چسب ها

انواع چسب سنگ، نحوه استفاده از چسب سنگ آنتیک

انواع چسب سنگ

راهنمای انتخاب بهترین چسب سنگ برای ساختمان+معرفی انواع چسب سنگ

چسب سنگ، به عنوان یکی از مواد کمکی پرکاربرد در صنعت ساختمان، نقش بسیار اساسی و حیاتی ایفا می‌کند. انواع چسب های سنگ، شامل چسب خمیری و چسب پودری، برای اتصال سنگ ها، کاشی ها و سرامیک ها در دیوار و کف، بسیار کارآمد و مفید هستند.

مزایا استفاده از چسب سنگ به جای ملات سیمانی:

سابقه استفاده از سیمان بسیارطولانی است و کاربردهای مختلفی دارد. یکی از این موارد در صنعت ساختمان مربوط به اتصال سنگ و کاشی به دیوار و کف است. سهولت استفاده در مقایسه با ملات، باعث محبوبیت آن در ساخت و ساز شده است.

اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که به دلیل سنگینی ملات سیمان چقدر بار اضافی بر ساختمان وارد می کنید؟ و آیا این موضوع از ساختمان خود در برابر زلزله، فرونشست، رطوبت و مشکلات ناشی از تغییرات سریع آب و هوا (تغییرات دما) چقدر تاثیر منفی دارد؟ یا شاید در حین نصب اسلب های سنگی روی دیوار شاهد  کنده شدن سنگ ها بوده اید. حتی در برخی موارد این امر باعث ترک خوردن و شکستن اسلب شده است.

چگونه بهترین چسب سنگ را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب بهترین چسب سنگ، باید به نکات زیر توجه کنید:

1. وزن و سطح سنگ:

برای اتصال سنگ‌های سنگین و دارای وزن بالا، به چسبی با عملکرد بالا نیاز است که بتواند وزن مورد تحمل کند.

2. ماهیت مواد:

نوع چسب باید با ماهیت سنگ مطابقت داشته باشد؛ به عنوان مثال، برای سنگ‌های مرمر، بهتر است از چسب بدون اسید استفاده کرد.

3. محل قرارگیری:

بر اساس محل قرارگیری سنگ‌ها، از چسب ضد آب مناسب استفاده کنید تا پیوند محکمی ایجاد شود.

معرفی انواع چسب ساختمانی:

چسب خمیری

چسب خمیری یکی از بهینه ترین چسب های سنگ برای اتصال قطعات به دیوار و کف می باشد. شاید دلیل محبوبیت آن برای استفاده در اکثر برج ها و ساختمان ها جرم کم آن باشد. هنگامی که از مصالح با کیفیت و جرم سبک استفاده می شود، وزن کل ساختمان نیز کاهش می یابد. این به معنای راه حلی برای کاهش بار اضافی و مرده ساختمان است.

این محصول در برابر فشارهای محیطی و تغییرات دما مقاومت و پایداری خوبی از خود نشان می دهد. فرمول شیمیایی آن به گونه ای است که علاوه بر انواع سنگ می توان از آن برای اتصال انواع کاشی و سرامیک نیز استفاده کرد.

چسب پودری

چسب پودری ترکیبی از سیمان و پلیمر محصولی همه‌کاره در دو رنگ مشکی و سفید است که برای اتصال انواع سنگ، کاشی، سفال و سرامیک در کف، دکوراسیون داخلی و نما می توان از آن استفاده کرد. از این فرمول شیمیایی برای اتصال اقلام مختلف مانند سنگ مرمر، گرانیت، عتیقه، کاشی، موزاییک یا آجر در قسمت های مختلف مانند کف یا دیوار ساختمان استفاده می شود.

روش‌های افزایش اثربخشی چسب سنگ:

اثربخشی پیوند بین سنگ وسطح تنها به نوع چسب مورد استفاده بستگی ندارد، بلکه به نحوه استفاده از چسب و سایر کارهای معمولی که باید قبل از شروع استفاده از چسب در نظر بگیرید نیز بستگی دارد.

1. تمیزی سطوح: قبل از برش دادن، سطوح را کاملاً تمیز کنید تا چسب به درستی هماهنگ شود.
2. خراش دادن سطح: از سمباده مناسب برای خراش دادن سطح استفاده کنید تا چسبندگی بهتری ایجاد شود.
3. محکم کردن چسب: پس از مالیدن چسب، با فشار مناسب آن را به سطح فشار دهید تا پیوند بهتری بین سنگ و سطح ایجاد شود.

*با رعایت این نکات، می‌توانید بهترین چسب سنگ را انتخاب کرده و از نتایج عالی در ساخت و ساز خود بهره‌مند شوید.

سخن پایانی:

بهترین استفاده از انواع چسب‌های سنگ، نه تنها به انتخاب محصول اصلی بستگی ندارد، بلکه بر اساس آماده‌سازی، استفاده و نگهداری صحیح این محصولات، اثربخشی و دوام پیوند بین سنگ و سطح را تضمین می‌کند. با رعایت نکات مطرح شده و انجام مراحل بهینه آماده‌سازی و استفاده، می‌توان دوام و زیبایی اجرای پروژه‌های ساختمانی را تضمین کرد.

بازگشت به لیست