دسته‌بندی نشده

زودگیر بتن چیست؟ افزودنی زودگیر کننده بتن

زودگیربتن چیست؟

بتن ضروری ترین ماده در ساخت و ساز است.که متشکل از از سیمان، ماسه، سنگدانه ها، آب و مواد افزودنی بتن است. افزودنی های بتن مواد مهمی هستند که برای اصلاح خواص بتن تازه و همچنین بتن سخت شده مانند افزایش یا کاهش زمان گیرش، افزایش سختی، کارایی، مقاومت، وزن واحد و غیره استفاده می شوند. افزودنی های بتن به آن اضافه می شود. قبل از اختلاط یا در حین اختلاط بتن. انواع مختلفی از افزودنی های بتن یا مواد شیمیایی ساختمانی در بازار موجود است. برخی از آنها تسریع کننده بتن، نرم کننده، فوق روان کننده، دیرگیر بتن، افزودنی های حباب زای بتن و غیره هستند.

زودگیر بتن:

مخلوطی که باعث افزایش سرعت هیدراتاسیون سیمان و در نتیجه کوتاه شدن زمان گیرش، افزایش سرعت توسعه استحکام یا هر دو می شود. قیمت زودگیر بتن به گونه ای است که استفاده از آن بسیار به صرفه است و نسبت به قیمتش کاربردهای فراوانی دارد.

تمامی افزودنی های بتن اثرات و تغییرات متفاوتی در خواص بتن دارند. از مواد شیمیایی مختلف طبیعی یا تولیدی به عنوان افزودنی استفاده می شود. اکنون می‌خواهیم شتاب‌دهنده‌های بتن، طبقه‌بندی، مزایا، معایب، کاربرد و غیره را مورد بحث قرار دهیم.

زودگیر کننده های بتن ماده ای هستند که توسعه مقاومت اولیه بتن، یعنی سخت شدن را تسریع می کنند و همچنین ممکن است گیرش بتن را تسریع کنند.

به عبارت ساده تر، برای به حداقل رساندن زمان گیرش و افزایش سرعت توسعه مقاومت اولیه در بتن، افزودنی های تسریع کننده به بتن اضافه می شود. سرعت سفت شدن و سرعت سخت شدن را افزایش می دهد.

تفاوت در سفت شدن و سخت شدن وجود دارد. سفت شدن به این معنی است که بتن شروع به گیرش می کند و سخت شدن به این معنی است که بتن پس از گیرش شروع به استحکام می کند. ترکیبات شیمیایی شتاب دهنده ها شامل برخی از ترکیبات معدنی مانند کلریدهای محلول، کربنات ها، سیلیکات ها، فلوسیلیکات ها و برخی از ترکیبات آلی مانند تری اتانول آمین می باشد

زودگیر بتن: چگونه کار می کند؟

از زودگیر بتن برای به حداقل رساندن زمان گیرش استفاده می شود، عمل اصلی تسریع کننده در حالت پلاستیکی خمیر سیمان اتفاق می افتد. هنگامی که برای سخت شدن بتن استفاده می شود، شتاب دهنده عمدتاً در حالت سخت شده عمل می کند. برخی از زودگیر های بتن در گیرش یا سخت شدن تأثیر می گذارند، در حالی که چندین شتاب دهنده هم در گیرش و هم در سخت شدن تأثیر دارند.

همانطور که مشاهده می شود با مخلوط شدن آب با سیمان واکنش های شیمیایی (هیدراتاسیون) صورت می گیرد که وظیفه گیرش و سخت شدن بتن را بر عهده دارد. سرعت این واکنش شیمیایی (سرعت هیدراتاسیون) را می توان با افزودن مقادیر کمی از مواد شیمیایی به مخلوط سیمان و آب تغییر داد. چنین مواد شیمیایی بر این نرخ‌ها تأثیر می‌گذارند تا به طور کلی میزان هیدراتاسیون را افزایش دهند، یعنی یک اثر تسریع‌کننده و بنابراین، آنها را شتاب‌دهنده بتن یا افزودنی‌های تسریع‌کننده می‌نامند.

افزودنی های تسریع کننده را می توان به صورت پودر، دوغاب یا مایع، در هنگام اختلاط بتن یا قبل از اختلاط بتن استفاده کرد.

طبقه بندی شتاب دهنده های بتن

تسریع کننده های بتن را می توان بر اساس تفاوت آنها بین خواص گیرش و سخت شدن، نوع بتن مورد استفاده و شکل فیزیکی آنها که در آن استفاده می شود طبقه بندی کرد.

 زودگیر فرم پودری

در این زود گیر ها نمک ها و ترکیبات غیر آلی نامحلول وجود دارد.

 زودگیر فرم مایع

در این زودگیر ها نمک ها و ترکیبات معدنی و آلی محلول در آب وجود دارد.

 زودگیر فرم دوغاب

در این زود گیر ها نمک ها و ترکیبات غیر آلی نامحلول در آب پراکنده شده اند.

هنگامی که سازه قرار است به سرعت مورد استفاده قرار گیرد از شتاب دهنده ها در ساخت و ساز استفاده می شود.

از زودگیر بتن در تعمیرات اضطراری در روسازی جاده ها، تعمیرات ساختمان های موجود و غیره استفاده می شود.

شتاب دهنده های بتن برای بتن ریزی زیر آب و برای تعمیر سازه های آبنما در مناطقی که دارای تغییرات جزر و مدی هستند استفاده می شود. انواع مختلف روش های بتن ریزی را بشناسید که به قرار دادن بتن در زیر آب کمک می کند.

همچنین برای عملیات ضد آب نمودن بتن زیرزمین استفاده می شود.

از شتاب دهنده های بتن در بتن ریزی در هوای سرد استفاده می شود زیرا تا حدی اثر کند کنندگی دمای پایین را در بتن ریزی در هوای سرد جبران می کند.

مزایای شتاب دهنده های بتن

برخی از زودگیر ‌های بتنی که امروزه تولید می‌شوند به قدری قدرتمند هستند که می‌توان در کمتر از پنج دقیقه سیمان را به سنگ تبدیل کرد.

زود گیر های بتن اجازه حذف زودتر قالب را می دهند زیرا سرعت توسعه مقاومت اولیه در بتن را افزایش می دهد.آنها تکمیل زودتر سطوح را فراهم می کنند. افزودنی های تسریع کننده گیرش بتن نیز در زمینه پیش ساخته سودمندتر هستند. مواد افزودنی تسریع کننده مدت زمان لازم برای عمل آوری بتن را کاهش می دهد.

و حرارت اولیه هیدراتاسیون را کاهش داده و بر مشکل ترک حرارتی در بتن غلبه می کنند.

بازگشت به لیست