دسته‌بندی نشده

خمیر کاشت میلگرد و آرماتور چیست؟

شرکت سفید بام کرمانیان

«اولین و بزگ ترین تولید کننده درجنوب شرق کشور»

عنوان:

« خمیر کاشت میلگرد و آرماتور چیست؟ »

کاشت و نصب میلگرد(بولت)

یا همان آرماتور به منظور افزایش مقاومت و دوام سازه در مقابل عوامل محیطی و فشارهای وارده صورت می گیرد. در واقع کاشت میلگرد امروزه به یکی از کاربردی ترین و موثرترین روش ها جهت بالا بردن استحکام بتن تبدیل شده است و استفاده از آن بسیار رایج می باشد.

کاشت میلگرد به دلایل مختلفی روی سازه های بتنی اجرا می شود که از جمله آن می توان به تغییر نقشه های طراحی شده ساختمان و مشخصات فنی آن،  عوض شدن شرایط بهره‌ برداری، تغییر کاربری، سهولت بیشتر در اجرا و دسترسی بیشتر به مصالح و تجهیزات اشاره نمود.

همان طور که می دانید جهت کاشت میلگرد در بتن نیز باید عملیات مختلفی را پشت سر بگذارید.  جهت کاشت میلگرد باید مراحلی همچون سوراخ کردن بتن،  شست و شو و تمیز کاری بتن و تزریق خمیرهای مخصوص میلگرد و درنهایت کاشت میله گرد را انجام داد.

فناوری کاشت میلگرد یکی از شاخه های مهم فناوری Post-Anchorage است. با سوراخکاری، تزریق چسب اپوکسی و کاشت آرماتور بر روی سازه بتنی اصلی، اعضای جدید با مواد پایه بتن اصلی به یکدیگر متصل می شوند. میلگردهای فولادی کاشته شده تأثیری مشابه میلگردهای فولادی تعبیه شده در سازه های جدید دارند، اما کار با آنها آسان است، از نظر فناوری ساده و در کاربرد انعطاف پذیر هستند. بنابراین نه تنها در مقاوم سازی سازه های موجود به آنها توجه می شود، بلکه به تدریج نسبت استفاده در سازه های جدید افزایش می یابد.

همانطور که همه می دانیم پس از کاشت میلگرد باید تست کشش در محل انجام شود، پس چگونه می توان تست کشش را در محل انجام داد؟

آزمایش میدانی برای مقاومت بالابر میلگردهای کاشته شده به بازرسی غیر مخرب و آزمایش مخرب تقسیم می شود. آزمایش مخرب باید برای اعضای مهم سازه استفاده شود، ساختار کنسول، کیفیت کاشت مشکوک پروژه، آزمون داوری و آزمایش غیر مخرب برای اجزای عمومی قابل استفاده است. در آزمایشات مخرب، اجازه کاشت آرماتور در نزدیکی سازه تقویت شده با همان درجه مقاومت بتن به عنوان اصل پایه داده می شود و سپس جایگزین آزمایش می شود.

تعریفی مختصر از خمیر کاشت میلگرد

خمیر کاشت میلگرد بر پایه رزین اپوکسی بیسفنول می‌باشد جزء دیگر آن هاردنر پلی‌آمید نیز می‌باشد. این مخلوطی از دو یا سه جزء بوده و بدون حلال می‌باشد.
ویژگی‌هایی که سبب شده است خمیر کاشت میلگرد در مصارف ساختمانی بسیار پر کاربرد باشد این است که این خمیر حالت چسبندگی فوق‌العاده‌ای به آهن و بتن دارد. همچنین از مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی و آب برخوردار است. این خمیر تحمل فشارهای بالا و تنش و تغییرات دمایی را دارد. خمیر کاشت میلگرد در برابر بنزین و سایر روغن‌ها مقاوم بوده و بدون این که منقبض شود سفت و سخت می‌شود. همچنین از دیگر ویژگی‌های این خمیر این است که مقاومت فشاری و خمشی زیادی در برابر بارهای استاتیکی و دینامیکی دارد و برای چسباندن دو ماده‌ای که قرار است به آن نیروی مکانیکی زیادی وارد شود، عملکرد بسیار عالی دارد.
از دیگر ویژگی‌های این خمیرها، می‌توان به روانی این خمیر در هنگام مخلوط کردن اجزای آن اشاره کرد (ویسکوزیته عالی). همچنین مدت زمان مصرف این خمیر و مدت زمان نگهداری آن بسیار مناسب است و به عبارتی بعد از مخلوط کردن زود خراب نمی‌شود.

محصولات شرکت سفید بام کرمانیان:

خمیر کاشت میلگرد، چسب کاشت میلگرد و آرماتور T.B1120

 

خمیر کاشت میلگرد تیس؛ محصولی دو جزیی بر پایه رزین های اپوکسی است؛ که جهت کاشت میلگرد یا انکربولت در کف و دیوار، نصب قطعات و ثابت سازی آنها که از مقاومت فشاری و خمشی و کششی بالایی برخوردار هستند مورد استفاده قرار می گیرد.

مطابق با استاندارد ASTMC 882-05 , BS 6319

خمیر کاشت میلگرد، چسب کاشت میلگرد و آرماتور T.B1120

 

خمیر کاشت میلگرد یا بولت یکی از محصولات جدید و مناسب برای مقاوم کردن سازه های بتنی است. برای کاشت میلگرد و انکر بولت، در ابتدا بایستی سازه بتنی را سوراخ کرد و سپس کاشت میلگرد را به کمک این محصول و با دقت انجام داد.

 

روش مصرف:

جهت استفاده از خمیر و چسب میلگرد ابتدا سطح مورد نظر را از هر گونه آلودگی، چربی و گرد و غبار و ذرات سست پاک نمایید.

ابتدا هر جز را با همزن برقی کاملا میکس نمایید سپس دو جز را با هم مخلوط نموده و کاملا هم بزنید.

مخلوط نهایی را در مدت زمان کمتر از ۳۰ دقیقه در حفره ریخته و آرماتورها را پس از زنگ زدایی و پاک نمودن هر گونه چربی داخل حفره قرار دهید

با چرخاندن آرماتور یا انکربولت از در تماس قرار گرفتن کامل سطح میلگرد اطمینان حاصل نمایید.

تذکر: از آنجا که واکنش دو جز خمیر کاشت میلگرد از نوع گرما زاست دمای محیط روی سرعت سخت شدن بسیار موثر است.

مواد را قبل از مصرف در معرض تابش مستقیم نور خورشید و گرما قرار ندهید.

هرگز برای رقیق نمودن این ماده از حلال استفاده نفرمایید.

نکات ایمنی و بهداشتدر هنگام کار از وسایل ایمنی فردی مانند دستکش، عینک و لباس کار استفاده شود، درصورت تماس احتمالی با پوست و چشم بلافاصله با آب گرم فراوان شستشو دهید و به پزشک مراجعه کنید، در هنگام نگهداری و استفاده دور از مواد آتش زا قرار دهید.

 

 

ارزیابی آزمایش غیر مخرب باید مطابق با مفاد زیر با توجه به وضعیت ماکروسکوپی همه میله‌های کاشته‌شده در طول دوره بارگذاری انجام شود:

  1. اگر نمونه در طول دوره بارگیری فاقد لغزش، ترک یا سایر علائم آسیب موضعی باشد و مقدار نشانگر بار دستگاه بارگیری ظرف 2 دقیقه کاهش نیابد یا بار آزمایشی افت نکند، کیفیت لنگر باید ارزیابی شود. با ضریب خطای کمتر از 5 درصد.
  2. هنگامی که تمام نمونه های گرفته شده از یک ست بازرسی واجد شرایط هستند، باید به عنوان یک دسته واجد شرایط ارزیابی شود.
  3. هنگامی که تنها 5 درصد یا کمتر از نمونه های یک دسته بازرسی مطابق استاندارد نیستند، 3 نمونه دیگر باید برای آزمایش مخرب گرفته شود. اگر نتایج بازرسی همگی واجد شرایط باشند، بازرسی می تواند واجد شرایط باشد.
  4. زمانی که بیش از 5 درصد نمونه های نمونه برداری شده از یک دسته آزمایشی مطابق با استاندارد نباشد، دسته آزمایشی باید به عنوان ناسازگار ارزیابی شود و هیچ بازرسی انجام نشود.

کاشت بولت در بتن دارای مراحل مختلفی می باشد. عملیات کاشت بولت در بتن مسلح به ترتیب شامل سوراخ کاری بتن به وسیله دستگاه کرگیری یا گرد بر بتن به عمق و قطر مناسب و لازم ، شستشو و تمیزکاری داخل سوراخ به وسیله دستگاه دمنده و مکنده ، تزریق و اعمال چسب به وسیله گان  یا به صورت شره ای ( با توجه به نوع بسته بندی ) و نصب بولت می باشد.

عمده بولتهای کاشت شده به این روش بسته به نوع چسب ، پس از گذشت 48 ساعت از زمان اجرا قابل بهره برداری می باشند.

از جمله نکات حائز اهمیت در عملیات کاشت بولت در بتن تمیز کاری مناسب سوراخ ایجاد شده می باشد.

عملیات کاشت بولت اجرایی از طریق آزمایش کشش بولت کاشت شده قابلیت کنترل کیفی را دارد. نتیجه مثبت در این آزمایش بریدگی بولت می باشد. لازم به ذکر است قلوه شدن بولت و یا خارج شدن بولت در تست عملیات کاشت بولت گزینه های دیگر ممکن می باشند. در صورت بروز این دو نتیجه این امر نشان از مشکلات اجرایی و یا محاسباتی در عملیات کاشت بولت در بتن دارد. و یا مقاومت پایین بتن که در ان کاشت میلگرد انجام شده است.

 

برای دیدن سایر محصولات و خمیر کاشت آرماتور به بخش محصولات مراجعه نمایید. و میتوانید برای گرفتن اطلاعات بیشتر با واحد فروش شرکت تماس بر قرار کنید.

بازگشت به لیست