دسته‌بندی نشده

تاثیر ضد یخ بتن

 

شرکت سفید بام کرمانیان

«اولین و بزگ ترین تولید کننده درجنوب شرق کشور»

عنوان:

(تاثیر ضد یخ بتن)

تاثیر ضد یخ در بتن:

این مطالعه بر روی تأثیر افزودنی‌ ضد یخ بر تغییرات ریزساختاری و خواص فیزیکی و مکانیکی بتن تازه مورد برسی قرار گرفته است. میزان هیدراتاسیون یکی از عوامل اصلی موثر بر توسعه مقاومت بتن می باشد. در دماهای پایین‌تر از تاثیرات آن کاسته می‌شود، و زمان گیرش طولانی‌تر می‌شود و توسعه مقاومت 20 تا 40 درصد کاهش می‌یابد. در طول انجماد، هنگامی که دما در حدود یا کمتر از 4- درجه سانتیگراد کاهش می یابد، رطوبت به درون ماتریس بایندر مهاجرت می کند و یخ شروع به ایجاد مانع از فرآیندهای هیدراتاسیون و تبدیل فاز اترینگیت به مونو سولفات می کند، برعکس، نمونه های کنترل ذرات انیدرات بیشتری را نشان دادند و فرآیند هیدراتاسیون را در دمای 10- درجه سانتی گراد به تاخیر انداختند. دو گروه از مخلوط های بتن حاوی 6 درصد وزنی نیترات کلسیم یا 6 درصد وزنی اوره را برای تأثیر آنها بر دوام یخبندان مورد مطالعه قرار داد. هر دو مخلوط حاوی مقدار ثابتی از 0.5 درصد وزنی فوق روان کننده بودند و مستقیماً پس از قالب گیری، نمونه‌ها در محدوده دمایی +/-10 درجه سانتی‌گراد تحت آزمایش انجماد و ذوب قرار گرفتند.

بتن با افزودنی نیترات کلسیم به مقاومت فشاری 28 روزه 28.05 مگاپاسکال رسید، در حالی که نمونه های بتن مبتنی بر اوره مقاومت فشاری تنها 18.32 مگاپاسکال را ایجاد کردند.

بنابراین، کاهش تقریباً 50٪ در مقاومت فشاری و مقاومت در برابر یخ زدگی بتن مبتنی بر OPC در صورت یخ زدن قابل اندازه گیری است. بنابراین، اقدامات متعددی در طول فعالیت‌های ساخت‌وساز زمستانی برای حفظ بتن در شرایط پخت بهینه، مانند سیستم‌های گرمایش و پتوهای عایق الکتریکی اتخاذ می‌شود. این سیستم های احتیاطی با مصرف انرژی بالا، انتشار CO 2 و هزینه های عملیاتی همراه هستند.

اگر برای ذوب نمودن یخ بتن، از نمك استفاده شود، علاوه بر خرابیهای حاصله از یخ زدگی، ممكن است همین نمكها نیز باعث خرابی سطحی بتن گردند. چون باور آن است كه خرابیهای حاصل از نمكهای ذوب یخ، در نتیجه یك عمل فیزیــكی به وقوع می پیوندد، غلظت نمكها، موجود بودن آبی كه قابلیت یخ زدگی داشته باشد و در كل فشارهای هیدرولیكی و غشایی نقش بسیار مهمی در دامنه و وسعت خرابیها ایفا می كنند. به تجربه و بر اساس استاندارد های موسوم تأکید گردیده که در دمای کمتر از ۵ درجه سانتیگراد نبایستی بتن ریزی انجام شود مگر اینکه در تمام شرایط درجه حرارت جسم بتن بصورت سیستمیک همواره بالاتر از دمای پنج درجه سلسیوس حفظ گردد.

 با افزودن ضد یخ بتن ، از طرفی واکنشی به نام هیدراسیون (واکنشی که سیمان با آب نشان می دهد) با افزایش سرعت مواجه خواهد بود و از طرفی دیگر نوعی گرما در مخلوط بتن تولید می شود.

هم چنین یکی از تاثیراتی که افزودن ضد یخ به بتن دارد، گیرایی سریعتر بتن برای استفاده هر چه سریعتر در سازه مورد نظر می باشد. باید این نکته را مدنظر داشت که ضد یخ بتن در انواع مختلفی تولید می شود که بنا به کاربرد مورد نیازتان باید یکی از آن ها را انتخاب کنید. هرکدام از انواع ضد یخ های بتن کاربرد و نحوه ی مصرف مخصوص به خودشان را دارند و باید در نحوه و میزان مصرف آن ها بسیار دقیق باشید

ضد یخ بتن پودری:

در تولید این نوع از ضد یخ بتن ، از ترکیب انواعی از نمک های معدنی و کلسیم کلراید خالص با یک نسبت خاص استفاده شده است. ضد یخ بتن پودری باعث افزایش گرمازایی در بتن و در نتیجه سرعت بالاتر گیرایی آن برای استفاده در سازه بتنی می گردد. ضد یخ بتن پودری با کاهش نقطه انجماد مخلوط آب و سیمان، فرایند یخ زدگی بتن را دشوارتر می کند

باید این نکته ضروری را مدنظر داشت که استفاده از این نوع از ضد یخ بتن در بتن های مسلح، به علت این که بر پایه یون کلراید می باشند مجاز نمی باشند.

ضد یخ بتن مایع:

در تولید ضد یخ بتن مایع از ترکیبی بر پایه نیتریت های سدیم و کلسیم استفاده شده است. ضد یخ بتن مایع باعث افزایش حرارت زایی فرایند هیدراسیون و افزایش سرعت گیرایی مخلوط آب و سیمان (گیرایی سریعتر بتن برای استفاده) می گردد. از مزیت های ضد یخ بتن مایع ، سازگار بودن آن با انواع مختلف بتن می باشد و برای بتن های مسلح نیز قابل استفاده است

مزیت های بسیار متعددی را به دنبال داشته باشد که مهمترین مزیت های متعلق به ضد یخ های بتنی، عبارتند از:

–         از ساختار بتن، محافظت می نماید.

–         فرصت بتن ریزی در فصل زمستان را، برای کارفرمایان به وجود می آورد.

–         از یخ زدگی سازه های بتنی، جلوگیری لازم را به عمل می آورد.

–         مقاومت و قدرت مربوط سازه های بتنی را، افزایش می دهد.

–         مانع از ترک خوردگی سازه های بتنی می شود.

–         با مصرف ضد یخ بتنی در ملات بتنی خود، می توانید با خیال راحت، فرم های مربوط به سازه ی خود را ارتقا دهید.

بازگشت به لیست