بتونه ها ودرزگیرها, تولیدات خاص سفید بام

گروت ریزی زیر صفحه ستون و بیس پلیت

گروت ریزی زیر صفحه ستون

گروت چیست؟

روش گروت ریزی زیر صفحه ستون و بیس پلیت چیست؟گروت در اکثر اتصالات پایه ستون برای تسهیل فرآیند ساخت و ساز و اطمینان از برقراری تماس کامل بین صفحه فولادی و پایه بتنی استفاده می شود. نتایج بررسی نشان می دهد گروت که نوعی ملات آماده بنایی است رفتار و استحکام اتصالات پایه ستون را با توسعه یک سیستم مسیر بار متفاوت شامل پایه گروت، اصطکاک بین صفحه پایه و گروت و کشش در لنگر به طور قابل توجهی بهبود می بخشد.

آنچه در این مقاله میخوانید:

روش اجرای گروت

1- سطوحی مورد نظر جهت گروت ریزی، باید از هرگونه آلودگی روغنی، گردوخاک و … پاک باشد.

2- به مدت 2 تا 3 ساعت قبل از گروت ریزی باید سطوح را کاملاً غرقاب نموده و در زمان گروت‌ریزی باید آب اضافی را از روی سطح خشک کرد.

3- صفحات ستونی که قرار است زیر آن‌ها گروت وارد شود باید از آلودگی کاملاً پاک‌شده و روی آن‌ها سوراخ‌هایی برای خروج هوا تعبیه شود.

4-تراز کردن موقت صفحه پایه و فولاد

5- یک قالب در اطراف صفحه پایه ایجاد کنید

این کار را می توان با استفاده از الوار انجام داد تا در هنگام ریختن دوغاب بدون انقباض آن را در جای خود نگه دارد. در اطراف محیط فضای خالی بگذارید تا گروت از طرف مقابل تزریق شود و تا سطح مورد نیاز بالا رود.

6 – مخلوط گروت مطابق دستورالعمل مربوطه که روی بسته‌بندی آن درج‌شده است آماده شود.

7- توصیه می گردد که گروت ریزی حداکثر به مدت 15 دقیقه پس از اختلاط انجام گیرد.

8 – گروت را در قالب بریزید

9- ضخامت گروت نباید کمتر از 25 میلی متر در نظر گرفته شود و حداکثر ضخامت گروت مطابق توصیه های سازنده محصول تعیین می گردد.

10- گروت ریزی باید پیوسته و یکجا اجرا گردد به همین دلیل باید قبل از اجرای گروت‌ریزی برنامه‌ریزی برای اجرای کار صورت پذیرد.

11_ منتظر بمانید تا گروت خشک شود و سپس قالب را حذف کنید.

گروت ریزی برای این انجام می‌شود که فضای خالی زیر بیس پلیت و فونداسیون را تراز کند و در واقع گروت ریزی برای تنظیم تراز بیس پلیت بکار می‌رود. بنابراین قبل از نصب اسکلت، بیس پلیت باید تراز باشد. البته در بعضی سازه‌های کوچک و دکل‌های جدار پوسته‌ای اسکلت با بیس پلیت همزمان است که در این حالت بعد از نصب بیس پلیت گروت ریزی می‌کنند.

برای گروت ریزی بهتر است که قالب از دو طرف روبروی هم فاصله بیشتری با لبه پلیت داشته باشه تا در هنگام گروت ریزی از یک طرف مخلوط گروت و آب رو که غلظت مناسبی داره و حالت خمیر روان رو داره بریزید تا هوا از یک سمت دیگه خارج بشود‌. ضربه‌های کوچک به قالب و پلیت برای خارج شدن هوا بی‌تأثیر نیست. لازم است بدانید قیمت پودر بندکشی و گروت به کیفیت و مقاومت محصولات بستگی دارد.

‌خواص گروت ریزی

‌گروت ریزی‌ در مقاطع با ضخامت ۱۰ الی ۱۰۰ میلی مناسب است.

گروت ریزی برای استحکام بالا در تمامی سنین اجرا می‌شود.

گروت ریزی در تراوایی کم و دوام بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زمان انبساط گروت ریزی در شروع ۱۵ دقیقه و در پایان ۲ ساعت است.

بعد از گروت ریزی مقدار انبساط گروت ۲٪ در ۲۴ ساعت است.

برای آماده سازی سطوح برای گروت ریزی سطوحی که قصد گروت ریزی را دارید باید از هر گونه آلودگی روغنی‌، گرد و خاک پاک کرد.

استفاده از پمپ باد جهت دور کردن گرد و خاک قبل از گروت ریزی توصیه می‌شود.

بازگشت به لیست