دسته‌بندی نشده

انواع مصالح تعمیر سازه های بتنی

مصالح تعمیر سازه های بتنی

انواع مصالح تعمیر سازه های بتنی 

انتخاب مصالح برای تعمیر سازه جز مهمترین کارها است. انواع مختلفی از مصالح وجود دارد که برای تعمیر سازه های بتنی استفاده می شود. به عنوان مثال، ملات یا دوغاب سیمان پرتلند اصلاح نشده، ملات یا بتن سیمان پرتلند اصلاح شده با لاتکس، ملات تند گیر و بتن پلیمری. انتخاب چنین موادی بر اساس عملکرد و هزینه آنها است. علاوه بر تعمیر مواد سازگار با ساختار آسیب دیده و سهولت کاربرد.

هنگامی که خرابی ناشی از حمله شیمیایی باشد، ممکن است لازم باشد از سیمان یا پوشش های محافظ دیگری استفاده شود. بتن تعمیر شده عمدتاً به دلیل خرابی یا شکست جزئی پیوند بین کار قدیمی و جدید از بین می رود. استاندارد پیوند ایجاد شده بین بتن قدیم و جدید به طور مستقیم با مراقبت های انجام شده در تهیه بتن پایه مرتبط است. بنابراین، یک کار تعمیر موفق نه تنها مستلزم انتخاب عالی مواد تعمیر است، بلکه نیاز به تمرین روش اجرای صحیح نیز دارد.

معیارهای اصلی برای انتخاب مواد تعمیر

  • سهولت کاربرد
  • هزینه
  • مهارت ها و تجهیزات کارگری موجود
  • ماندگاری مواد
  • عمر مواد
  • نوع آسیب سازه
  • سازگاری مصالح تعمیری با بتن آسیب دیده
  • ظاهر سطح تمام شده
  • ضریب انبساط حرارتی مواد
  • ضریب نفوذپذیری ماده
  • خاصیت مقاومت در برابر خوردگی مواد
  • دوام مواد تعمیر بتن
  • سرعت تعمیر بتن

در زیر برخی از مواد مرسوم تعمیر مورد استفاده برای تعمیر یا بازسازی یا تقویت سازه های بتنی آورده شده است:

2.سیمان پرتلند یا ملات اصلاح نشده

ملات سیمان پرتلند یا دوغاب رایج ترین مصالح تعمیری است که برای ترمیم آسیب های وارده به سازه های بتنی استفاده می شود. این انتخاب شده است زیرا به راحتی در دسترس است و هزینه کمی دارد.

این ماده از سیمان پرتلند معمولی و سنگدانه مناسب تشکیل شده است. ملات سیمان عموماً برای تعمیرات کوچک مورد استفاده قرار می گیرد و بتن سیمانی معمولاً در مواردی انتخاب می شود که سطح وسیعی تعمیر شود.

 

2. انواع مختلف مواد تعمیر سازه های بتنی

به طور کلی، سیمان و فولاد اغلب برای تعمیر انواع آسیب‌دیدگی استفاده می‌شوند. در شرایط مختلف سیمان بدون انقباض یا افزودنی مشابه پودر آلومینیوم در سیمان پرتلند معمولی مناسب خواهد بود. فولاد در اشکال مختلف مانند پیچ ​​و مهره، میله، نبشی، کانال، فلز منبسط شده و پارچه سیم جوشی موجود است. چوب و بامبو از متداول‌ترین مواد برای چیدمان تکیه‌گاه‌ها و داربست‌های موقت و غیره به‌شمار می‌آیند و به صورت گرد، تخته، تخته و غیره ظاهر می‌شوند.

علاوه بر این، مواد و روش های خاصی برای برتری بخشیدن به عملیات تعمیر و تقویت وجود دارد. در زیر، جزئیات این روش ها:

 3. شاتکریت

در روش شاتکریت، شن و ماسه و سیمان پرتلند به صورت پنوماتیک ترکیب و مخلوط می شوند و در حالت خشک به نازل تفنگ فشار منتقل می شوند، جایی که آب اضافه می شود و هیدراتاسیون درست قبل از خروج شروع می شود. این ماده به درستی به سطح کاملاً چیده شده سنگ تراشی و فولاد متصل می شود. برای سطوح منحنی یا ناهموار مناسب است. با استحکام فوق العاده پس از اجرا و ویژگی های فیزیکی قوی، استحکام ساختاری بیشتری را در دیوارها و سایر عناصر ایجاد می کند.

 4. رزین های اپوکسی

رزین  اپوکسی چیست؟ رزین اپوکسی مواد اتصال استثنایی هستند که دارای استحکام کششی بسیار بالایی هستند. ترکیبات آماده سازی شیمیایی را می توان با توجه به نیازها تغییر داد. اجزای اپوکسی درست قبل از استفاده با هم ترکیب می شوند. این محصول دارای ویسکوزیته کم است و همچنین می تواند در ترک های کوچک نفوذ کند. رزین اپوکسی با ویسکوزیته بالاتر برای پوشش سطح یا پر کردن ترک ها یا سوراخ های بزرگتر مناسب است. استحکام مخلوط اپوکسی بر اساس دمای پخت (استحکام کمتر برای دمای بالاتر) و روش استفاده است.

  5. ملات اپوکسی

برای فضاهای خالی بزرگتر، رزین های اپوکسی حاوی ویسکوزیته کم یا گرانروی بالاتر باید با سنگدانه های ماسه مخلوط شوند تا ملات اپوکسی تولید شود. مخلوط ملات اپوکسی در مقایسه با بتن سیمانی پرتلند دارای مقاومت فشاری بیشتر، مقاومت کششی شدید و مدول الاستیسیته کمتری است. به این ترتیب ملات به ماده ای سفت و سخت برای جایگزینی بتن مسلح تبدیل نمی شود. اپوکسی نیز یک ماده قابل احتراق است، بنابراین به طور جداگانه استفاده نمی شود. سنگدانه های ماسه ای که برای ایجاد ملات اپوکسی مخلوط می شوند، یک سینک حرارتی برای گرمای تولید شده تولید می کنند و همچنین مدول الاستیسیته را افزایش می دهند.

 6. ملات سیمان گچ

برای کاربرد ساختاری محدودیت هایی دارد. در بین این سه ماده دارای کمترین استحکام در هنگام شکست است.

7. ملات سیمان زودگیر

این ماده ثبت اختراع است و می تواند به عنوان ماده تعمیری برای کف های بتن مسلح مجاور کوره های بلند فولادی استفاده شود. این سیمان متعلق به سیمان فسفات منیزیم غیر آبدار با دو جزء مایع و خشک است که به همان روشی که برای بتن سیمان پرتلند قابل استفاده است مخلوط می شوند.

8. لنگرهای مکانیکی

نوع مکانیکی لنگرها از عمل گوه برای ارائه لنگر استفاده می کنند. برخی از لنگرها هم مقاومت برشی و هم مقاومت کششی دارند. چنین لنگرهایی برای ایجاد استحکام کافی تولید می شوند. از طرف دیگر از لنگرهای شیمیایی ترکیب شده در چسب های پلیمری سوراخ شده استفاده می شود.

بازگشت به لیست