ملات های آماده

ملات نسوز چیست؟ ملات نسوز مخصوص کوره

ملات نسوز چیست

ملات نسوز چیست

ملات نسوز که یکی از انواع ملات‌های آماده محسوب می شود ترکیبی از سیمان، ماسه، خاک نسوز و سایر مواد تخصصی مانند آلومینات کلسیم است.که مجموعه ای از خاک رس های مختلف است که می تواند در برابر حرارت تا 3000 درجه فارنهایت مقاومت کند. فقط این را به عنوان خاک رس در نظر بگیرید که خواص خاصی در برابر حرارت دارد. خاک نسوز در ساخت آجرهای نسوز استفاده می شود و بخشی از دلایلی است که آجرهای نسوز می توانند چنین حرارت بالایی را تحمل کنند. استانداردهایی مانند ASTM C-199 وجود دارد که نشان می دهد که آیا ملات نسوز یا مقاوم در برابر حرارت بالا است یا خیر.

ملات های نسوز در کجا باید استفاده شوند

منطقاً ملات نسوز کوره باید در هر جایی که در معرض دماهای بسیار بالا باشد استفاده شود. این یک عقل سلیم است، و با این حال ما به طور مکرر شاهد خرابی در قسمت های خاصی از شومینه های دودکش و شومینه هستیم زیرا یک سنگ تراشی از نوع مناسب ملات برای کاربرد استفاده نکرده است.

پس باید از سیمان نسوز آزمایش شده و با کارایی متوسط ​​در ساخت شومینه، در یک اتاقک دود، و در تنظیم لایه های دودکش سفالی استفاده کنید. همچنین باید سیمان و عوامل آن در آب غیر محلول باشند، جایی که آلومینات کلسیم وارد می شود. بایندر آلومینات کلسیم به صورت هیدرولیکی گیر می کند که این نیاز را برآورده می کند. بدون آلومینات کلسیم یا معادل آن، کسی ممکن است یک دودکش بسازد و حتی اگر خوب شود اما بعداً در معرض رطوبت قرار گیرد، این مفاصل یا نرم می شوند یا شسته می شوند.

 

آیا همه در جایی که باید از ملات نسوز استفاده می کنند؟

نه. برای سنگ تراشی که یک دسته ملات آماده است بسیار آسان است که فقط از همان ملات برای همه چیز استفاده کند. همچنین، برخی از سنگ‌تراش‌ها عادت دارند دسته‌های ملات دم‌شده با خاک نسوز را با هم مخلوط کنند، اما این مخلوط‌ ها در محل کار آزمایش نشده‌اند و اغلب در برابر حرارت بسیار بالایی که توسط شومینه تولید می‌شود محافظت نمی‌کنند. اگر بخواهیم منصف باشیم، این الزامات برای ملات نسوز به سادگی قبل از دهه 90 وجود نداشت و بنابراین، مگر اینکه ساخت و ساز جدیدی داشته باشید، احتمالاً ملات نسوز را در جایی که باید باشد ندارید.

انواع ملات های نسوز

1.خود گیر در حرارت

2.خود گیر در هوا

این ماده مناسب برای چیدن آجرهای آتشین و چسباندن لغزش های آجری به دیوار که در آن مقاومت دما تا 1400 درجه سانتیگراد / 2552 درجه فارنهایت مورد نیاز است عرضه می شود. ملات ضد حرارت برای استفاده در بسترهای نازک به اندازه تقریبی 3 میلی‌متر، با آجرهای آتشین که در اطراف آتش های باز قرار می گیرند، آتش بک ها و برای قرار دادن سایر محصولات مبتنی بر خاک رس آتش استفاده می شود. همچنین می توان از آن برای تنظیم آجرهای آتش نشانی به عنوان مثال استفاده کرد. بخاری‌های اتاق، نصب مواد عایق، ساخت شومینه، پوشاندن فرورفتگی‌های شومینه با آجر نسوز یا لغزنده آجری و روکش دیگ‌ها. به زبان ساده، ملات مقاوم در برابر حرارت را می توان در تمام محیط های با دمای بالا که نیاز به استفاده از ملات دارند استفاده کرد. ملات به خوبی به فلز لخت می چسبد و در دمای اتاق گیر می کند. این فقط برای استفاده در فضای داخلی است.

بازگشت به لیست