تولیدات خاص سفید بام

کاشت آرماتور در بتن، نحوه کاشت میلگرد در بتن مسلح

کاشت آرماتور در بتن

در این مقاله میخواهیم برای شما نحوه کاشت آرماتور در بتن را توضیح دهیم. سازه های بتنی به دلایلی مانند تغییرات نقشه ای، اشتباهات اجرایی، ترمیم، مقاوم‌سازی و طرح های توسعه ممکن است نیازمند کاشت میلگرد و آرماتور در بتن فونداسیون، تیر، دال و یا دیوارها باشند. باید توجه داشت که رعایت نکات اجرایی، استفاده از مصالح مناسب و برخورداری از تجربه اجرایی مرتبط می تواند تا حدود زیادی در کیفیت و موفقیت عملیات مورد نظر تاثیر گذار باشد.
در مواردی برای تقویت و مقاوم‌سازی سازه های بتنی نیاز به کاشت میلگرد و آرماتور در بتن است. یکی از مهمترین تحولات در ساخت و ساز سازه های بتنی قابلیت اتصال بتن جدید به قدیم و اتصال اجزا و سازه های فولادی به سازه های بتنی موجود با استفاده از روش کاشت میلگرد و آرماتور در بتن از طریق چسب کاشت میلگرد است.

مقاوم‌سازی سازه با کاشت میلگرد در بتن 

رول بولت ها از لحاظ نوع و عملکرد به دو دسته مکانیکی و شیمیایی طبقه‌بندی می شوند.

۱-  کاشت شیمیایی آرماتور که به واسطه ی یک چسب مخصوص انجام خواهد شد.در این روش ابتدا محل مورد نظر توسط دریلهای مخصوص سوراخکاری در بتن به قطر در حدود ۴ الی ۶ میلیمتر بیشتر از قطر میلگرد مورد نظر سوراخ شده، توسط دستگاه باد، گرد وغبار داخل آن تخلیه شده و توسط چسب که از دو متریال و در دو محفظه جدا می باشد توسط دستگاه مخصوص که دارای سر خرطومی شکل است از پایین سوراخ به سمت بالا پر می شود. سپس میلگرد با دست و به صورت چرخشی درون سوراخ قرار داده می شود. لازم به ذکر است قیمت چسب بتن و چسب کاشت میلگرد با توجه به کیفیت محصول تعیین می شود.

۲-  کاشت رول بولت در بتن که به آن اصطلاحا کاشت مکانیکی نیز گفته می شود. در روش مقاوم‌سازی با کاشت میلگرد در بتن همانند روش بالا محل مورد نظر توسط دریلهای مخصوص سوراخ میشود با این تفاوت که قطر سوراخ متناظر با قطر رول بولت میباشد به طوریکه رول بولت با چکش در سوراخ جا گذاشته میشود. سپس توسط آچار نسبت به گرداندن مهره رول بولت اقدام می شود که در این حالت مکانیسم رول بولت فعال شده و با بتن درگیر میشود. باید توجه داشت چرخش مهره می بایست به صورت کنترل شده و تحت فشار مشخص انجام پذیرد.

نکات طلایی کاشت میلگرد در بتن

 

1.موقعیت یابی

برای کاشت آرماتور در بتن ابتدا باید محل و مدل سوراخ های حفاری را با توجه به الزامات طراحی علامت گذاری کنید. در صورت وجود میلگردهای فولادی تحت تنش بر روی مواد پایه، محل حفاری را می توان به طور مناسب تنظیم کرد، اما همه آنها باید در داخل میلگردهای توزیع دیوار برشی کاشته شوند. سوراخ های غیر لغزنده حفر کنید و با استفاده از یک اسکنه سوراخ های کوچکی در نقاط مشخص شده دنده های کاشت ایجاد کنید تا از سر خوردن و جابجایی مته هنگام حفاری جلوگیری شود.

2.حفاری

نوع حفاری، حفاری ضربه ای است. گمانه عموماً باید عمود بر صفحه عضو بتنی باشد و شیب آن بیش از 8 درجه نباشد (به استثنای مواردی که خیلی نزدیک به کف بدون فضای عملیاتی یا الزامات خاص است) و عمق حفاری 15d است (d قطر است. از میله فولادی). پیشرفت حفاری نباید خیلی سریع باشد تا از تاثیر گرمای سر حفاری بر مقاومت بتن اطراف حفاری جلوگیری شود. هنگام حفاری، اگر آرماتور اصلی یا رکاب در سازه اصلی نیاز به جابجایی و اجتناب داشته باشد، قبل از انجام جابجایی باید نظارت و تایید طراحی لازم باشد.

3.پاک کردن حفره ایجاد شده 

گرد و غبار داخل سوراخ را بردارید. در طول فرآیند حفاری، خاکستر در سوراخ جمع می شود، به خصوص زمانی که سوراخ به سمت پایین حفر می شود، خاکستر به راحتی خارج نمی شود. خاک باید مرتباً برداشته شود، در غیر این صورت مته سوخته و مته سوخته خواهد شد. این پروژه از یک دمنده برای تمیز کردن سوراخ ها در فشار بالا استفاده می کند. پس از اتمام حفاری، عمق سوراخ را بررسی کنید و قطر سوراخ مناسب باشد، گرد و غبار داخل سوراخ را با هوای فشرده خارج کنید، سپس دیواره سوراخ را با برس بزنید و دوباره سوراخ را با هوای فشرده باد کنید. این کار را 3 تا 5 بار تکرار کنید تا جایی که هیچ گرد و غباری در سوراخ نباشد. تراشه ها قبل از پر کردن چسب، بدون گرد و غبار، روغن و ناخالصی های آلی به دیواره سوراخ می رسند.

4.تهیه چسب کاشت میلگرد

این محصول که یکی از انواع چسب ساختمانی محسوب می شود باید به صورت مکانیکی هم زده شود. همزن می تواند از یک چکش برقی و دندانه های همزن تشکیل شده باشد. دندانه های همزن را می توان با انتهای مته چکشی برقی جوش داد. فونت از میله های فولادی Φ14 ساخته شده است. مقدار کمی را می توان به صورت دستی با میله های فولادی نازک هم زد. یک ظرف تمیز (لگن پلاستیکی یا فلزی، بدون روغن، آب، ناخالصی) و ترازو را بردارید تا با نسبت اختلاط مخلوط شوند و با همزن حدود 10 دقیقه هم بزنید که به طور یکنواخت مخلوط شوند. بهتر است هنگام هم زدن در همان جهت هم بزنید و سعی کنید از مخلوط شدن هوا برای تشکیل حباب خودداری کنید. هم اکنون باید چسب تهیه و استفاده شود و مقدار چسب در هر بار از 5 کیلوگرم بیشتر نشود.

5.کاشت میله های فولادی

پس از تهیه چسب تقویت کننده مطابق با الزامات طراحی، چسب به صورت دستی تغذیه می شود و 2/3 عمق سوراخ را تغذیه می کند. میله فولادی پردازش شده را در سوراخ پر شده با چسب ساختاری قرار دهید. روش درج دستی: میله فولادی را داخل سوراخ قرار دهید، زیرا چسب ساختاری غلظت خاصی دارد، به طور کلی نمی توان آن را تا انتها وارد کرد. از روش‌های مکرر کشیدن، وارد کردن یا چرخش استفاده کنید تا زمانی که میله‌های فولادی در چشم‌ها قرار می‌گیرند (توجه داشته باشید که گاهی اوقات پس از قرار دادن تا انتها، برگشت‌هایی وجود دارد که باید از آن جلوگیری کرد). موقعیت مرکزی فولاد تقویت‌کننده: از آنجایی که قطر سوراخ حفر شده بزرگ‌تر از قطر فولاد تقویت‌کننده کاشته‌شده است، ممکن است فولاد تقویت‌کننده کاشته‌شده در مرکز نباشد. از سنگ ها برای حمایت از موقعیت سوراخ استفاده کنید و سپس از چسب سخت برای بستن سوراخ استفاده کنید که نقش ثابتی دارد و از چسبیدن در سوراخ جلوگیری می کند.

بازگشت به لیست