دسته‌بندی نشده

عایق کاری پی ساختمان، مروری بر انواع عایق رطوبتی بتن

« عایق کاری پی ساختمان، مروری بر انواع عایق رطوبتی بتن »

عایق رطوبتی بتن عبارت است از اعمال لایه مواد غیر قابل نفوذ بر روی بتن که از نفوذ آب جلوگیری می کند و سازه را ضد آب می کند به طوری که نسبتاً تحت تأثیر آب قرار نمی گیرد. بتن ترکیبی نفوذپذیر و متخلخل است که آب، آلاینده های موجود در آب و مواد شیمیایی را جذب می کند که همه این ها باعث تخریب بتن می شود.

انواع عایق رطوبتی بتن

1- عایق رطوبتی سیمانی

عایق رطوبتی سیمانی ساده ترین روش عایق رطوبتی در کارهای ساختمانی است و موادی که برای این نوع عایق بندی بتن استفاده می شود به راحتی در بازار موجود است. این روش معمولا در مناطق مرطوب مانند توالت و حمام استفاده می شود.

از آنجایی که معمولا در مناطق مرطوب داخلی مانند توالت و حمام استفاده می شود، در معرض نور خورشید و هوا قرار نمی گیرد، بنابراین فرآیند انبساط و انقباض زیادی در عایق رطوبتی سیمانی انجام نخواهد شد. با توجه به متفاوت بودن قیمت عایق ساختمانی، در خرید این محصول دقت کنید.

2- غشای ضد آب مایع

غشای مایع یک پوشش نازک است که معمولاً از یک پوشش پرایمر و سپس دو لایه ضد آب مایع تشکیل شده است، که توسط اسپری یا غلتک اعمال می شود. استفاده از یک پوشش لاستیکی روی سطح اعمال شده، انعطاف پذیری بیشتری نسبت به عایق رطوبتی نوع سیمانی ارائه می دهد.

 دوام این نوع عایق رطوبتی مایع بستگی به نوع پلیمر مورد استفاده در ساخت آن دارد. 

از انواع غشاهای ضد آب مایع می توان به عایق های TISS RT 260 (عایق بام)، و عایق ایزوپاستا TISS EP 820، (عایق فونداسیون) اشاره کرد.

TISS RT 260 (عایق بام): در عایق نمودن بام ساختمان وکاهش هزینه های سرمایشی و گرمایشی بهترین جایگزین به جای محصولات عایق کاری قدیمی از قبیل ایزوگام، قیرگونی ، آسفالت و… است، جهت عایق کاری رطوبتی برای پشت بام های سیمانی، آسفالت، ورق های گالوانیزه، عایق حرارتی و رطوبتی کانکس ها، نمای ساختمان و دیوارهای رو به باران، دیوارها، آشپزخانه، پی ساختمان، اطراف ناودان ها، کانال های آب و باغچه ها, سقف سوله ها، پاسیوها، مرغداری ها، کف سرویس های بهداشتی، دامداری ها و … مورد استفاده قرار می گیرد.

ایزوپاستا TISS EP 820، (عایق فونداسیون): بهترین پوشش برای فونداسیون های بتنی، کاملاً ضد آب که خاصیت تنفس پذیری داشته و بتن می تواند در هر شرایطی هیدراتاسیون خود را بطور کامل انجام دهد. برخلاف سایر عایق های رطوبتی پایه قیر که قابلیت نفوذ در سطح بتن را ندارند و در اثر فشار رطوبت منفی از سطح جدا می شوند، این محصول در سطح بتن به خوبی نفوذ کرده با بتن یکی شده و می تواند فشار مثبت و فشار منفی را به خوبی تحمل کند.

3-پوشش قیری

پوشش قیری پوششی انعطاف پذیر و محافظ است که به آن روکش آسفالت نیز می­ گویند. این یک پوشش محافظ و ضد آب بسیار خوب به ویژه در سطوح پایه ­های بتنی است. پوشش قیری از مواد پایه قیر ساخته شده است و برای قرار گرفتن در معرض گرما مناسب نیست، به این دلیل که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرما آن را بسیار ضعیف، بی دوام و شکننده می کند.

4- غشای قیری

عایق رطوبتی غشای قیری روشی رایج است که معمولا برای سطوح با شیب کم استفاده می ­شود. غشای قیری دارای قابلیت اشتعال روی پوسته خود و یک نوع غشای خود چسب می باشد.

ترکیبات خودچسب شامل آسفالت، پلیمرها و فیلرها می ­باشد. نوع خودچسب دارای ماندگاری پایینی است زیرا با گذشت زمان خاصیت چسبندگی غشا کاهش می یابد. این ماده مخلوطی است که از مایعات آلی تشکیل شده است که بسیار لزج، چسبناک و ضد آب هستند.

غشای مشعل از شعله آتش برای ذوب لایه قیر خود برای اتصال استفاده می کند.

5- مواد افزودنی

در سال های گذشته انواع عایق به خصوص عایق رطوبتی در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است. این افزودنی ها در کارخانه و یا در محل اضافه می شوند و در داخل بتن واکنش شیمیایی می دهند که خود بتن را به یک مانع آب تبدیل می کنند. این نوع سیستم های عایق رطوبتی بتن می توانند متراکم کننده، دافع آب یا مواد افزودنی کریستالی باشند.

6- مواد افزودنی کریستالی

سیستم های مبتنی بر کریستال معمولاً به صورت پودرهای خشک عرضه می شوند. سیستم‌های کریستالی در واقع از آب موجود برای رشد کریستال‌های داخل بتن استفاده می‌کنند، بوسیله ی بستن مسیرهای رطوبتی (که می‌تواند آب را در بتن مسدود کند و به آن آسیب برسانند)، به طور موثری مفید هستند.

مزایای ضد آب 

  • جذب آب بتن کاهش خواهد یافت.
  • از ایجاد ترک بر روی سطح بتن جلوگیری می کند.
  • کاربرد آن آسان است.
  • طول عمر سازه بتنی را افزایش می دهد.
  • از زنگ زدگی آرماتورها جلوگیری می کند.
  • از ایجاد رطوبت در داخل ساختمان جلوگیری می کند.
  • از نشت سقف و دیوارها جلوگیری می کند.
  • هزینه های تعمیر و نگهداری ساختمان را کاهش می دهد.

معایب  ضد آب ها

  • فرسایش خاک

عایق های مبتنی بر قیر با قرار گرفتن در خاک به مرور زمان دچار خوردگی و جدا شدن از لایه بتن می شوند و عمر طولانی مدتی ندارند. علاوه بر آن خاک موجود در اطراف قیر فونداسیون، ممکن است به دلیل انبساط و انقباض طبیعی ناشی از تغییرات فصلی، یا بدلیل تخریب از منابع خارجی تحت تاثیر قرار گرفته و تغییر کند، و قطعا اثرات این تغییر در فونداسیون و عایق فونداسیون قابل مشاهده خواهد بود. بصورتی که پس از مدتی قیر دچار خوردگی شده و کم کم از سطح بتن جدا شده و بتن عملا مورد هجوم رطوبت قرار می گیرد. علاوه بر آن قیر مقاومت کششی ضعیفی دارد و می تواند مقدار کمی از انقباض و انبساط را در خود جای دهد، یک جابجایی مداوم یا قابل توجه می تواند باعث ترک خوردن قیر و شروع آسیب شود. بطور کلی می توان گفت استفاده از عایق های رطوبتی که در خاک دچار خوردگی و پوسیدگی نشده و بتواند دوام و عملکرد بهتری داشته باشد قطعا مناسب­تر است و توصیه می گردد، مانند عایق های رطوبتی مایع مبتنی بر رزین های اکرلیک، که بر خلاف عایق های مبتنی بر قیر، با ماندن طولانی درزیر لایه های خاک دوام خود را حفظ کرده و دچار خوردگی نمی شوند. علاوه بر آن این نوع عایق ها توان تحمل فشارهای مثبت و منفی را نیز دارند. مانند عایق ایزوپاستا t.ep 820، که علاوه بر اینکه با ماندن طولانی مدت در زیر خاک ساختار خود را حفظ می کند، بلکه در سطح بتن به خوبی نفوذ کرده و بر اثر رطوبت، از سطح بتن جدا نمی شود در حالیکه در سایر عایق های رطوبتی این عارضه به مرور زمان رخ خواهد داد. همچنین عایق رطوبتی ایزوپاستا t.ep 820 از هجوم یون، کلر و سولفات ها جلوگیری کرده و نهایتا موجب عمر و دوام بیشتر بتن می شود. در ادامه به معرفی کامل تر این محصول خواهیم پرداخت.

  • رطوبت

رطوبت بیش از حد می تواند شکل خاک زیرین را تحت تأثیر قرار دهد و متعاقباً پشتیبانی ارائه شده به خاک زیرفونداسیون را به خطر بیندازد. قیر به سمت بالا رانده می شود یا بدون تکیه گاه می شود و منجر به ایجاد شکاف می شود. علاوه بر این وجود ناهمواری یا عدم تسطیح مناسب سطح پوشش های مبتنی بر قیر، می تواند منجر به تجمع آب در سطح شود که منجر به نفوذ آب و جدا شدن کامپوزیت شده و در نتیجه ترک خوردن و بریدگی آن مشاهده می شود.

  • آسیب از بالا

قسمت بالای سطح پوشش قیری شما در معرض ساییدگی و پارگی ناشی از بار عناصر ساختمانی یا وسایل و یا بار زنده ای است که از روی آن عبور می کند و بطور مداوم در معرض این عناصر قرار خواهد داشت. همه ی این عوامل می‌توانند به دلیل وزن، ضربه، رطوبت، گرما یا سرمای بیش از حد به پوشش آسیب برسانند. از این رو می توانند منجر به شل شدن سطح و فرسایش لایه بالایی پوشش شوند. اگرچه پوشش های رطوبتی بر پایه قیر نسبت به پوشش بتنی یا سنگفرش شده در برابر آب و هوا مقاوم تر و بادوام تر هستند، اما مستعد ترک خوردگی و آسیب هستند. و پوشش های مبتنی بر رزین اکرولیک تنها گزینه ای هستند که قدرت نفوذ خوبی در بتن داشته و نیز تحمل فشارهای مثبت و منفی را به خوبی دارند. مانند عایق عایق رطوبتی ایزوپاستا t.ep 820.

  • محصولات پایه قیر در گرمای تابستان بیش از حد نرم می شوند.
  • محصولات مبتنی بر قیر به دلیل تبخیر حلال خود عمر محدودی دارند.
  • پوشش محافظ پلی اورتان چندان انعطاف پذیر نیست.
  • پوشش محافظ پلی اورتان ظرفیت تنفس طبیعی بتن را مختل می کند.
  • پوشش محافظ پلی اورتان عمر محدودی دارد، پوشش غیر قابل نفوذ سطح باعث میشود تا آب در زیر پوشش سطح جمع شود.
  • عملکرد عایق رطوبتی سیمانی در مقابل لرزش و ترک ضعیف است که باعث نشتی می شود.

معرفی عایق رطوبتی بتن؛ ایزو پاستاTiss EP 820

یک محصول پلیمری بر پایه رزین های آکرلیک است، که به میزان بسیار زیادی با بتن سازگار بوده و باعث جلوگیری از سولفاته شدن و نفوذ رطوبت در داخل بتن می شود. رزین های اکرلیک ماهیت یونی داشته که پس از خشک شدن بر روی بتن پوششی کاملاً ضد آب که خاصیت تنفس پذیری داشته و بتن می تواند در هر شرایطی هیدراتاسیون خود را کاملاً انجام دهد بوجود می آورد. برخلاف سایر محصولات موجود در بازار که از پایه قیر تهیه شده اند و قابلیت نفوذ بر روی سطح بتن را ندارند و در اثر فشار رطوبت منفی از سطح جدا می شوند این محصول با سطح بتن یکی شده و می تواند هم فشار مثبت و هم فشار منفی را تحمل نماید. شرکت سفید بام کرمانیان مفتخر است که اولین و تنها تولید کننده این محصول در ایران و کشورهای همجوار بوده و این محصول را با برترین کیفیت و همچنین مشاوره تخصصی به شرکت ها  و پیمانکاران زیادی ارائه می دهد. جهت دریافت مشاوره و خرید عایق یا سایر محصولات TISS، می توانید با کارشناسان فروش ما تماس حاصل فرمایید.

موارد کاربرد:

به این نکته توجه کنید که قیمت عایق ساختمانی با توجه به کیفیت محصولات تعیین می شود بنابراین انواع عایق علاوه بر قیمت، کاربردهای متفاوتی دارد:

  • موجب کاهش شدید نفوذ پذیری و افزایش دوام بتن است، و علاوه بر اینکه مناسب ترین گزینه برای عایق رطوبتی فونداسیون بشمار می رود، جهت استفاده در انواع مخازن، تونل ها و سازه های آب بندی بتنی عملکرد بسیار عالی دارد. توجه داشته باشید که بر خلاف عایق های قیری، عایق رطوبتی فونداسیون ایزو پاستاTiss EP 820، به هیچ عنوان دچارخوردگی و جداشدن ازلایه بتنی زیرین خود نمی شود.
  • برای عایق کاری سازه های بتنی که در معرض کاویتاسیون و حمله سولفات ها قرار دارند بهترین گزینه است.
  • میزان تحمل بالای فشارهای مثبت و منفی در پی ساختمان ها، که به راحتی با استفاده از برس و یا با استفاده از دستگاه پمپ و بصورت پاششی قابل اجراست.
  • مقاوم نمودن سازه بتنی در برابر محیط اسیدی و قلیایی
  • بعنوان یک عایق رطوبتی سطوح بتنی مدفون در خاک، بهترین و مناسب ترین گزینه است و قطعا افزایش عمر سازه های بتنی را در پی دارد.
  • جهت عایق نمودن تیرهای برق بتنی نیز مناسب است.
  • قابلیت انعطاف پذیری تا دمای صفر درجه سانتی گراد و گزینه ای بسیار مناسب برای عایق دیوار روبه باران است.

منبع:

theconstructor.org

«گردآوری شده توسط تیم ترجمه سفیدبام کرمانیان»

بازگشت به لیست