایق های غیر جاذب، در جهت ذخیره انرژی و برای حذف هجوم دوره ای آب به عایق، در هنگام شستشو و بارش های جوی، باید هزینه ای اختصاص داده شود. عایق هایی مانند سیلیکات کلسیم، الیاف شیشه و تا حدی فوم های پلاستیکی سلولی، مایعات و بخارات را جذب و در خود نگه می دارند. در جاهایی که ممکن است ریزش، نشتی یا چکه‌ریزی اتفاق بیفتد، یا جاهایی که شستشوی زیادی انجام می‌شود، به پوشش اضافی نیاز است. تنها عایق کاملا غیر جاذب شیشه سلولی است. شیشه سلولی باید در جایی که مایعات خورنده یا قابل اشتعال وجود دارد استفاده شود.

سیستم پوشش باید برای مدت طولانی در برابر آب یا مواد خورنده محافظت کند. پوشش‌های بسیار نفوذپذیر اجازه می‌دهند که خوردگی در پشت پوشش حتی در صورت عدم وجود شکستگی یا سوراخ های سوزنی شروع شود.

یک اپوکسی یا اپوکسی فنولیک باید در دو لایه روی سطح تمیز شده با بلاست ساینده اعمال شود. بازرسی برای آماده سازی سطح در جوشکاری بسیار مهم است.

 

 

در انتخاب پوشش‌ها، دما و مقاومت در برابر سایش و درجه غوطه‌وری در آب یا خورنده های شیمیایی را در نظر بگیرید. بررسی بصری پوشش های زیر عایق برای یافتن نقاطی که نیاز به تعمیر دارند دشوار است. مگر اینکه خوردگی یا شکست باعث عایق کاری مجدد کل مجموعه شود، معمولا پوشش مجدد هر 10-15 سال یکبار انجام می شود.

تعمیر و نگهداری برای تشخیص عیوب ناشی از خرابی یا سوء استفاده مورد نیاز است. اگر سیستم به هر طریقی برای تعمیر و نگهداری یا بازرسی باز شود، باید بلافاصله پس از اتمام کار مجدد بسته شود.

 اعتقاد بر این است که استفاده گسترده از یک پوشش فلزی غیر تنفسی به خوردگی در تجهیزات گرم کمک زیادی می کند. در پوشش غیر قابل نفوذآب به دام می افتد، سپس آب در عایق به نقطه ای می رسد که تبخیر می شود، بخار به پوشش می رسد و متراکم شده به صورت مایع در می آید و نهایتا این چرخه خود را تکرار می کند.

 

جلوگیری از خوردگی گالوانیکی

از آنجایی که این شکل از خوردگی ناشی از هجوم آب در یک جو مرطوب یا خیس است، انتخاب عایق سلولی ممکن است تنها راه حل باشد. همچنین، ممکن است بهتر باشد از یک پوشش پلاستیکی یا لاستیک مصنوعی استفاده کنید. چنین پوشش هایی معمولا در کارخانه ها تولید می شوند و در برابر آتش و آب و هوا مقاوم هستند، از نفوذ آسان آب محافظت می کنند. پوشش های پلاستیکی مصنوعی معمولاً خورده نمی شوند.

البته می توان سطوح فلزی را رنگ کرد. رنگ‌ها می‌توانند واکنش‌های کاتدی و آندی را مهار کنند و مسیری با مقاومت بالا برای عبور جریان ایجاد کنند. با این حال، برخی از رنگدانه ها می توانند باعث خوردگی شوند، به خصوص در اولین لایه پرایمرها. رایج ترین آنها اکسیدهای قرمز، گچ، اُخر، گرافیت و لامپ سیاه است. حتی در فرآیند خوردگی معمولی، ناحیه قلیایی در کاتد تشکیل می شود. این ناحیه قلیایی حتی در زیر لایه های رنگ شده توسط روی یا آلومینیوم رشد می کند.

    

در انتخاب پوشش‌ها برای جلوگیری از خوردگی گالوانیکی، موارد زیر را در مورد مواد در نظر بگیرید: (الف) با افزایش دما، احتمال برگشت قطبیت زوج‌های گالوانیکی وجود دارد. (ب) اثرات نمک‌هایی که به عایق منتقل می‌شوند و روی سطوح رسوب می‌کنند، توسط کارایی بازدارنده‌های خوردگی از بین می‌رود. (ج) لازم است سیستم عایق با هوای آزاد تهویه نشود، چراکه ممکن است اکسیژن کافی برای انجام واکنش ها داشته باشد.

 

جلوگیری از خوردگی قلیایی یا اسیدی

پوشش های فلزی باید دارای موانع رطوبتی در داخل باشند. وقتی مشکل خوردگی ناشی از آب و هوا است، انواع پوشش پلاستیکی پاسخ خوبی هستند. اگر لوله کشی یا تجهیزات از جنس استنلس استیل باشد، اقدامات احتیاطی در مورد آب و سیمان عایق مورد نیاز است. و اگر نمی توان از کاربرد ترکیب خاصی از فلزات اجتناب کرد، فلز زیرلایه را رنگ کنید.

برای لوله های زیرزمینی، باید قبل از عایق کاری لوله رنگ آمیزی شود و سپس یک پوشش روی آن اعمال شود. که این پوشش باید از یک لایه اپوکسی قطران زغال سنگ یا پلی اتیلن اکسترود شده باشد. مهمترین بخش این سیستم حفاظت از اتصالات میدانی و پایه است. برای اطمینان از اینکه اتصالات به درستی انجام می شوند، روش های بازرسی دقیقی مورد نیاز است. لازم یک آند نصب شده داخلی در زیر لایه اولیه و بالای پوشش ثانویه به عنوان یک اقدام اضافی موثر است.

 

جلوگیری از خوردگی کلرید

در مورد فولادهای ضدزنگ ، مشکلاتی به دلیل کلریدهای قابل شستشو موجود در برخی عایق ها ایجاد شده است. برای ضد زنگ سری 300، از عایق هایی استفاده کنید که مشخصات MIL-I-24244 یا ASTM C-795 را برآورده می کند. این کنترل کافی را فراهم می کند، مگر اینکه هجوم خارجی کلریدها وجود داشته باشد. بسته بندی تجهیزات با فویل آلومینیومی قبل از اعمال عایق ، خطر خوردگی را بیشتر کاهش می دهد ، زیرا فویل یک مانع فیزیکی ایجاد می کند که از رسیدن محلول کلرید اشباع به سطح فلز جلوگیری می کند. به دلیل رسانایی حرارتی بالا، آلومینیوم در دمای نسبتاً یکسانی با تجهیزات خواهد بود و محلول کلرید به جای فولاد ضد زنگ به فویل منتقل می شود.

یک راه دیگر برای کاهش احتمال حمله کلرید استفاده از عایق مهار شده است. نکاتی که باید در نظر گرفته شود:

  • در برخی از عایق ها مانند پلی یورتان، امکان افزودن بازدارنده وجود ندارد. پلی یورتان های ضد حریق برای استفاده بر روی فولادهای ضد زنگ آستنیتی توصیه نمی شوند.
  • برای نقاطی که به کمتر از 10 ppm کلرید در عایق نیاز دارند، باید به ملات ها و سیمان های مورد استفاده توجه شود، زیرا ممکن است حاوی کلرید باشند.
  • برای جلوگیری از رسیدن آب و کلریدها به فولاد ضد زنگ، پوشش خارجی باید به درستی طراحی شده و به طور دوره ای نگهداری شود.
  • در جایی که امکان وجود بخار در عایق بیشتر است، اقدامات احتیاطی بیشتری برای مقاومت در برابر خوردگی ناشی از تنش لازم است.
  • مطمئن شوید که فولاد ضد زنگ روکش نشده باشد، چراکه در صورت آتش‌سوزی، اگر موادی مانند روی، تیتانیوم یا سایر فلزات بصورت رنگ‌ از قبل استفاده شده و موجود باشند، می‌توانند فاجعه‌بار باشند.
  • روکش فلزی باید به طور ایمن بسته و نصب شود تا از ورود آب به محل اتصالات یا جایی که عایق با اتصال جانبی پشتیبانی می شود جلوگیری شود. می توان عایق روکش شده با سیمان را توسط ماستیک ضد آب مناسب، برای جلوگیری از نفوذ آب، به پایان رساند. نوع عایق و روش کاربرد انتخاب شده باید عدم وجود ترک های انقباضی را تضمین کند.
  • بسته بندی تجهیزات با فویل آلومینیومی قبل از اعمال عایق، خطر خوردگی را کاهش می دهد، زیرا فویل یک مانع فیزیکی ایجاد می کند که از رسیدن محلول کلرید اشباع شده به سطح فلز جلوگیری می کند. به دلیل رسانایی حرارتی بالا، آلومینیوم تقریباً در همان دمای تجهیزات خواهد بود و محلول کلرید به جای ضد زنگ به فویل منتقل می شود.

همانطور که گفتیم در جایی که احتمال وجود بخار در داخل عایق بیشتر است، اقدامات احتیاطی بیشتری برای مقاومت در برابر خوردگی ناشی از تنش لازم است. حفاظت بیشتر از طریق انتخاب عایق مناسب، یا استفاده از روکش فویل برای محافظت از سطح فولاد ضد زنگ گران قیمت ضروری است. با توجه به تمامی مطالبی که گفته شد، اگر به دنبال راه حل مناسبی برای جلوگیری از خوردگی، پوسیدگی و زنگ زدگی انواع فلزات مانند فولاد و ورق های گالوانیزه یا ورق های ایرانیت، چه در انواع سقف شیروانی، چه در تجهیزات زیربنایی مانند لوله ها و پیچ و مهره ها، بهترین گزینه استفاده از عایق فلز Tiss MI.250 می باشد. که توسط متخصصین شرکت سفیدبام با فناوری به روز آزمایشگاهی تولید و عرضه گردیده است. در ادامه به تفصیل بدان خواهیم پرداخت.

 

عایق فلز (عایق متال) Tiss MI.250

با توجه به اینکه نیاز به تعویض ورق های پوسیده سقف های شیروانی مخصوصا در مناطق شرجی بسیار زیاد احساس می شود، بهترین گزینه و راه حل عایق نمودن این ورق ها جهت جلوگیری از پوسیدگی و زنگ خوردگی آنهاست. عایق متال تیس TISS MI250  یک مایع امولسیونی به صرفه می باشد که جهت عایق کاری و آب بندی سقف های شیروانی، ایرانیت و عایق سطوح فلزی و گالوانیزه و … مورد استفاده قرار می گیرد و قابلیت آن را دارد عمر ورق های فلزی سقف های شیروانی را چندین برابر کند و همزمان از تبادل انرژی در گرما و سرما جلوگیری نموده و قطعا هزینه های مصرف انرژی در ساختمان را کاهش می دهد.

 

موارد کاربرد:

  • عایقی مناسب جهت جلوگیری از خوردگی انواع فلزات و نیز تجهیزات فلزی و فولادی مانند لوله ها و پیچ و مهره ها و … می باشد و همچنین قابلیت اجرا با برس، رولر و پمپ های ایرلس را دارد.
  • مناسب ترین عایق برای انواع ورق های ایرانیت فلزی و ورق های گالوانیزه بوده، همچنین بهداشتی، بدون آلودگی زیست محیطی، بدون بو و سبک است، اجرای آن نیز بسیار سریع و آسان است.
  • سطح روی پیچ ها و حفره ها و درزهای موجود بر روی ورق های ایرانیت را با استفاده از آن می توان به خوبی عایق کرد و نیز در برابر اشعه UV خورشید مقاومت بالایی دارد.
  • عایقی رایج و به صرفه انواع سقف های شیروانی فلزی محسوب می شود و همچنین در محیط های اسیدی و بازی بسیار مقاوم است.

 

 

منبع:

آزمایشگاه مهندسی خوردگی ناسا

corrosionpedia.com

www.nationalboard.or

 

گردآوری شده توسط تیم ترجمه سفید بام کرمانیان

بازگشت به لیست