دسته‌بندی نشده

افزودنی های شتاب دهنده و کاهنده آب بتن

شتاب دهنده ها سرعت اولیه واکنش شیمیایی بین سیمان و آب را افزایش می دهند به طوری که بتن سفت، سخت و سریعتر استحکام پیدا می کند. شتاب دهنده ها تأثیر ناچیزی بر قوام بتن دارند و در 28 روز، نقاط قوت را به ندرت تحت تأثیر قرار می دهند. افزودنی‌ های شتاب دهنده عمدتاً در هوای سرد استفاده می‌شوند، زمانی که کاهش سرعت واکنش شیمیایی بین سیمان و آب به دلیل دمای پایین می‌تواند با افزایش سرعت واکنش ناشی از استفاده از شتاب‌دهنده جبران شود. پرمصرف ترین شتاب دهنده برای مدتی کلرید کلسیم بود، اما از آنجایی که وجود کلریدها، حتی در مقادیر کوچک، خطر خوردگی را افزایش می دهد، استفاده از افزودنی های حاوی کلرید در حال حاضر در تمام بتن های که حاوی فلز هستند ممنوع می باشد.

شتاب دهنده ها گاهی اوقات در بازار به نام‌هایی مانند سخت‌کننده و ضد یخ و یا زودگیر در جهت رفع سرمازدگی و انجماد عرضه می‌شوند، اما باید توجه داشت که ضد یخ های بتن شتاب‌دهنده نیستند، وتنها از یخ زدن بتن جلوگیری می کنند. استفاده از شتاب دهنده ها شما را از استفاده از لحاف بتن برای گرم نگه داشتن بتن بی نیاز نمی کند.

لازم به ذکر است که شتاب دهنده ها در ملات ها بی اثر هستند زیرا ضخامت ملات، چه در یک درز و چه در یک اندود  وسطح، به گونه ای است که هر گرمای تولید شده توسط سریعترین واکنش به سرعت از بین می رود

گردآوری شده توسط تیم ترجمه شرکت سفید بام کرمانیان.

بازگشت به لیست