دسته‌بندی نشده

عایق رطوبتی در بتن، مواد آب بندی بتن

(عایق رطوبتی در بتن، مواد آب بندی بتن)

انواع عایق رطوبتی بتن شبیه به هم، با وجود اینکه ادعاهای مشابهی دارند اما عملکرد یکسانی ندارند. چگونه می توان تشخیص داد کدام یک بهتر است؟

سیلیکات های سدیم:

چگونه می دانید که کدام عملکرد به طور قطع در مورد سیلیکات های سدیم صدق می کند. فرمول سیلیکات سدیم از دهه 1950 وجود داشته است و در ابتدا به عنوان سخت کننده کف بتن استفاده می شد. امروزه به دلیل ماهیت اقتصادی آنها، بسیاری از تولیدکنندگان و توزیع کنندگان بتن ادعا می کنند که سیلیکات سدیم ضد آب های موثری هستند. محلول های سیلیکات سدیم با اینکه به عنوان یک درمان کننده و تصفیه کننده بتن شناخته می شوند، اما با این حال، نقش آنها باید فقط به عنوان یک سخت کننده سطح بتن محدود شود. محلول های سیلیکات سدیم، به عنوان سیلرهای ضد آب، بسیار ضعیف و بی اثر هستند زیرا عمق نفوذ محدودی دارند و نمی توانند فشار هیدرواستاتیک را متوقف کنند و یا کاهش دهند. اگر می خواهید بتن خود را متراکم کنید، استفاده از سخت کننده سیلیکات سدیم یک گزینه عالی است. اما بر خلاف ادعای بسیاری از تولیدکنندگان بعنوان عایق رطوبتی بتن گزینه مناسبی نیست. در نتیجه کاربرد به عنوان عایق رطوبتی را به یکی از مواد زیر بسپارید.

سیلیکونات ها:

سیلیکونات ها به عنوان محلول های آبی بسیار قلیایی هستند که برای اشباع در ضدآب ها استفاده می شوند. پس از تبخیر آب از سیلر، سیلیکونات با دی اکسید کربن اتمسفر واکنش داده، و یک سد سطحی ضد آب تشکیل می دهد. سیلیکونات‌ها گزینه‌های خوبی برای دفع آب با اثر مهره‌ای آب هستند.

سیلیکات/سیلیکونات:

به دلیل خواص چگالی سیلیکات و خواص آبگریز سیلیکونات، و ترکیب این دو یک روش ضد آب موثر محسوب می شود. به طور معمول از سیلیکات ها برای سخت شدن، و از سیلیکونات ها برای محافظت در برابر آب استفاده می شود و با ترکیب این دو نیز محصولی دوگانه ایجاد می گردد. جزء سیلیکات با وارد کردن سیلیکات اضافی با بتن واکنش نشان می دهد، به این صورت که با هیدروکسید کلسیم اضافی عکس العمل نشان می دهد تا CSH بیشتری تشکیل دهد. این واکنش منجر به ایجاد یک سطح بتن متراکم تر و سخت تر می شود. سیلیکونات اعمال شده روی بتن، تحت یک فرآیند دو قسمتی قرار می گیرد که در آن ابتدا با دی اکسید کربن موجود در هوا واکنش داده و یک رزین سیلیکونی فعال تشکیل می دهد. سپس رزین سیلیکون با هیدروکسید کلسیم واکنش می دهد تا یک رزین دافع مایع روی سطح بتن و درون منافذ مویرگی موجود ایجاد کند. سیلیکونات ها مهر و موم کننده و آب بند هستند، و نه متراکم کننده. و هنگامی که با سیلیکات ترکیب می شوند بهترین استفاده را دارند تا هم خاصیت متراکم کنندگی و هم خاصیت آب بندی را ایجاد کنند. مهر و موم استخراج شده میکروسکوپی است و هیچ لایه ای روی سطح ایجاد نمی شود، که به این معنی است که با گذشت زمان نمی تواند از بین برود. و در نتیجه یک گزینه عالی برای ضد آب کردن زیرزمین ها و راهروهاست.

سیلان ها:

مکانیسم اصلی تخریب بتن، خوردگی و پوسته پوسته شدن در اثر یخ زدایی محصولات است. موثرترین راه حل برای محافظت از آسیب به بتن در برابر آب و نمک ها، استفاده از سیلر مبتنی بر سیلان است. از آنجایی که سیلان‌ها مقاومت بتن در برابر لغزش یا سریدگی مانند (خط ترمز ماشین) را تغییر نمی‌دهند، برای سطوح رانندگی (پل‌ها و جاده‌ها) ایده‌آل هستند. سیلان ها به دلیل اندازه مولکولی بسیار کوچک خود به اعماق نفوذ می کنند، و از نظر شیمیایی با سیلیس پیوند می خورند تا اتصال دائمی مولکول دافع آب را تشکیل دهند. نهایتا یک لایه آبگریز عمیق ایجاد می کنند و از ورود آب و آلاینده های موجود در آب، به زیرلایه و ایجاد خرابی زودرس جلوگیری می کنند. سیلان‌ها سطح را با پوششی کاملاً نامرئی ترک می‌کنند و یک اثر لایه‌بند آب ایجاد می‌کنند.

سیلوکسان ها:

سیلوکسان ها پلیمرهایی با اندازه بزرگتر دارند و نفوذ آنها به اندازه عمق نفوذ سایر سیلرها نیست. بر خلاف سیلان ها که برای کاتالیز به PH بالایی نیاز دارند، سیلوکسان ها به pH بستر وابسته نیستند. به همین دلیل، سیلوکسان ها برای درمان آجر، گچ و سنگ ایده آل هستند. سیلوکسان هایی که به عنوان یک محصول مستقل استفاده نمی شوند، معمولاً برای به حداکثر رساندن پتانسیلشان با سیلان ها مخلوط می شوند. و سیلوکسان‌هایی که به‌عنوان یک محصول مستقل استفاده می‌شوند، ممکن است سطح تحت درمان را کمی تیره کنند و در عین حال یک اثر دانه‌بندی آب نیز ایجاد کنند.

سیلان/سیلوکسان ها:

سیلان ها و سیلوکسان ها هر دو از خانواده سیلیکون ها مشتق شده اند. با وجود ارتباط بسیار نزدیک، آنها تفاوت های عملکردی قابل توجهی دارند. از آنجایی که سیلان ها از مولکول های کوچک تری نسبت به سیلوکسان ها تشکیل شده اند، معمولاً نفوذ عمیق تری نسبت به سیلوکسان ها به دست می آورند. در نتیجه سیلان ها در شرایط سایشی و آب و هوایی عملکرد خوبی دارند. با این حال، در نتیجه این اندازه مولکولی کوچک می توان گفت که سیلان ها نسبتا فرار هستند. بنابراین، محتوای جامد یک محصول سیلان باید به اندازه کافی بالا باشد، تا هنگام از دست دادن مواد واکنش پذیر از طریق تبخیر، در زمان کاربرد و پخت، جبران شود. سیلوکسان ها، به دلیل ویژگی فرار کمتری که دارند، عموماً عملکرد آبگریز خوبی را با هزینه ای کمتر ارائه می دهند. با این حال، برای سطوح بتنی که در معرض سایش قرار دارند، درمان با سیلر سیلان محافظت طولانی‌تری را ارائه می‌کند. با توجه به بافت و رنگ سطح، درمان با سیلرهای سیلان معمولاً به صورت بصری قابل تشخیص نیست. اما محصولات سیلوکسان ممکن است سطح تحت درمان را کمی تیره کنند. با استفاده از ترکیب سیلان‌ها و سیلوکسان‌ها، مزایای هرکدام، ضعف‌های دیگری را جبران می‌کند و در نهایت آب‌بندی کاملی را حاصل می سازد. مخلوط‌های سیلان/سیلوکسان معمولاً در معابر و پیاده‌روها استفاده می‌شوند و سطح را با یک پرداخت و پوشش طبیعی به اتمام می رسانند.

پوشش های الاستومری:

پوشش‌های الاستومری، امولسیون‌هایی لاستیکی هستند، که برای ایجاد یک پوشش لاستیکی مانند سنگین عمل می‌کنند؛ جهت استفاده در ضدآب ها و یا عایق رطوبتی بتنی یا سطوح بنایی. اصطلاح الاستومری به این معنی است که ماده انعطاف پذیر است. پوشش های الاستومری بادوام هستند و اساسا مشتقاتی از یورتان ها و پلی یورتان ها هستند. به صورت مایعی فرموله شده هستند که می تواند برای یک پوشش ضد آب یکپارچه اعمال شود. با این که پوشش‌های الاستومری نسبت به آب، بخارات شیمیایی و گازهای زیرزمینی نفوذناپذیر هستند، اما با طول عمر کوتاهی که دارند در معرض خطر بالای لایه‌لایه شدن هستند. آنها همچنین رنگ، بافت و ظاهر سطحی بتن را تغییر می دهند.

عایق های رطوبتی کریستالی:

عایق رطوبتی کریستالی یک روش ضدآب موثر است، زیرا فضای بین مویرگ ها را پر می کند تا از نفوذ آب و سایر مایعات از هر جهت جلوگیری کند. مواد شیمیایی واکنش پذیر در ضد آب های کریستالی، با استفاده از روش انتشار، از آب به عنوان یک محیط مهاجرت برای حرکت در مویرگ های بتن استفاده می کنند. یک واکنش شیمیایی بین ضد آب های کریستالی، رطوبت و محصولات جانبی هیدراتاسیون سیمان رخ می دهد و یک ساختار کریستالی غیر محلول جدید را تشکیل می دهد. این ساختار یکپارچه مجاری مویرگی را پر می کند و بتن را ضد آب می کند.

عایق های رطوبتی پلیمری:

این عایق ها بر پایه ی پلیمر ضد آب اکریلیک ساخته شده اند و در پوشش های مختلف کاربرد پیدا می کند. تنوع انتخاب این محلول ضد آب در قفسه های فروشگاه های ساختمانی بسیار زیاد است اما ترکیبات هر کدام ممکن است متفاوت باشد. هدف ساخت مستقیماً بر محتویات پوشش و ترکیب تأثیر می گذارد. پوشش های فرموله شده با استفاده از پلیمرهای اکریلیک، کاربردهای زیادی مانند عایق رطوبتی محافظ آسفالت و بتن، عایق های پلیمری مخصوص سقف ها، استخرها، مخازن آب، سقف های آزبست، تراس ها، استخرهای شنا و سرویس های بهداشتی و غیره دارد. همچنین برای پروژه های ترمیم ترک و بازسازی می توان از آن استفاده کرد.

عایق محافظ آسفالت و بتن Tiss LP 266

• این عایق محافظتی بسیار کاربردی، یک مایع غلیظ امولسیونی بر پایه رزین اکریلیک است، که جهت عایق بندی رطوبتی و حرارتی آسفالت بکار می رود. مطابق با آخرین تکنولوژی روز آمریکا و اروپا در زمینه عایق تولید شده است. در مناطق گرم امکان آسیب رسیدن به آسفالت در اثر نرم شدن آسفالت و جابجایی آن در اثر شیب یا رفت و آمد وسایل نقلیه وجود دارد. همچنین در باند فرودگاه ها نیز این اثرا ت توسط هواپیماها بوجود می آید. در هنگام بارندگی امکان نفوذ آب به آسفالت، مخلوط زیر آسفالت و خاک بستر وجود دارد، که موجب کاهش حجم خاک زیرین و ایجاد حفره در زیر سطح آسفالت خواهد شد. این امر به مرور زمان و نیز در اثر عبور و مرور باعث ایجاد گودال ها یا پستی بلندی هایی در سطح آسفالت می گردد.
این ماده محافظتی در برابر مواد خورنده اسیدی و بازی و نیز نفت، گازوییل و روغن، دارای مقاومتی بالا است و از آسیب آسفالت در اثر این مواد جلوگیری خواهد کرد.

عایق محافظ آسفالت و بتن Tiss LP 266

ویژگی ها
• جهت عایق کاری رطوبتی و حرارتی کلیه آسفالت ها مانند: باندهای پرواز فرودگاه، بزرگراه ها، بتن و آسفالت محوطه ها، پالایشگاه ها، آسفالت های بتن ریزی های گسترده، پارکینگ ها، نیرو گاه های سیکل ترکیبی، محوطه های دانشگاهی، پتروشیمی ها، سکوهای نفت، کارخانجات، خودرو سازی های وسایل ماشین الات سنگین و… کاربرد بسیاری دارد.
• جلوگیری از یخ زدگی و فرسایش بتن و آسفالت و افزایش طول عمر آسفالت و بتن های گسترده و مقاوم در برابر نزولات جوی برف و تگرگ
• چسبندگی فوق العاده به کلیه سطوح فلزی ، بتن، گالوانیزه، سنگی، چوبی، آسفالت، ایزوگام، موزائیک و… دارای انعطاف پذیری و مقاومت بالا در برابر لرزش های سطحی
• اجرای بسیار سریع و آسان، قابل اجرا با برس و پمپ های airless و رولر
• جلوگیری از خرابی و خوردگی سطح در اثر مواد شیمیایی اسیدی و بازی و نفتی مثل گازوییل و نفت، مقاومت در برابر نمک های معدنی آب
• مقاومت بالا در برابر شرایط جوی 100+ تا 20- درجه ، عدم جاری شدن در اثر حرارتهای بالا، عدم ترک خوردن در اثر سرمای زیر صفر درجه
• عدم جاری شدن در اثر گرما و مقاوم در برابر اشعهUV خورشید
• بهداشتی، بدون آلودگی زیست محیطی، بدون بو و سبک، دارای رنگ های بسیار زیبا و متنوع
• نسبت به سایر محصولات مشابه مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه های احتمالی و پارگی دارد.

منبع:

concretesealerreviews.com

گرد آوری شده توسط تیم ترجمه سفیدبام کرمانیان

بازگشت به لیست