افزودنی های بتن

ملات خود تراز شونده چیست؟ خرید ملات خود تراز شونده

ملات خود تراز شونده چیست

سه کاربرد اصلی بتن خود تراز شونده

در ادامه به پاسخ سؤال ملات خود تراز شونده چیست و چه کاربردی دارد می پردازیم اولین کاربرد به عنوان لایه زیرین شناخته می شود که برای صاف کردن هر سطح و اصلاح بی نظمی هایی که بتن می تواند داشته باشد استفاده می شود.این کار قبل از نصب انواع کف انجام می شود. کاربرد دوم اضافه کردن ملات خود تراز از ابتدای پروژه است تا به عنوان کف تمام شده واقعی بدون نیاز به پوشش کف عمل کند و این به عنوان روکش شناخته می شود.

سومین کاربرد ملات خود تراز، به عنوان ماده ترمیم کننده بتن آسیب دیده در کاربردهایی مانند پل ها یا جاده ها است. علاوه بر آن، ترکیبات خود تراز کننده را می توان برای ایجاد یک سطح جدید صاف و بادوام برای درمان های تزئینی استفاده کرد.

ملات خود تراز یک ملات آماده مصرف است که قبل از استفاده مستقیم باید با آب مخلوط شود. علاوه بر این، برای ایجاد یک سطح صاف با مقاومت فشاری مشابه یا بالاتر از ملات سیمان معمولی استفاده می‌شود و عمدتاً به عنوان لایه زیرین یا روکش استفاده می‌شود.

برای زیرسازی، برای صاف کردن آن یا اصلاح و رفع هر گونه بی نظمی روی سطح قبل از نصب همه پوشش‌های کف، روی یک کف زیرین نصب می‌شود. در مورد روکش ها، بدون نیاز به پوشش کف به عنوان کفپوش تمام شده واقعی عمل می کند. امروزه به دلیل افزایش درجه صافی پوشش کف، استفاده ازملات خود تراز افزایش یافته است. سیمان خود تراز، برخلاف ملات سیمانی معمولی است، ویژگی های جریان بالایی دارد. با این حال، با ضخیم‌تر شدن ملات خود تراز، قابلیت جریان کاهش می یابد. همچنین نمی توان آن را بر روی سطوح عمودی اعمال کرد زیرا قابلیت جریان پذیری بالایی دارد. ملات خود تراز نیازی به لرزش و تراکم ندارد. این ماده همچنین به سرعت در 20 دقیقه سخت می شود.

در نتیجه، نیاز است قبل از سفت شدن در سراسر منطقه مورد نیاز پخش کنند. یکی دیگر از ویژگی های ملات خود تراز، سیال بودن آن است. همانطور که قبلا ذکر شد دارای سیالیت بالا و مقاومت جداسازی خوبی است. ملات خود تراز دارای محدوده چگالی بین 2000 تا 2200 کیلوگرم بر متر مکعب است که نسبت به ملات معمولی که بین 2400 تا 2600 کیلوگرم بر متر مکعب است کمتر است، بنابراین بار مرده را کاهش می دهد. می‌تواند با رنگ‌های مختلف به‌عنوان یک لایه پایانی در نظر گرفته شود، بدون اینکه هیچ ماده‌ای روی آن اضافه شود.

 

برای افزایش کارایی ملات و کاهش ویسکوزیته ملات به ملات خود تراز کننده مواد افزودنی اضافه می شود. بنابراین، قابلیت جریان پذیری آن بسیار قابل توجه است. می تواند به راحتی در سراسر سطح پخش شود. علاوه بر این، پلیمرهای موجود در چنین مخلوط ملات، ویسکوزیته محصول را یکسان می کند، به این معنی که ترکیب از بالا به پایین بدون مواجهه با هیچ گونه جداسازی یکسان خواهد بود. مهندسین  در حال حاضر از ملات خود تراز به عنوان پوشش کف برای مناطق صنعتی استفاده می کنند و گاهی اوقات آن را با لایه اپوکسی می پوشانند تا رنگ و درخشش مورد نیاز را به دست‌آورد. علاوه بر این، امروزه مردم شروع به استفاده از آن در خانه های خود کرده اند برای تزئین همچنین می توان از آن به عنوان روکش روی آجر استفاده کرد. از طرف دیگر می توان از آن به عنوان یک ماده ترمیم کننده مانند روسازی جاده ها و ترک های پل استفاده کرد.

ملات خود ترازشونده چیست؟

این یک ملات مخصوص است و ترکیب آن شبیه سایر ملات های ویژه است که عمدتاً از ترکیب سیمان یا انیدریت و ماسه دانه ریز تشکیل شده است. این تفاوت به دلیل ترکیب برخی از افزودنی ها، همانطور که انتظار می رود، است.

متداول ترین افزودنی های مورد استفاده برای ایجاد ملات خود تراز به شرح زیر است:

استفاده از قوام دهنده و کاهنده های انقباض، ضروری برای کنترل جمع شدن به دلیل آب اضافی در مخلوط و بهبود انعطاف پذیری و کاهش چگالی مخلوط است

اصلاح کننده های ویسکوزیته، از ریزش سنگدانه ها به پایین جلوگیری می کند.

جزئیات ترکیب:

انیدریت یک ماده معدنی است که اخیراً اهمیت اکولوژیکی پیدا کرده است، زیرا به دلیل انتشار آلاینده کم به عنوان جایگزینی برای سیمان پرتلند استفاده می شود و نتایج جالب و مثبتی را در بسیاری از جنبه های سازنده ارائه می دهد.

مزایای اصلی انیدریت به عنوان چسب ملات این است که امکان ایجاد پوششی با حداقل ضخامت 2.5 سانتی‌متر را فراهم می کند و رسانایی حرارتی بالایی دارد. همچنین، کیفیت فیزیکوشیمیایی را برای تراز کردن سطح حفظ می کند.

انیدریت از بقایای صنعت فلوئور به شکل سولفات کلسیم به دست می آید که برای جداسازی کانی گرانبها باید به درستی تحت یک سری واکنش های شیمیایی قرار گیرد.

چگونه از ملات های خود تراز شونده استفاده کنیم؟

قبل از اقدام به نحوه ریختن این ملات ها ذکر نکات اولیه لازم برای اجرای صحیح پوشش ضروری است:

سطحی که قرار است پوشش داده شود باید تمیز باشد. باید سالم و عاری از روغن، گرد و غبار و هر ماده دیگری که ممکن است مانع چسبندگی ملات شود باشد.

سطح باید در معرض آب باشد، اما باید از گودال ها اجتناب شود.

اگر قرار است سطوح فلزی پوشش داده شوند، باید کاملا تمیز شوند تا چربی، زنگ زدگی، رنگ و سایر مواد باقیمانده از بین برود.

سطح باید سخت و یکدست باشد.

در صورت وجود هر گونه ترک باید با محصولات مخصوص تعمیر شود.

درزهای انبساط باید حفظ شوند.

برای استفاده از ملات های خود تراز، مراحل زیر باید انجام شود

ورز دادن مخلوط ملات که باید تقریباً به حالت مایع برسد، اما باید مخلوط غلیظی نیز باشد. برای این کار می توانید از ماشین های پمپاژ یا میکسر بتن استفاده کنید.

بسته به ضخامت پوشش اعمال شده، لازم است برای انجام هر گونه پرداخت، مانند کاشی کاری یا عایق رطوبتی ملات، به تعداد روز منتظر بمانید.

موارد استفاده از سیمان خود تراز

هدف اولیه ملات خود تراز، بهبود پایه ای است که قرار است پوشش داده شود و از تداوم و یکنواختی در سراسر سطح آن اطمینان حاصل شود. این ملات هم در داخل و هم در فضای باز و حتی در طبقاتی که تردد زیاد دارند قابل استفاده است.

ملات تسطیح برای جنبه های مختلف بخش ساخت و ساز استفاده می شود، با این حال، رایج ترین موارد استفاده از آنها عبارتند از:

پروژه هایی که نیاز به پیچ و مهره لنگر برای ماشین آلات دارند.

صفحات پایه تسطیح.

ماشین آلات پشتیبان، ستون ها، تیرها و سایر عناصر سازه ای.

ترمیم بتن، در سازه های متاثر از عوامل محیطی، به عنوان مثال،نمک.

مزایای اصلی ملات خود تراز

در رابطه با استفاده متنوع از ملات های خود تراز، مزایای قابل توجهی نیز وجود دارد. از میان بسیاری از مزایا، موارد زیر را به عنوان مهمترین آنها انتخاب کرده ایم:

ظرفیت چسبندگی خوبی دارد.

مقاومت مکانیکی و سایشی بالا.

این یک گزینه مقرون به صرفه است و تأثیر مالی مثبتی دارد زیرا زمان اجرای پوشش، تعداد کارگران مورد نیاز و ابزار را کاهش می دهد.

کیفیت و پرداخت عالی را ارائه می دهد و کف های فشرده ایجاد می کند.

به لطف سیالیت زیاد، سطوح بزرگ را تراز می کند.

متوسط زمان خشک شدن آن 24 ساعت است. با این حال، اگر شرایط محیطی برای استقرار ایده آل باشد، روسازی می تواند 4 ساعت پس از ریختن آن توسط ترافیک مورد استفاده قرار گیرد.

می توان از آن در انواع سطوح (فرش، کفپوش وینیل، کفپوش لمینت و موارد دیگر) و شرایط محیطی استفاده کرد.

با عایق ترموآکوستیک و گرمایش از کف سازگار است.

بازگشت به لیست