دسته‌بندی نشده

چسب هبلکس چیست؟ چسب مخصوص بلوک هبلکس

چسب هبلکس چیست

چسب هبلکس چیست ؟

بلوک هبلکس یکی از مدرن ترین مصالح ساختمانی است که به دلیل مزایای بیشماری که دارد، در پروژه های ساخت و ساز به شدت مورد استقبال مهندسان و پیمانکاران قرار گرفته است. این نوع بلوک توسط ملات خشکی که به اصطلاح چسب بلوک هبلکس نامیده می شود، به یکدیگر متصل می شوند.

چسب بلوک هبلکس در واقع نوعی ملات آماده است، که اجرای بسیار راحتی دارد و جزء مصالح پر کابرد ساختمانی محسوب می شود.

چسب هبلکس ملات خشک آماده ی مصرف است  که جهت تسطیح سطوح داخلی و خارجی دیوارها و همچنین برای هموار کردن به کار می رود تا به کمک آن برای اجرای نمای ساختمان یک زیر سطح هموار و مطلوب درست شود. این چسب قدرت چسبندگی بسیار بالایی داشته و فقط با افزودن آب می توان آن را برای مصرف آماده کرد. چسب هبلکس دارای مقاومت بسیار زیادی است.

لازم به ذکر است قیمت چسب بتن و چسب هبلکس با توجه به کیفیت آن محصول تعیین می شود.

فواید استفاده از چسب هبلکس

  • برای نصب بلوک های سبک به خصوص بلوک سبک هبلکس
  • جهت پر کردن فاصله بین بلوک های هبلکس در دیوارچینی
  • برای پر کردن پریدگی و نقصان موجود در دیوارهای بلوک سبک و هبلکس
  • به منظور ترمیم خط و خش، آسیب ها و ضربه های وارد شده به بلوک ها
  • مناسب برای استفاده در محیط داخلی و فضای باز
  • کاهش اتلاف حرارت از طریق پوشش ساختمان.
  • مقاومت فشاری بالا؛
  • راحتی و سهولت استفاده؛
  • ضدآب؛
  • مقاوم در برابر سرما؛
  • دارای استحکام چسبندگی بالایی به پایه بتن سلولی است.
  • مقرون به صرفه بودن، توانایی اجرای سنگ تراشی با حداقل ضخامت درز.
  • سازگار با محیط زیست

سازه ساخته شده با بلوک هبلکس

آماده‌سازی سطح برای اجرا:

تمامی سطوحی که ترکیب چسب روی آنها اعمال می شود باید دمایی بین 5+ تا 25+ درجه سانتی گراد داشته باشند. پایه باید یکنواخت، محکم، تمیز، عاری از خاک، گرد و غبار، یخ، لکه های روغن، رنگ، ذراتی باشد که می تواند چسبندگی چسب به پایه را مختل کند. نواحی سست و شکننده سطح باید حذف شوند. سطح بلوک ها قبل از اعمال ترکیب چسب باید با مقدار کمی آب مرطوب شود.

آماده‌سازی ترکیب چسب هبلکس:

مخلوط خشک را به تدریج در ظرفی با آب (دمای آب از 10+ تا 25+ درجه سانتی گراد) به میزان 0.22-0.26 لیتر آب به ازای هر 1 کیلوگرم مخلوط خشک (5.5-6.5 لیتر آب در هر کیسه 25 کیلوگرمی) بریزید. . مخلوط را با دریل همزن با سرعت کم (تا 300 دور در دقیقه) یا به صورت دستی هم بزنید تا یک قوام یکدست و بدون گلوله به دست آید. به مدت 8 تا 10 دقیقه کنار بگذارید تا مخلوط رسیده شود، سپس دوباره کاملاً مخلوط کنید. ترکیب چسبی که به درستی تهیه شده است باید قوام غلیظی داشته باشد، در حالی که نمایه ای که هنگام اعمال ترکیب چسب روی سطح تماس با ماله بریده شده ایجاد می شود، نباید تار شود. در فرآیند انجام کار، لازم است محلول تمام شده را هر از چند گاهی مخلوط کنید تا یکنواختی قوام آن حفظ شود. افزودن آب به چسب آماده شده برای بازیابی قوام آن مجاز نیست. محلول خواص خود را برای 90-120 دقیقه (بسته به دمای هوا) حفظ می کند. در زمستان، استفاده از محلول به 30 دقیقه محدود می شود.

نکات طلایی برای استفاده کارآمد و راحت از چسب بلوک هبلکس در ساخت و ساز:

از لحظه ای که چسب بلوک هبلکس با آب مخلوط می شود، تنها دو ساعت زمان دارید تا آن را مورد استفاده قرار دهید.

به هیچ عنوانی ملاتی که دو ساعت از مخلوط شدنش با آب گذشته را، در ساخت و ساز به کار نبرید.

سعی نکنید با اضافه کردن آب به چسب بلوک هبلکسی که زمان استفاده اش تمام شده، آن را قابل استفاده کنید (این کار به شدت غیر اصولی و خطرناک است و استحکام و ایمنی ساختمان را به خطر می اندازد)

نحوه استفاده از چسب هبلکس چگونه است؟

بهترین دما برای استفاده از چسب هبلکس پانزده تا چهل درجه سانتی گراد است. بنابراین در هر دمایی کمتر از این مقدار، باید با اضافه کردن آب گرم به چسب بلوک هبلکس دمای آن را بالا برده و کارایی مورد نظر را در ملات ایجاد کرد.

کیسه های چسب بلوک هبلکس تنها تا یک سال قابل نگهداری هستند و باید در انباری ذخیره شوند که فاقد رطوبت و یا حرارت و گرمای زیاد باشد.

به هیچ عنوان در استفاده از چسب بلوک هبلکس نباید از ماله معمولی استفاده شود. این کار از چسبندگی ایده آل و در هم چفت شدن بلوک های هبلکس می کاهد.

چسب بلوک هبلکس به خودی خود ضرری برای کسانی که از آن استفاده می کنند، ندارد. اما در صورتیکه ذره های این ملات به داخل چشم کاربران آن بریزد و یا ناخودآگاه مقداری هر چند کم از آن خورده شود، باید به سرعت به اورژانس مراجعه شود.

بازگشت به لیست