ملات های آماده

ملات ضد اسید چیست؟ ملات ضد اسید اپوکسی

ملات ضد اسید چیست

ملات ضد اسید چیست؟

ملات‌های ضد اسید که یکی از انواع ملات‌های آماده محسوب می شود، ملات‌های مقاوم در برابر اسید و قلیا می باشند و مقاوم در برابر حرارت، استحکام کششی بالا و ویژگی های چسبندگی عالی دارند.  که در صنایع اسیدی و فرآیندی عمدتاً برای نصب آجر و قالب‌های سرامیکی یا کربنی و برای تولید پوشش‌های محافظ از نظر شیمیایی، حرارتی و مکانیکی استفاده می‌شوند.

این ملات ها با ساختار غیرقابل نفوذ و مقاومت شیمیایی گسترده در برابر اسیدها، قلیاها و هیدروکربن ها مشخص می شوند.

و طیف متنوعی از محصولات را با چسب های مختلف مانند رزین های فوران، پتاسیم سیلیکات، فنولیک، وینیل استر و رزین های اپوکسی ارائه می دهند که هر کدام در طیف وسیعی از مقاومت های مکانیکی و شیمیایی قرار دارند.

این ملات از سنگدانه های ضد اسید ساخته شده است، از این رو ملات در برابر فرسایش توسط اسیدها مقاوم است. تا دمای 600 درجه سانتی گراد مقاوم بوده و دارای مقاومت اسیدی طبق استاندارد BS 784 حداقل 96 درصد می باشد. این ملات کاربرد فراوانی در صنایع پتروشیمی و شیمیایی دارد.

ملات ضد اسید  یک محصول دو جزئی است که بر پایه ترکیبات معدنی سنگین تولید و ارائه می گردد. ملات ضد اسید جهت پوشش انواع سطوح بتنی و فلزی در معرض خوردگی شدید و نصب  کاشی ضد اسید مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین ضمن دارا بودن استحکام مکانیکی و چسبندگی فوق‌العاده از پایداری بسیار عالی در برابر انواع اسیدهای قوی معدنی ، آلی ، نمک ها ، حلالها ، روغن ها و دیگر مواد شیمیایی خورنده برخوردار است. مهمترین ویژگی ملات ضد اسید  پایداری حرارتی تا دمای 600 درجه سانتی گراد و نیز عدم کاهش مقاومت مکانیکی تا دمای ذکر شده می باشد.مقاومت این ملات نیز در برابر آب خالص – آب دریا ، آب یونیزه و قلیایی های معمولی قابل توجه است.

 ملات ضد اسید به دلایل زیر باید مورد استفاده قرار گیرد

  • افزایش استحکام مکانیکی
  • افزایش چسبندگی
  • نیاز به ماندگاری بیشتر
  • نیاز به مقاومت بیشتر ملات در برابر اسیدهای معدنی، انواع نمک، حلال و مواد شیمیایی مختلف
  • لزوم برطرف کردن آسیب پذیری ملات های معمولی در برابر دما
  • عدم مقاومت ملات معمولی حتی در برابر آب

ملات های اپوکسی چسبندگی عالی به سطح بتن و بدنه سرامیکی دارند. کاشی ها به دلیل چسبندگی خوب، اغلب می توانند بدون نیاز به غشاء و با استفاده از ملات اپوکسی مستقیماً روی سطوح نصب شوند. ملات های ضد اسید پایه اپوکسی معمولاً برای نصب و چسباندن آجر و کاشی به سطوح کف استفاده می شود. این نوع ملات در سطوحی که نیاز به مقاومت مکانیکی بالایی دارند استفاده می شود.

نکات مهم در استفاده از ملات اپوکسی ضد اسید tiss.TA1080

هر بار که از آن استفاده می کنید، فقط باید مقدار کمی از موادی را که می توانید در زمان لازم مصرف کنید، مخلوط کنید. پس از این مدت مواد مخلوط شده به سرعت سفت می شوند و غیرقابل استفاده می شوند.

هرگز مواد را قبل از استفاده در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

هرگز از حلال یا آب برای رقیق کردن محصول استفاده نکنید

ظرفی که در آن اختلاط انجام می شود باید کاملا خشک و تمیز باشد. پس از تخلیه مواد از ظروف، در ظروف نگهداری باید کاملا بسته باشد و هوا نباید وارد ظرف شود.

پس از ساخت ملات برای جلوگیری از گیرش سریع، ملات را در یک ظرف کم عمق مانند ظرف غلتکی رنگ استفاده کنید.

بازگشت به لیست