بتونه ها ودرزگیرها, تولیدات خاص سفید بام

گروت ریزی چیست؟ مراحل گروت ریزی و روش های اجرای آن

گروت ریزی چیست

گروت ریزی چیست؟

 در این مقاله به سوال گروت و گروت ریزی چیست قرار است پاسخ دهیم همانتطور که میدانید گروت معمولاً مخلوطی از سیمان، شن، و آب یا مواد شیمیایی است که برای پر کردن شکاف ها استفاده می شود. آن ها در تعمیر ترک های بتنی، پر کردن درزها و شکاف ها در کاشی ها، شکاف هایی برای آب بندی و ضد آب، و برای تثبیت خاک استفاده می شوند و نیز برای پر نمودن زیر بیس پلیت ها و ستون ها – کاشت انکربولت برای ساخت فونداسیون ماشین آلات سنگین استفاده میشود

همچنین برای دادن استحکام اضافی به پایه های سازه های باربری استفاده می شود. به طور اساساً فرایند تزریق یک ماده قابل پمپاژ به یک ساختار برای تغییر خواص فیزیکی آن است.

گروت ها که نوعی ملات آماده ساختمانی محسوب می شوند به گونه ای طراحی شده اند که توان جذب نیروهای وارد و انتقال آن ها را به بخش زیرکار داشته باشد برای مثال در هنگام نصب انواع ماشین آلات نیروهای وارده از آن ها توسط گروت یا ملات به فنداسیون بتنی منتقل می شود. ملات ها و گروت ها باعث مقاومت های مطلوب و مطمئن و همچنین اتصال پایدار بین ملات یا گروت و سازها قرار گیرد و بر روی آن گروت یا ملات قرارگیرد از یک طرف و سطح زیرکار از طرف دیگر می شود. به‌طور کلی دو روش ملات ریزی یا گروت ریزی در داخل حفرات در محل اتصال انکر بولت وجود دارد.

روش اول گروت ریزی با گروت یا ملات خشک در روش اول در این روش گروت را با استفاده از نیروی تراکمی جایگذاری می شود. در زمان استفاده از گروت یا ملات سیال به علت روانی بودن این ماده در هنگام گروت ریزی خود به خود جایگذاری می شود. مصرف گروت یا ملات های نوع خشک کاملاً رضایت بخشی است و در عمل در کارهای ساختمانی استفاده می شود ولی این روش جایگذاری همیشه مناسبی نیست، به همین خاطر است که در عمل تمایل با استفاده از روش گروت سیال افزایش روز افزونی دارد. گروت ریزی با گروت سیال روش گروت سیال در محل هایی که حفرات تقریباً بسته و مسدود و غیرقابل دسترسی بوده استفاده می شود ولی بیرون از آن، گروت کاری براحتی امکان پذیراست.

از گروت برای تقویت خاک و غیرقابل نفوذ کردن آن استفاده می شود.و در پرکردن ترک ها کاربردهای مختلفی مانند تعمیر آب، توقف در سازه های فرورفته مانند کانال ها، تونل ها و غیره، پر کردن درز بین کاشی ها و تثبیت خاک مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای استفاده از گروت 

این کار تقریباً در هر شرایط زمینی قابل انجام است.

لرزش را القا نمی کند و می تواند کنترل شود تا از آسیب ساختاری جلوگیری شود.

بهبود ساختارهای در زمین را می توان اندازه گیری کرد.

می توان آن را در مجاورت دیوارهای موجود نصب کرد.

می توان برای کنترل جریان آب های زیرزمینی، و فرایند مواد زائد خطرناک و انواع آن استفاده کرد.

گروت ریزی در تراوایی کم و دوام بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زمان انبساط گروت ریزی در شروع ۱۵ دقیقه و در پایان ۲ ساعت است.

بعد از گروت ریزی مقدار انبساط گروت ۲٪ در ۲۴ ساعت است.

برای آماده سازی گروت ریزی سطوحی که قصد گروت ریزی را دارید باید از هر گونه آلودگی روغنی‌، گرد و خاک پاک کرد.

انواع موارد مورد استفاده گروت

گروتینگ سیمان تزریق تحت فشار سیمان یا گروت برای پر کردن خلاء ها یا شکستگی ها در خاک، واحد سنگ یا ساختار بتنی است. گروتینگ سیمان فرایندی است که به کمک آن سیمان تحت فشار تزریق می شود تا شکستگی ها و خلاء ها را در سازه های بتنی پر کند.

نوی دیگر از گروت برای سازه های فولادی، برج ها، کشتی ها، پمپ های کوچک، و تمام ماشین آلات غیر ارتعاشی است به کار می رود.

 گروت برای تجهیزات سنگین این نوع گروت به طور کلی در سازه های بتنی پیش ساخته، کمپرسورها، و دیگر تجهیزات سنگین منوط به لرزش و برای صفحات باربر ستون سازه های سنگین استفاده می شود. لازم به ذکر است قیمت افزودنی های بتن و ملات های آماده با توجه به کیفیت محصولات تعیین می شود.

مراحل گروت ریزی پای ستون:

در ابتدا  تمام پیچ و مهره‌های پای هر ستون را سفت میکنند.

اطراف ستون را با یک مقدار فاصله به وسیله‌ی چهار تراش یا چوب معمولی ‌یا ورق‌های آهنی (سمت درگیر با ملات گروت حتماً چرب شود تا در هنگام باز کردن ورق این کار به آسانی صورت گیرد) می بندند (قالب بندی).

شروع به ساختن ملات با استفاده از گروت (بتن منبسط شونده) می‌نمایند.

‌چون بتن مصرفی از نوع منبسط شونده است (به این علت که تمام فضا پوشانده شود) در صفحه ستون معمولاً ۲ عدد سوراخ هواگیر (air hole‌) قرار می‌دهند تا هوای زیر صفحه خارج شود.‌ برای اطمینان از اینکه زیر ستون کاملاً پر شده باشد. با ید موارد زیر رعایت شود.

‌اگر صفحه ستون از ستون جدا بود که در این حالت با ریختن گروت بعد از پر شدن منبسط شده و اضافه آن از سوراخ موجود خارج می‌شود (اصطلاحاً سر ریز می‌شود).

‌اگر صفحه ستون به همراه ستون در کارخانه جوش شده باشد بعد از کاشت ستون، سوراخ‌های هوا قابل مشاهده نیست. برای این حالت باید از اطراف شی را وارد کنید به داخل و اگر شی مورد‌ نظر (مثلاً یک عدد میلگرد ۳۰سانتی متری) بتنی شد میفهمند که گروت به همه جا‌ی زیر صفحه نفوذ کرده است.

‌شروع به ریختن گروت می کنید.

‌بعد از گذشت ۲۴ ساعت می‌توان قالب‌ها را باز کرد.

محصول پیشنهادی:

گروت اپوکسی Tiss G.1004

بازگشت به لیست