رنگ محافظتی, رنگ ها

رنگ محافظ تنه درخت چیست؟

عنوان:

(رنگ محافظ تنه درخت چیست؟)

 

چرا تنه درختان را رنگ می کنند؟

 

یکی ار آسیب هایی که به درختان وارد میشود در باغبانی به آن sun scale آفتاب سوختگی تنه ی درختان می گویند .که میتواند به درختان آسیب زیادی برساند.به دلیل به خواب رفتن درختان در زمستان هنگامی که در معرض بیشترین نور خورشید و گرما قرار گیرند در این روزهای گرم آفتابی زمستان تا جایی گرم میشوند تا دوباره بیدار شوند. اما در شب به دلیل افت شدید دما در این زمان درجه حرارت به سطحی میرسد که قادر است سلولهای فعال را از بین ببرد.

 

به دلیل انبساط و انقباض پوست درخت ترک میخورد.

این باعث می شود مکان ایده آل برای حشرات باشد. همچنین قارچ ها و باکتری ها می توانند از طریق این ترک ها از تنه درخت تغذیه کنند.

 

برای محاظت درختان ازتنش های فوق و كاهش آسيب‌ها مي‌توان از رنگ كردن تنه درختان با رنگ‌هاي لاتكس سفيد رنگ استفاده شود به‌طوري‌كه با مقدار مشخص آب رقيق شود و بر روي تنه درختان زده شود.

مطالعات دانشگاهی نشان می دهد که لایۀ ضخیم رنگ، درخت را از خطر آفات حفظ می کند ولی باید توجه داشت که رنگ روغنی به دلیل آن که اجازۀ تنفس به درخت نمی دهد گزینۀ مناسبی نیست، ضمن آن که نباید مواد افزودنی مثل اسناس و… به رنگ اضافه کرد. رنگ های تیره نیز از این جهت که با جذب گرمای نور خورشید باعث سوختن پوستۀ درخت می شوند، نامناسبند.

از دیگر فواید رنگ کردن تنه درخت، محافظت از درخت در برابر جونده ها و حیوانات کوچکی است که از پوستۀ درخت تغذیه می کنند. از این رو توصیه می شود سموم دفع جوندگان با رنگ ترکیب شود.

زدن رنگ سفید به درخت، راهی ساده و غیر سمی  برای در امان ماندن درخت از مشکلات و آسیب های متعدد است. این کار بسیار آسان و کم هزینه است و فقط یک بار در سال نیاز به انجام آن وجود دارد.

البته برخی سازندگان رنگ مخصوص تنه درخت آن را با مواد ضد قارچ و دفع حشرات مانند بردوفیکس،سولفات مس و… آغشته میکنند که در مناطقی که مرطوب میباشند و نیز حملات حشرات برای لانه گزینی بیشتراست بکار میروند.

بطور خلاصه محافظت از تنه درختان را میتوان برای مقابله با:

  1. آفتاب سوختگی و سرمازدگی
  2. انبساط و انقباض دمایی شب و روز
  3. تنش های شدید و آنی دمایی محیط
  4. محافظت از درختان در مقابل ترك خوردگي تنه
  5. محافظت از درختان در مقابل آفات چوبخوار ( مانند كرمهاي خراط و…)
  6. محافظت و پيشگيري از بيماريهاي قارچی و ویروسی درختان (شانكر باكتريايي)
  7. محافظت و جلوگيري از زمستان گذراني كرمهاي ميوه (مانند كرم سيب و آلو و… )
  8. محافظت از درختان در مقابل جوندگان مانند خرگوش،موش و…

زمان رنگ آمیزی:بهترين زمان براي رنگ كردن تنه درختان اواخر پائيز و هنگامي كه دماي هوا بالاتر از 10 درجه سانتي‌گراد است انجام شود و این عمل هرسال تکرار میشود.

نحوه استفاده:از 2 سانتی متر زیرخاک تا 60 سانتیمتر ازتنه درخت و برای درختان بالای دوسال توصیه میشود.

 

محصول رنگ محافظ تنه درخت شرکت سفید بام کرمانیان:

رنگ محافظ تنه درخت Tiss P.759

درختان برای در امان ماندن از آفت ها و بیماری ها به توجه ویژه نیاز دارند. رنگ آمیزی تنه درخت با رنگ محافظتی تنه درخت تیس  T.P795، چند فایده دارد از جمله اینکه به عنوان سپر محافظ درختان در برابر آسیب های مختلف عمل می کند و مانع شکاف و پوسته پوسته شدن سطح خارجی آن می شود. از فواید دیگر رنگ محافظتی  تنه درخت تیس، محافظت از تنه درخت در برابر جونده ها و حیوانات کوچکی است که از پوست درخت تغذیه می کنند. زدن رنگ سفید به تنه ی درخت راهی ساده و غیر سمی برای در امان ماندن از مشکلات و آسیب های متعدد است.

شرکت سفید بام کرمانیان در همین راستا با بهره گیری از نیروهای مجرب خود طی سالها تحقیق و آزمایش محصول رنگ محافظتی تنه درخت با نام تجاری تیس را تولید نموده است. این محصول حاوی ترکیبات فوق العاده موثر و غیرسمی با خاصیت پلیمری، قارچ کشی و ضد اشعه می باشد که با خاصیت ارتجاعی زیاد به خوبی تنه ی درخت را پوشش می دهد و ماندگاری و دوام بالایی روی درخت دارد. ترکیبات نانو پلیمری این محصول باعث ایجاد پوشش روی تنه ی درختان می شود. پلیمر این محصول بر پایه ی نوعی آکریلیک مخصوص می باشد و غیر سمی است. بعلاوه ترکیبات قارچ کش موجود در آن از خانواده ی بنزامیدازول ها می باشد و گیاه را در برابر آسیب های ناشی از فساد، پوسیدگی و بیماری های قارچی محافظت می کند. همچنین این محصول دارای ترکیبات ضد اشعه می باشد که این ترکیبات از تنش های مربوط به اختلاف درجه حرارت که باعث ترک خوردگی می شود جلوگیری کرده و مانع ورود عوامل بیماری زای قارچی و باکتریایی می شود. با استفاده به موقع از این رنگ، حفاظت بلند مدتی از درختان به وجود آمده و این محصول در بالا بردن راندمان تولید محصولات باغی مفید است. با استفاده از پوشش رنگ محافظتی  تنه درخت تیس دمای گیاه را می توان کاهش داد.

رنگ محافظ تنه درخت Tiss P.759

بازگشت به لیست