چسب ها

نمای کنیتکس ضد آب چیست؟ نمای کنیتکس ساختمانی

نمای کنیتکس ضد آب

فواید نمای کنیتکس ضد آب چیست

 یکی از موارد مورد استفاده از نمای کنیتکس ضد آب زمانی است که مشکل رطوبت ناشی از بارندگی در دیوار های خارجی امری رایج است، به خصوص اگر از محصول ضد آب استفاده نشده باشد یا در جاهایی که رنگ بی کیفیت به کار رفته باشد. مشکل در دیوارهایی که رو به شمال هستند، شکاف دارند یا نزدیک دریا هستند بدتر است.

کنیتکس پوششی نرم و دارای بافت بر روی دیوار اتاق یا حیاط، نمای ساختمانی جدید یا… انجام می شود؛ که منجر به افزایش مقاومت سطوح در برابر انواع شرایط آب و هوایی می‌شود.

کنیتکس چیست؟

کنتکس که مواد تشکیل دهنده آن رزین سنتیک، پرلیت، پنبه نسوز و… است، ضخامت بیشتری به نسبت رنگ‌های معمول دارد. انواع رنگ کنیتکس به وسیله پیستوله با سرعت و شدت بالا و گاهی اوقات هم با غلتک، به سطح مورد نظر، پاشیده می‌شود تا تمامی حفره‌ها، سوراخ‌ها و ترک‌های سطح مدنظر را بپوشاند. همچنین از رنگ کنیتکس برای نقاشی فلز، سیمان، سنگ و… استفاده می‌شود.

 انواع رنگ کنیتکس

بافت درشت: این نوع به دلیل داشتن بافت درشت برای دیوارهایی که نیاز به تعمیر دارن و سطح صافی ندارن، مناسب هستند. این رنگ میتونه تمام برآمدگی ها رو بپوشونه.

بافت متوسط: یک پوشش مناسب برای فضاهای خارجی با دانه های پرلیت متوسط و مقاومت عالی در برابر شرایط جوی است.

بافت ریز: یک پوشش مناسب برای داخل یا نمای ساختمان با دانه های ریز پرلیت است. این نوع بافت با ایجاد خطوط طراحی شده روی سطح باعث ایجاد تغییر در معماری ساختمون میشه.

نما ساختمان کنیتکس

نحوه اجرای کنیتکس با غلتک و پیستوله

در انجام مراحل رنگ آمیزی کنیتکس، نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

قبل از اعمال رنگ کنیتکس، باید به این نکته توجه داشته باشید که سطح زیرین، عاری از هرگونه گرد و غبار بوده و در صورتی که خاک زیادی بر روی سطح وجود دارد، بهتر است ابتدا آن را تمیز کنید. معمولا، مراحل اجرای رنگ کنیتکس برای فضای داخلی یک خانه‌ی 80 متری، چیزی حدود 8 ساعت طول می‌کشد. اما جا افتادن رنگ، تا دو سه هفته بعد از اجرای رنگ کنیتکس، به طول می‌انجامد.

اگر سطح زیرین، پوسته باشد، ابتدا باید قبل از اجرای رنگ کنیتکس، به روش مکانیکی، پوسته‌ها را از بین برد و لایه‌برداری کرد تا سطح کاملا یکدست شود. در صورتی هم که باید رنگ کنیتکس بر روی سطح سیمانی اعمال شود، حداقل باید دو هفته از زدن سیمان گذشته باشد.

برای اجرای رنگ کنیتکس، معمولا از پیستوله کنیتکس کاری استفاده می‌شود. رنگ کنیتکس، توسط پیستوله یا کمپرسور به دیوار پاشیده شده و خیلی سریع‌تر از آن‌چه که فکرش را کنید، اجرای رنگ کنیتکس به اتمام می‌رسد. بسته به سطح، گاهی اوقات اجرای کنیتکس با غلتک هم انجام می شود.

معمولا در هنگام اجرای رنگ کنتکس، به جز کنیتکس روغنی، باقی رنگ‌ها بوی زننده‌ای ندارند. همچنین لازم به ذکر است اگر از رنگ کنتکس روغنی استفاده می‌کنید، باید اجازه دهید به خوبی خشک شود و هیچ مواد اشتعال‌زایی را در نزدیکی دیوارها و در آن محیط قرار ندهید؛ در غیر این صورت ممکن است باعث ایجاد خسارت جبران‌ناپذیری شود.

انواع رنگ نمای کنیتکس بر اساس ترکیب

انواع رنگ‌های ساختمانی دارای ترکیب‌های متفاوتی هستند که عمدتاً بر اساس ماده پایه یا حلال آن‌ها دسته‌بندی می‌شوند. انواع رنگ‌های کنیتکس بر این اساس به شرح زیر هستند.

نمای کنتکس ضد آب پلاستیکی

این نوع کنیتکس برای داخل ساختمان و مکان‌هایی که در معرض آب نباشد مورد استفاده قرار می‌گیرد مهم‌ترین مزیت آن عدم وجود بوی نامطبوع و عدم اشتعال و خشک شدن سریع و حل و رقیق شدن با آب است و مهم‌ترین عیب آن آب گریز نبودنش است به این صورت که اگر در معرض آب قرار بگیرد رطوبت آب را در خود جذب کرده و حالت چسبندگی خود را از دست می‌دهد.

در ترکیب کنیتکس‌های پلاستیکی از موادی مانند انواع رزین‌های کوپلیمر، اکسید تیتان، الیاف‌های مصنوعی در درجه‌های مختلف، آب، بی کربنات کلسیم در مش‌های بالا، پرلیت، فرمالین، آمونیاک ضد رویه و ضد قارچ استفاده می‌شود.

کنیتکس‌های پلاستیکی به عنوان نمای داخلی به منظور حفاظت و زیبایی و آخرین پوشش به کار می‌رود. این رنگ اغلب به صورت خمیر دانه دار و به وسیله کمپرسور و پیستوله مخصوص روی نمای داخلی اجرا می‌شود. از این طریق می‌توان ترک‌هایی را که بر اثر انقباض و انبساط به وجود می‌آید پرکرده و نواقص ساختمان را پنهان کند. کنیتکس‌های حلال آب ۶ ساعت پس از افشاندن در تماس خشک به نظر می‌رسد و استحکام نهایی پس از ۶ تا ۷ روز ایجاد می‌شود.

نمای کنیتکس ضد آب روغنی

این رنگ کنیتکس هم برای داخل و هم برای بیرون ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و مهم‌ترین مزیت آن آب گریز بودن آن است و مهم‌ترین معایب آن بوی نامطبوع و دیر خشک شدن آن است چون با بنزین حل و رقیق می‌شود و تا کاملاً خشک نشده باشد با کوچک‌ترین جرقه‌ای حتی با زدن گلید برق شعله‌ور شده و باعث خسارات جبران‌ناپذیری می‌شود.

رنگ کنیتکس روغنی بر پایه رزین‌های آلکیدی است و پوشش سخت و با دوام و مات ایجاد می‌کند. مقاوم در مقابل ترک خوردگی و پوسته شدن و شرایط جوی مانند بارندگی، تابش آفتاب و اشعه ماورابنفش است.

کنیتکس روغنی قابل شستشو است و به علت استفاده درصد بالایی از رزین، دارای چسبندگی بسیار بالایی است به طوری که بعد از خشک شدن کامل، دانه‌های پرلیت به هیچ وجه از سطح جدا نمی‌شوند. نوع دانه بندی بر اساس مواد پرلایت تعیین می‌شود و استحکام نهایی پس از سه هفته مشخص می‌شود.

نمای کنیتکس ضد آب اکریلیکی

ترکیب رنگ کنیتکس اکرلیکی از موادی مانند رزین‌های اکرلیک، اکسید تیتان، الیاف‌های مصنوعی در گریدهای مختلف، پرلایت، آب شرب، بنتونیت، اکسید زنگ، بی کربنات کلسیم در مش‌های مختلف، پودر تالک، پودر میکا، فرمالین، آمونیاک، ضد رویه، ضد قارچ، ضد کپک و ضد یخ تشکیل شده است.

این نوع کنیتکس هم برای داخل و هم برای خارج ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد مهم‌ترین مزیت این نوع کنیتکس آب گریز بودن خشک شدن سریع عدم وجود بوی نامطبوع و عدم اشتعال است. کنیتکس را به کمک مخزن‌های پمپ باد و قیف‌های مخصوص به دیوار یا سقف می‌پاشند. برای جلوگیری از هر گونه کثیف کاری، عمدتاً از پوشش‌های حفاظتی تا شعاع چند متری استفاده می‌شود.

از مشخصات شاخص رنگ کنیتکس آکریلیکی سادگی و سرعت اجرای آن است. برای اجرا نیاز به یک کمپرسور و یک پیستوله خواهد بود. از معایب آن می‌توان به غبار پذیری اشاره کرد که علت آن نوع بافت نهایی پس از خشک شدن است. رنگ کنیتکس آکریلیکی به دلیل بافت خیلی خشن در صورت اعمال بر روی نمای ساختمان و یا نقاط پر گردوغبار، به راحتی خاک‌گیر می‌شود.

علاوه بر این، مقاومت دانه‌های داخل کنیتکس نسبت به له‌شدگی خیلی زیاد نیست ولی در صورت استفاده از یک لایه رنگ رویه ساده بدون بافت، میزان مقاومت دانه بندی‌ها بسیار بالا می‌رود و همچنین میزان جذب گرد و غبار نیز بسیار پایین می‌آید و سطح پس از بارش باران یا آب پاشی ساده قابل تمیز شدن است.

بازگشت به لیست