دسته‌بندی نشده

تفاوت ضد یخ بتن و ضد یخ ماشین

 

شرکت سفید بام کرمانیان

«اولین و بزگ ترین تولید کننده درجنوب شرق کشور»

عنوان:

(تفاوت ضد یخ بتن و ضد یخ ماشین)

 

ضد یخ بتن به ماده ای اطلاق می شود که برای حفاظت از بتن در برابر یخ زدگی در دمای زیر صفر درجه سانتی گراد مورد استفاده قرار می گیرد.

لازم به ذکر است برای استفاده از ضدیخ بتن در فصل زمستان باید تدابیری بیندیشید از جمله آن که لازم است که مصالح و آب را گرم نمایید و همچنین بعد از بتن ریزی، آن را پوشش دهید.

در فرایند مربوط به ساخت ضد یخ بتن، از مواد افزودنی بسیار متفاوتی نسبت به ضد یخ ماشین استفاده می شود و در نظر داشته باشید که میزان مواد افزودنی مورد استفاده درتولید ساخت ضد یخ بتن، با توجه به نوع ضد یخ مذکور، بسیار مختلف می باشد. با این حال مهمترین و اصلی ترین مواد شیمیایی مورد استفاده در فرایند ساخت ضد یخ بتن، عبارتند از:

–         سولفات سدیم

–         اوره

–         تری اتانول آمین

–         سدیم لوریل سولفات

–         افزودنی های متفرقه ی جامد

–         افزودنی های حامل مواد آلی

ضد یخ بتن گرمای بتن را زیاد کرده و استقامت آن را در برابر سرما افزایش می دهد. این امر در نهایت منجر به حفظ بتن از سرما و یخ زدگی می شود.

در صورتی که در هنگام ساختمان سازی از ضد یخ استفاده نگردد، ممکن است بتن به ویژه در ماه های سرد سال دچار یخ زدگی شود. این امر ممکن است باعث شکستگی ستون های عمدتاً بتنی ساختمان شده و در نهایت باعث تخریب کامل آن گردد.

ضد یخ خودرو دارای عملکرد متفاوتی می باشد؛ ضد یخ یا خنک کننده موتور مایعی رنگی است که با آب مخلوط می شود تا به شما در تنظیم موتور در دمای خیلی پایین کمک کند. همانطور که دمای خارج از گرم به سرد تغییر می کند ضد یخ  در سراسر قطعه موتور پمپ می شود تا دمای یکنواخت را حفظ کند. با این وجود ضد یخ چیزی فراتر از تنظیم دما است و با حفظ سطح مناسب مایعات به جلوگیری از خوردگی نیز کمک می کند.

در واقع  ضد یخ ضمن محافظت از اجزا در برابر خوردگی ، از موتور شما در برابر یخ زدگی محافظت می کند و با از بین بردن گرمای اضافی نقش مهمی در حفظ تعادل گرمای موتور دارد. در یک موتور دیزلی سنگین ، فقط یک سوم کل انرژی تولید شده برای پیشبرد خودرو به جلو کار می کند. یک سوم اضافی به عنوان انرژی گرمایی توسط سیستم اگزوز حذف می شود. یک سوم باقیمانده انرژی گرمایی تولید شده نیز توسط خنک کننده موتور گرفته می شود.

گرمای حذف شده توسط ضد یخ باعث ایجاد تعادل در حذف گرمای موتور می شود که برای اطمینان از عملکرد مناسب موتور بسیار مهم است. گرم شدن بیش از حد می تواند منجر به خراب شدن سریع روغن و خود موتور شود.

خنک کننده موتور معمولاً با نسبت ۵۰/۵۰ با آب مخلوط می شود و در مخزن موتور ریخته می شود. از مواد شیمیایی مانند اتیلن گلیکول به عنوان پایه برای ایجاد مایعی استفاده می شود که در موتور اتومبیل شما پمپ می شود تا دمای مطلوب را در شرایط آب و هوایی بسیار گرم یا سرد تنظیم و حفظ کند.

در حقیقت در خودرو از ماده ضد یخ استفاده می شود تا از یخ زدن آب رادیاتور که به منظور خنک کردن سیستم موتور و سیلندر خودرو در آن جریان دارد جلوگیری به عمل آید. زیرا در صورتی که آب موجود در بخش های مختلف موتور دچار یخ زدگی شود، می تواند منجر به تخریب و نابودی موتور گردد. ترکیبات سازنده ضد یخ ماشین نباید ضدیخ با پایه آلی را با پایه معدنی ترکیب کرد. این کار معمولا سبب می‌شود تا مایع خنک کننده به دلیل واکنش شیمیایی به نوعی لجن تبدیل شود. در نظر داشته باشید که ترکیبات ضد یخ با پایه آلی هنوز یک فن آوری رو به توسعه به حساب می‌آیند. ترکیباتی نیز وجود دارند که ادعای انطباق با ضدیخ‌هایی با پایه آلی و معدنی را به طور همزمان دارند، اما شرط ایمن و جانب احتیاط این است که از همان فرمولاسیونی که قبال در خودروتان وجود داشته استفاده کنید.

به عبارت ساده تر، ضد یخ بتن با مخلوط شدن با ملات و پیشگیری از یخ زدن بتن، سازه را در مقابل تخریب محافظت می کند؛ ضد یخ خودرو برای حفاظت از موتور مانع از یخ زدن آب رادیاتور در آن می شود.

بازگشت به لیست