دسته‌بندی نشده

عایق حرارتی چیست؟ و انواع رایج عایق حرارتی

در این مقاله می خوانید:

٭دلیل نیاز به عایق های حرارتی

٭عایق حرارتی چیست؟

٭انواع رایج عایق های حرارتی

در حال حاضر به علت محدود بودن ذخایر انرژی اکثر ساختمان سازان به دنبال تدابیری برای صرفه جویی و بهینه سازی مصرف انرژی هستند و سعی می کنند ساختمان ها را به نحوی بسازند که میزان هدررفت انرژی در آن ها به حداقل برسد. عایق ها از جمله محصولاتی هستند که به عنوان یک پوشش عمل کرده و مانع از انتقال و هدررفت انرژی می شوند.

عایق حرارتی چیست؟

عایق حرارتی به پوششی گفته می شود که از انتقال گرما و حرارت از یک مکان به مکان دیگر جلوگیری به عمل می آورد. حرکت گرما از مکان گرم به مکان سرد است، از این رو برای ممانعت از انتقال گرما به فضای سرد باید از عایق های حرارتی استفاده شود. از عایق حرارتی در مکان های مختلف استفاده می شود، از جمله دیوارها، سقف، پوشش لوله های آب گرم و سرد و کف ساختمان.

وقتی درجه حرارت محیط متعادل باشد فرد آرامش بیشتری داشته و به فعالیت های روزانه می پردازد. عایق کاری ساختمان را در زمستان گرم و در تابستان خنک نگه می دارد.

خرید و نصب عایق در مرحله اول ممکن است کمی هزینه بردار باشد، اما در طولانی مدت منجر به صرفه جویی در هزینه ها شده و صرفه اقتصادی در بر خواهد داشت. پوشش قسمت های مختلف ساختمان با عایق حرارتی منجر به صرفه جویی 50 درصدی مصرف سوخت و انرژی می شود.

انتخاب یک عایق حرارتی مناسب با توجه به شرایط آب و هوایی و دمای محیط صورت می گیرد. ضخامت عایق باید به اندازه ای باشد که با حداقل میزان ممکن بتواند هدر رفت انرژی را کاهش دهد.

از جمله ویژگی هایی که یک عایق خوب بدان نیازمند است می توان به مقاومت حرارتی بالا، مقاومت فشاری ایده آل، عدم رشد قارچ و کپک، مقاومت در برابر نم و رطوبت و چگالی بالا اشاره نمود.

قبل از اینکه تصمیم بگیرید کدام ماده عایق برای شما مناسب است، موارد مختلفی وجود دارد که باید در نظر بگیرید قیمت، خواص عایق حرارت و اثرات زیست محیطی چیست؟ در اینجا لیستی از 5 ماده عایق رایج و آنچه که آنها می توانند برای شما انجام دهند آورده شده است.

پشم معدنی:

پشم معدنی انواع مختلفی از عایق ها را پوشش می دهد. این می تواند به پشم شیشه که فایبرگلاس ساخته شده از شیشه بازیافتی است یا پشم سنگ که نوعی عایق ساخته شده از بازالت است اشاره کند. پشم معدنی را می توان به صورت چوبی یا به عنوان یک ماده شل خریداری کرد. بیشتر پشم‌های معدنی فاقد مواد افزودنی برای مقاوم‌سازی در برابر آتش هستند، بنابراین برای استفاده در شرایطی که گرمای شدید وجود دارد ضعیف می‌شوند. پشم معدنی دارای R-value از R-2.8 تا R-3.5 است.

لایت میکس LM 220

شرکت سفید بام دارای عایق صوت و حرارت است که این عایق صوتی و حرارتی، پوششی است بر پایه رزین های پلیمری و دانه های میکرونی متخلخل که به جای خاک گچ یا سیمان کاری زیر گچ رویه استفاده می شود. به عنوان عایق صوت و حرارت در ضخامت 2 الی 3 سانتی متر، انتقال صوت و حرارت را به صفر نزدیک می کند. جایگزین عالی به جای پشم سنگ و پشم شیشه بوده و مضرات آنها را نیز ندارد. این ماده ضد آتش می باشد و به هیچ عنوان نمی سوزد و تا دمای 1000 درجه سانتی گراد را تحمل میکند بدلیل ساختار سلولی خاص خود به ازای هر یک سانتی متر اجرای لایت میکس قابلیت عایق بودن آن 20 برابر بتن معمولی می باشد. دانه های متخلخل موجود در لایت میکس به دلیل داشتن شکل مولکولی حرف C انگلیسی دارای خاصیت جذب صوت بالایی تا حدود db 10 می باشند.

عایق صوتی و حرارتی لایت میکس

فایبرگلاس:

فایبرگلاس یک ماده عایق بسیار محبوب است. یکی از مزایای کلیدی آن ارزش است. عایق فایبرگلاس نسبت به بسیاری از انواع دیگر مواد عایق قیمت نصب پایین‌تری دارد و برای عملکرد معادل R-Value (یعنی مقاومت حرارتی)، در مقایسه با سیستم‌های عایق سلولزی یا فوم پاشیده شده معمولاً مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه است. فایبرگلاس به دلیل نحوه ساخت آن، با بافت موثر رشته های ظریف شیشه در یک ماده عایق، می تواند انتقال حرارت را به حداقل برساند. هنگام نصب فایبرگلاس ضروری است که تجهیزات ایمنی لازم استفاده شود، زیرا پودر شیشه و خرده های ریز شیشه تشکیل می شود که به طور بالقوه می تواند به چشم ها، ریه ها و پوست آسیب برساند. فایبرگلاس یک ماده عایق غیر قابل اشتعال عالی است، با مقادیر R از R-2.9 تا R-3.8 در هر اینچ.

 

پلی استایرن:

پلی استایرن یک فوم ترموپلاستیک ضد آب است که یک ماده عالی عایق صدا و دما است. این در دو نوع منبسط شده (EPS) و اکسترود شده (XEPS) که به نام استایروفوم نیز شناخته می شود وجود دارد. XEPS پرهزینه تر دارای R-value R-5.5 است در حالی که EPS R-4 است. عایق پلی استایرن دارای سطح صاف منحصر به فردی است که هیچ نوع عایق دیگری ندارد. هم در محیط های مسکونی و هم تجاری استفاده می شود. عایق پلی استایرن برخلاف عایق های کرکی تر خود بسیار سفت و سخت است. به طور معمول فوم ایجاد شده یا به صورت بلوک بریده می شود که برای عایق کاری دیوار ایده آل است.

 

سلولز:

سلولز یک نوع عایق بسیار سازگار با محیط زیست است. از 75 تا 85 درصد الیاف کاغذ بازیافتی تشکیل شده است که معمولاً کاغذ روزنامه ضایعات پس از مصرف است. 15 درصد دیگر یک ضد حریق مانند اسید بوریک یا سولفات آمونیوم است. به دلیل فشردگی مواد، سلولز تقریباً فاقد اکسیژن در داخل آن است. بدون اکسیژن در مواد، این کمک می کند تا میزان آسیبی که آتش می تواند ایجاد کند به حداقل برسد. بنابراین سلولز نه تنها شاید یکی از سازگارترین اشکال عایق با محیط زیست باشد، بلکه یکی از مقاوم ترین اشکال عایق در برابر آتش نیز می باشد. سلولز دارای R-value بین R-3.1 و R-3.7 است.

فوم پلی اورتان:

اسپری فوم پلی اورتان (SPF) از مخلوط کردن و واکنش مواد شیمیایی برای ایجاد کف ساخته می شود. مواد در حال اختلاط و واکنش بسیار سریع واکنش نشان می‌دهند و در تماس منبسط می‌شوند و کفی ایجاد می‌کنند که عایق، هوا را می‌بندد و یک مانع رطوبتی ایجاد می‌کند. آنها نسبتاً سبک هستند، وزن آنها تقریباً دو پوند در هر فوت مکعب است و دارای R-value تقریباً R-6.3 در هر اینچ ضخامت هستند.

شما میتوانید انواع عایق های حرارتی را در قسمت محصولات شرکت سفید بام مشاهده نمایید.

منابع:

https://www.researchgate.net

https://www.chidaneh.com

بازگشت به لیست